"Hagyománytisztelet és művészi értékteremtés - Gerzson Pál művészetpedagógiájáról" című elméleti tanulmány
Gerzson Pál művészetpedagógiáját bemutató tanulmányom a Miskolci Egyetem legújabb pedagógiai tanulmánykötetében jelent meg 2022. decemberében.
"Hagyománytisztelet és művészi értékteremtés - Gerzson Pál művészetpedagógiájáról" című elméleti tanulmányom 2022. decemberében jelent meg a Miskolci Egyetem legújabb pedagógiai konferenciakötetében.
Absztrakt:Tanulmányomban Gerzson Pál festőművész művészetpedagógiáját ismertetem. Gerzson gazdag művészeti és szellemi-kulturális műveltségének pedagógiai jelentősége, hogy a technikai tudásátadás mechanikus folyamatát módszertanilag meghaladta, és a képszerkesztési törvényszerűségek ismertetését lélektani tanácsokkal, művészetelméleti összefüggésekkel és kultúrtörténeti példákkal gazdagította. Pedagógiája így, amellett, hogy festészettechnikai módszertannal szolgált, a tanítványokat művészi hagyománytisztelettel és mértéktartóan bölcs festői magatartással is megismertette. Az alábbiakban e két szempontot az érthetőség kedvéért külön tárgyalom, ám az életműben látható szerves együttlétüket hangsúlyozom, és ezt baráti-tanítványi visszaemlékezésekkel igazolom. Mindenekelőtt arra szeretnék rávilágítani, hogy a technikai és létértelmezői szempont módszertani összekapcsolódása művészetpedagógiai szempontból igen hatékony volt, mert Gerzson mester számára hálás és hűséges tanítványi kört eredményezett. A kortárs művészetpedagógia számára ugyanakkor az életmű fontos üzenete az, hogy a művészeti nevelés lelki nevelés is egyben, amely elsősorban a tanítvány személyiségfejlődésének kibontakozását hivatott segíteni.