Esemény

2020-09-30 16:00:00

Kuny Domokos Múzeum – a volt Zsinagóga Kiállítóhely, 2890 Tata, Hősök tere 7.

HATÁRTALAN_KÉPZŐMŰVÉSZET vajdasági, felvidéki és tatai fiatal képzőművészek közös kiállítása

HATÁRTALAN_KÉPZŐMŰVÉSZET vajdasági, felvidéki és tatai fiatal képzőművészek közös kiállítása a volt Zsinagóga Kiállítóhelyen a MAGYAR FESTÉSZET NAPJA alkalmából.

A megnyitó időpontja: 2020. szeptember 30. szerda, 16 óra
A kiállítás helyszíne: Kuny Domokos Múzeum – a volt Zsinagóga Kiállítóhely
A megjelenteket köszönti: Dr. Schmidtmayer Richárd múzeumigazgató. Köszöntőt mond: Michl József polgármester.
Vajdasági online üzenet: Blaskó Árpád a Szabadkai Kortárs Galéria igazgatója, kurátor .
A kiállítást megnyitja: Wehner Tibor Munkácsy-díjas művészettörténész. Online közreműködik: Ábrahám Máté csellóművész,

Főszervező: Kernstok Károly Művészeti Alapítvány, Felvidéki Magyar Szépművészeti Egyesület
Társszervezők: VMMI- Zenta, VM4K- Szabadka, Kuny Domokos Múzeum- Tata

Kurátorok: Miglinczi Éva művészetmenedzser, Kövesdi Mónika művészettörténész, Brenner J. János szerkesztő.

Kiállító művészek:
Acsaji Györgyi, Argyelán Zita, Borbély Máté, Éliás Ádám, Görözdi Lilla, Görözdi Rita, Gubik Korina, Helmeczi Zsuzsanna, Kincses Endre, Kršňáková Alexandra, Lázár Tibor, Matyus Dóra, Mayer Éva, Mazán Anikó, Méry Beáta, Mikus Áron, M. Kiss Márti, Monyov Glória, Mórocz István, Nagy Judit, Pesti Emma, Petró Petra, Petró Liza, Raffai Ingrid, Sándor Laura, Sárkány Balázs, Schenk Attila, Sipos Zoltán, Szunyog Júlia, Szűcs Gábor, Tarcsi Ádám, Tarkó János, Török Bianka, Újházi Adrienn, Vámos János, Vass Szabolcs

A kiállítás 2020. október 23- ig tekinthető meg a kiállítóhely nyitvatartási idejében.

A HATÁRTALANNAL HATÁROS
......."A globalizáció által egyre inkább árnyalt művészetben és művészeti közállapotok között valószínűleg már hiába keresnénk – ha keresnénk – a genius locit, a hely szellemét, a couleur localt, a helyi színeket és hangulatokat, de még a korábban oly érzékletesen és szemléletesen meg-megjelenő nemzeti sajátosságokat is. (Ha az alkotók nevének feltüntetése, és az információkat is hordozó műalkotás-címek feltüntetése nélkül állítanánk ki ezt a kollekciót, akkor minden bizonnyal lehetetlen feladatra vállalkozna az, aki meg szeretné határozni, hogy melyik mű a felvidéki és melyik a délvidéki: azon túl, hogy európai művészet, következtetéseiben nem nagyon jutna messzebbre.) Általánosan érvényes lehet az a vélekedésünk, hogy roppant friss, megannyi, a tradicionális örökség és a modern művészeti áramlatok által megérintett művészeti szándék, törekvés, szemléletmód és attitűd jelenik meg ebben a műegyüttesben, amelynek alkotásai között az anyaghasználatban, a technikában, a művek megjelenítésében – műfajában, műformájában – inkább az újító szellemiségű, rendhagyó, az egyéni alkotói karakterek kialakuló-megszilárduló jegyeit erőteljesen hordozó munkák az uralkodók. Változatos, sokszínű, tematikailag – ha megjelölhetők egyáltalán még pontosan a témák és az azokkal összefüggő tartalmi-szimbolizációs vonzatok és vetületek – sok irányba futó tendenciát felvillantó ez a hagyományos és formabontó táblaképekből, szokatlanul tárgyiasult kompozíciókból, hagyományos és meglepő térszemlélettel megvalósított plasztikákból, illetve szobor-tárgyakból szerveződő jelenkori műcsoport. A gazdag összképben azonos súllyal és azonos jelentőséggel jelenik meg a konkrét és az elvont, a természetelvű és az absztrakt, az expresszív, gesztus-jellegű képrögzítés, a szürreális látomás, a tasisztikus festőiséggel tolmácsolt kifejezés, a groteszk hangvételű kritikus művészi kérdésfelvetés, a kollázs-munka és az objet trouvé, a minimalista dekorativitás, a neodadaista meghökkentés, a posztmodern idézet és a konceptuális szembesítés.

Művészi kérdések és válaszok, párbeszéd-kezdeményezések, kételyek és biztos kijelentések záporoznak a befogadó elé és felé: mintha egy felbolydult, kaotikus, látszatszerűségekben villódzó világ művészeti tükörcserepeinek összeillesztésre váró halmaza állna előttünk. A feltételes mód használata azonban indokolatlan: egy felbolydult, kaotikus, látszatszerűségekben villódzó világ művészeti tükörcserepeinek összeillesztésre váró halmaza áll előttünk."

Wehner Tibor művészettörténész
(Részlet a Határtalan_képzőművészet című kiállítás-sorozat katalógusában megjelent bevezető szövegből.)