Hír
2023-03-13 19:13:00
Tiszatáj: https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/atjutasi-kiserletek/
Nagy Zopán: Átjutási kísérletek
Nagy Zopán írása Vankó István képzőművész "Ráírás" című kiállítása nyomán. Publikáció a Tiszatáj folyóirat oldalán.
Nagy Zopán írása a Tiszatáj folyóirat oldalán:
https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/atjutasi-kiserletek/
Részletek:
Kilépni a merevségből, kitörni a kényszeres fixálás béklyóiból! – A mozgás szétzilálja a sorokat, megszabadít a szerkesztettségtől. Mozgás, mint engedetlenség, mint átdolgozás. – írja Henri Michaux, képzőművész, író, költő, nagy utazó. (Fel)áldozni! Kiszabadulni, kinyilatkozni!
Vankó István is olyan alkotó, akinek művészete és magánélete szervesen (és a tudattalanban egyaránt) összeér. Következetes, módszeres alkotó-folyamat zajlik a réteg-léteket megnyitó (főként a mögöttes) világban, az éber képzeletek sodrásában…
A jelenések, jelenségek összenőnek, nem lesznek elválaszthatóak. Gondolat-történés-alkotás-álom-megérzés-leírás / egyéb kinyilatkozás, befelé fordulás: összefüggések halmaza, s talán nem sorozata, mindinkább szimultán elme-játéka. És itt nem (a) Káprázatról beszélünk, hanem megélt, mindennapi átélésekről!
A vak-foltokkal közlekedő, közeledő-sötétlő alakok, lények: belső tájakra, óriási szemgödrök mély szakadékai felé hívnak. Szaturnusz magába rántja Uránuszt… Nincs kiút. Nincs kegyelem. Nincs-Nincs-Nincs! Az átjutás kulcsa talán csak a valós vízió által létezik, ami (esetleg itt) a Van-kó koan-okban van! VAN!
Sol Invictus / Feriatum:
Fehér kendő fut a tájban
Képzeleti havazásban
Szürke kendős dér-palástban
Fut az ónos kóbor-áram
Lila ábránd fut a tájban
Kényszer-zubbony köd-ruhában
Gyűrött árnyak futnak százan
Térdig mellig szájig sárban
Mocskos kendő fut magában
Tépett sötét álruhában
Alvadt-véres ázott zsákban
Futok futok: belső tájban
Vankó István a pozitív megszállottságtól átfűtve: tudatosan építkezik, kvázi ön-mitologikus logikával, lecsendesített indulatok által is indukálva alkot! Az elődök tisztelete szintén fontos az életművében.
Basquiat, Keith Haring motívumai, vagy Antoni Tàpies inkább írás-kép-jelei, a velük lelki rokonságot mutató gesztusai, fragmentum-jelenetei, a kísértő koponyák (halálfejek), a stigmatikus (leginkább vörös, vérpiros és fekete) keresztek, mint intenzív fél-álmok, mind-mind: a művészben élő, beköltözve jelenlévő kísér(t)ők…
A zuhanó ákombákom-rémek Andy Warhol beteg-rózsaszín szemüveges koponyáival álmodnak, miközben a belső tér-tágulásban (elme-vákuum felszakadásban) zsigeri és intertextuális borongás zajlik: paradoxonok és analitikus ábrándok talányos találkozásai keverednek össze…
Felülírás-sorozatával, kép-mozaikjával (kimozdított, szárnya-szegett triptichonjával), a négy elem mögötti-fölötti kvintesszencia felé meditálva: Vankó az eltávozott művészbarát, Tóth Ferencz előtt tiszteleg, ugyanakkor, egyéb hommage-munkái által a Fluxus-művészetből átoperált hatásokat is felmutat…
A felületeken áramló energiák áthatnak… A mágneses erőterekbe mikronokat szippantanak, a műfajok közötti határok elmosódnak… Filc-sikoly, tapasz-nesz, görcs és repesz, hajszál- és verőér, szögek, sérv, alvadtvér (ismételten összeér)…
Ám (a leíró meglátása szerint) – latens módokon –:pl. Bruno Schulz, Franz Kafka, Antonin Artaud, vagy Arnulf Rainer informel-grafikái, mű-részleteik absztrahált rokonításai, illetve Tandori Dezső Kafka- és Artaud parafrázis rajzai is ott lappanganak az alkotó egy-egy sorozatában… Bizonyos ráírásai, ráfirkálásai, egymásra-rétegelései: a hártyavékony líraiság és az Art brut-os direkt-nyers, csiszolatlan, sőt drámai megoldások = ideghuzal-kottákra felfűzve rezonálnak…
Vankó István művészetében a NEM-ek talán speciális, módszeres túlélés-igenek, életszakasz-opusok is. A jel-megsemmisítő jelek, a pszichikai fugurá(ció)k nyüzsgése, be- és kifordulása körkörös élet-fázisokba, tumorokkal teli színterekbe áramlik…
Az alkotói ön-terápiás pszicho-szintézisek: az egzisztenciális zárvány(szorongás)ok felszabadítás-kísérletei…