Hír
2022-02-19 12:47:00
Tiszatáj: https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/tercsomok-es-terszovetek-mogott/
Nagy Zopán: Tércsomók és Térszövetek mögött
Nagy Zopán írása a Tiszatáj folyóirat oldalán: Kiss Zoltán festőművész "Hideg máglya" című kiállítása nyomán. Tér-Kép Galéria, Budapest.
Nagy Zopán írása a Tiszatáj oldalán:
https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/tercsomok-es-terszovetek-mogott/
Részletek:
Íme: Hideg máglyák folyamatos-réteges Takarásban, következetesen, direkt minimalitással jelennek meg. A háttér-problémákat technikai felütések, rejtett szimbolikák és a lazább rajzossággal elegy magabiztosság oldja fel. Vagy egyáltalán nem old fel semmi semmit?! Ez a kérdés talán nem most dől el, ám az érzékelhetőbb, hogy a művész (itt) főként zsigeri megoldásokkal igyekszik felülírni a (kimondhatatlan) morális krízis fokozatait!
Kiss Zoltánt leginkább az informel művészet érdekli! Munkáival, már a ’90-es évek közepétől-végétől olyan témákat érint és jár körül – pl. Kontrapunkt, Vonalkultusz, Tércsomók és Térszövetek –, melyek festmény-sorozatokká összeállva határozott alkotói utat mutatnak fel…
A Hideg máglya című sorozata vegyes technikával (tempera, akril, vászon) készült alkotás-kivetülések ritmus-enigma elégiája. A problematikák itt nem megoldásra várnak, mindinkább integráns részei az alkotói folyamatnak, ezen ösztönös paradoxonoknak… …
Átjárások: elvont ecset-ábrázatok és hangjegy-foszlányok… Egy képzelt képernyőn alkotók arc-darabkái és alkotásaik egymásba átültetett fragmentumai váltakoznak… Alfred Otto Wolfgang Schulze, Antoni Tàpies, Henri Michaux, Alberto Burri és társai: egyetlen kép-térben, persze: felismerhetetlenül…
Aztán hosszabb csönd! A leíró álmában: áldozatok csöndes szimfóniája a távoli jelenlét közelségének átszakadó textúra-réteg rejtekeiben pulzálva…
Kiss Zoltán alkotói felfogását az expresszív, nonfiguratív kifejezésmód jellemzi. Jól kitapintható művészetében az olasz mesterek: Afro Basaldella, Emilio Vedova, illetve egykori tanárainak (Benedetti, Spoldi, Di Jorio) hatása: képalkotásában az egyedi formák rajzossága elegyedik kanyargó, csavart szín-tekervényekkel.
Bárdosi József művészettörténész jegyzi meg Kiss Zoltán alkotásai kapcsán: képeinek tekintetében a neoavantgárd a present perfect! Az igeidő szerint valami (pl. az informel festészet) a múltban elkezdődött, aminek a jelenre kihatása van, de fordítva nem igaz a folyamat…
Munkáin a káosz kimerevített részleteit látjuk, annak fontos csomópontjaival, ahová a mozgások beérkeznek, majd kicserélik egymás között az energiáikat…