Hír

2022-08-10 12:30:00

Tiszatáj folyóirat: https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/pszicho-dramatikus-jelenetek-professzionalis-orulet/

Pszicho-dramatikus jelenetek, professzionális őrület…

Nagy Zopán esszéje és kiállítás-fotói a "Balanesque – Roger Ballen szerint a világ" című kiállítás nyomán. "A munkám alapján nem vagyok kívülálló művész. Nemzetközi, jól képzett művész vagyok. De azokat, akikkel dolgozom, a társadalom peremén élőknek tekintik..." - Roger Ballen

Nagy Zopán írása a Tiszatáj oldalán: 

https://tiszatajonline.hu/kepzomuveszet/pszicho-dramatikus-jelenetek-professzionalis-orulet/

Részletek: 

A művész élőhelyének közelében (vagy inkább elméjének egyik tartományában) egy elhagyatott elmegyógyintézet állt, mindinkább csak romjaiban. Az egykori kastély-épületből zajok, jajgatások, önkívületi ordítások, vagy éppen baljós motyogás-rezgések, csoszogások, csapkodások, fal-, fém- vagy állattetem kaparászások szűrődtek ki, éjjelente persze felnagyítva, élesebben…

Ballen munkáinak kifejezőereje magával ragadó, univerzális, szellemes, pszichés / beteges, játékos, kísérteties… Kompozíciói egyedi, mentálisan bonctani műalkotások! 

A kiégett lelkek, kísérteties alakok derengő, tébolyba révedő valóságai pszicho-dramatikus történetek, tört ének vegetációi, véglény-képmások lidérc-jelenetei, némajátékokba burkolt jelenések, vagy éppen szétmarcangolt jellemek, zúzódott, elmaszatolódott enigmák… Jel-maradványok? Élet mögötti életek. Íme: látomás helyett egy másik Valóság! Persze, ez csak az egyik szegmens, az egyik Valóság

Roger, a patkány: a művész ön-ironikus, drámai-groteszk videója, metamorfózis-alakítása, alakváltó kisfilmje hihetetlenül aprólékos, részletgazdag, az elme sötét oldalának alsó rétegződéseibe, mély-járataiba invitál (és ránt) be, hogy látogatóként belénkivódjon az „egzisztenciális pszichodráma” jelenet-folyamatának magába (patkány-járataiba) hívó őrülete… A sajátosan (tragi)komikus, analitikus feltárások, felsejlések finom-megoldásai megrendítőek… 

Földalatti javak megszállott halmozása, megalománia, a nevetségesen fájdalmas, kínosan nevetséges nőszerzés (próba-baba, műnő-készítmény, tehetetlen bábu molesztálása), udvarlás, szerepminták gyakorlása, fétisek felvillantása, a tehetetlenség, a kapcsolatok halálának szimbolikái, a kvázi-romantikus, (kvázi)kommunikációs eszköztár felsorakoztatása… Itt mindenféle lehetséges párkapcsolati gesztus, félresikerült próbálkozás – és a sztereotípiák kifigurázása is megjelenik…

Ballen (patkány-azonosulásával) például a stabilitásról és céltudatosságról alkotott illúziókat is megkérdőjelezi. Amíg az ember(iség) sorsát elfojtás és félelem határozza meg, addig nincs sok remény egy jobb világra…

Alkotó és alkotása módszeresen, ásatás-szerűen, meta-nyelvi fondorlattal írja be, maradandóan exponálja be magát a néző tudatába…  

Az abszurddal, a káosz formáival (és formuláival), a műfaji átjárásokkal operáló, a képzőművészeti megoldásokkal, szocióval, kontrollvesztéssel is foglalkozó Roger Ballen negyedszáz albuma és jelentős tárlatai nemzetközileg is egyedülállóak a kortárs fotográfiában. Dél-Afrikát 2022-ben (többek között) ő képviseli a Velencei Biennálén…