
irodalom, művészetelmélet
Esemény
2025-05-29 00:00:00
Magyar Táncművészeti Egyetem
VIII. Művészetpedagógiai Konferencia - Mozdulat, Performativitás, Közösség
M. Nagy Emese: Számadás a tálentomról - a tehetség támogatásának irodalomterápiás lehetőségei
Az ELTE, a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Magyar Táncművészeti Egyetem nyolcadik alkalommal hirdeti meg a közös Művészetpedagógiai Konferenciát, a művészeti neveléssel, a művészetközvetítés intézményeivel, a gyermekkultúra helyzetével foglalkozó kutatók és pedagógusok éves szemléjét.
2025. május 29-30-án a Magyar Táncművészeti Egyetem ad otthont az eseménynek. A konferencia fókuszában a következő témák kaptak helyet: MOZDULAT, PERFORMATIVITÁS és KÖZÖSSÉG.
A konferenciára a művészetpedagógia valamennyi ágának művelőit és kutatóit várjuk: a tánc, zene, vizuális nevelés, dráma-színház-bábpedagógia, múzeumpedagógia, cirkuszművészet különböző területeiről!
Célunk a művészetpedagógia, a művészettel nevelés területén születő innovációk, kutatási eredmények tudományos igényű bemutatása, a művészetpedagógia szakemberei közötti hazai és nemzetközi kapcsolatok erősítése, valamint új kutatási és fejlesztési programokban való együttműködések elősegítése. A konferencia munkanyelve magyar és angol.
A konferencia főbb témái 2025-ben:
- Művészettel nevelés és digitalizáció: Az új technológiák hatása a művészetpedagógiára
- Kreatív gondolkodás: fejlesztés és értékelés
- Művészetek és mentálhigiéné
- Elfogadás és művészeti nevelés
- Performatívitás és pedagógia: pszichodráma, szociodráma, drámapedagógia, színházi nevelés, gyermek- és diákszínjátszás
- Interdiszciplinaritás és művészettel nevelés
- Művészetalapú részvételi kutatás a neveléstudományban
A Művészet és terápia szekcióban elhangzó előadásom absztraktja:
A szavak erejébe vetett hit egyidős az emberiséggel. Az expresszív művészetterápiák közé sorolható irodalomterápia is alapvetően verbális módszer, munkaeszköze a nyelv, a szöveg. A fókusz azonban nem az irodalmi szövegre irányul, hanem a személyre: a szövegek az adott személy megsegítéséhez, érzelmi kíséréséhez, mentális egészségének helyreállításához, gyógyulásához és önkifejezéséhez nyújtanak támogatást (Hynes 1994).
A szavakkal nyelvi formába önthetjük, kifejezhetjük, ezáltal uralhatóbbá, átláthatóbbá, kontrollálhatóbbá tehetjük élményeinket, érzéseinket (Béres 2022: 18.). A cél a személy belső erőforrásainak megnyitása, megerősítése, önelfogadásának és énintegrációjának támogatása annak érdekében. hogy aktív, cselekvő részesévé váljon sorsa alakításának, és képessé váljon arra, hogy önmagán tudjon segíteni.
Egy kortárs kiállító térben 2022 óta működő irodalomterápiás foglalkozássorozathoz – Karinthy verse nyomán – a Számadás a tálentomról címet választottam. Ezeken a nyitott csoportalkalmakon a tehetség, kibontakozás, alkotás, hivatás kérdései kerülnek a középpontba. Előadásomban az itt szerzett tapasztalatokból hozok egy csokorra valót, olyan izgalmas kérdésekről, melyek más csoportokban, illetve minden alkotó ember életében előkerülhetnek, és további gondolkodásra érdemesek. A foglalkozásokra választott szövegek mindig egy kicsit más látószöget biztosítanak a tehetség témához, más fénytörésben mutatják azt a kérdést, hogy hogyan is állunk a tálentumainkkal, milyen a viszonyunk a képességeinkhez? Mennyire az identitásunk része a tehetség, mi mindent határoz meg az életünkben? Tehetség-e egyáltalán, honnan tudható, sejthető ez? Mikor, mitől válik valaki termékennyé, produktívvá, mikor marad szemlélődő? Kinek melyik állapothoz kapcsolódik inkább az alkotás lehetősége vagy sürgetése? Mennyire érzékelhető, mennyire válhat nyomasztóvá a talentumok felelőssége?
Válogatott irodalom:
Béres Judit (2022): Élet a sorok között. Irodalomterápiás gyakorlatok mindenkinek. Libri Könyvkiadó, Budapest
Détambel, Regine (2015): Les livres prennent soin de nous. Pour une bibliothérapie creative. Actes Sud, Paris
Gyarmathy Éva (2012): A tehetség – fogalma, összetevői, típusai, azonosítása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
Gyarmathy Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Lehetőségek kezdőknek és haladóknak. Tea Kiadó, Budapest
H. Nagy Anna szerk. (2012): Szakmai ajánlások a nemzeti tehetséggondozás továbbfejlesztéséhez. MATEHETSZ és a Nevelési Tanácsadók Egyesülete kiadványa
Hynes, Arleen McCarry – Hynes–Berry, Mary: Biblio/poetry therapy: The interactive process: A handbook. St. Cloud, MN, North Star Press, 1994.
Maanmieli, Karoliina – Ihanus, Juhani: Therapeutic metaphors and personal meanings in group poetry therapy for people with schizophrenia. Journal of Poetry Therapy 2021/4. 2103-222.
Rogers, Carl R.: Találkozások – a személyközpontú csoport. Fordította Klein Sándor. Budapest Edge 2000-OFI 2008.
Rogers, Natalie: The Creative Connection. Expressive Arts as Healing. Palo Alto, California, Science & Behavior Books, 1993. 1-8.
Roy, Katy (2018): La Bibliothérapie. Trésor d’imaginaire. Fides, Paris