„Vissza lehet álmodni mindent, de úgy élni benne, mint akkor, már nem lehet..”
Vecsési Német Nemzetiségi Tánccsoport története
„Vissza lehet álmodni mindent, de úgy élni benne, mint akkor, már nem lehet..”
(Lakatos Menyhért, író)
Vecsés – Wetschesch
Vecsés város Pest Vármegyében, a budapesti agglomerációban található. Története 1318-ig vezethető vissza a régészeti leletek alapján. A török hódoltság alatt teljesen kiüresedett, újkori története és a város újbóli benépesítése I. Grassalkovich Antalhoz és fiához II. Grassalkovich Antalhoz köthető. 1786-ban 50 családot telepítettek be, köztük 30 német, 10 magyar és 10 szlovák ajkú családot. A sváb családok vélhetően más Grassalkovich telepítésű falvakból és a budai oldalról költöztek be. 1795-ben már 80 család lakta, 9 év múltán pedig gyakorlatilag egységes német nyelvű településsé vált. Később, 1945-ben 300 civilt hurcoltak el málenkij robotra, 1946-ban pedig már 1500 lakost, a vecsési svábok több, mint felét kitelepítették. A lakosságcsere és a magyarosítás következményeként sok sváb család nem merte megtartani családnevét, és azokat németről magyar családnevekre változtatták.
Azonban ezek a tragédiákkal terhelt idők sem tudták megtörni a sváb lakosság lelkét és tradícióikat, családi ünnepeiket, vallásos hagyományaikat mindvégig kitartóan őrízték.
Az 1970-es években már tánccsoporttal is büszkélkedhettek és később templomi kórussal is. Nemzetiségi képviselőjük az első szabad választásokon bejutott Vecsés Önkormányzatába.
Ha Vecsésre gondolunk elsősorban biztosan mindenkinek a híres vecsési savanyított káposzta jut eszébe. A híres fa hordós savanyúságra utaló szimbólum éppen ezért helyet kapott a vecsési német nemzetiségi önkormányzat címerében is, a katolikus hitet képviselő kereszt és a kulturális életüket jelző rozmaring ág mellett.
„Táncoljanak, énekeljenek, ha akarnak!” korszak
Vecsési Német Nemzetiségi Tánccsoport története
1980. februárjában rendezték meg az első svábbált Vecsésen a Ferihegy MGTSZ Kultúrtermében, ahol meghívott fellépő tánccsoportként és vendégként a Soroksári Német Nemzetiségi Tánc Egyesület lépett fel, Manninger Miklós művészeti vezető irányításával. A Vecsési Svábbál olyan népszerűvé vált, hogy azóta is rendszeresen megrendezésre kerül. Az első bálon résztvevőket annyira fellelkesítette a táncegyüttes műsora, hogy már itt elhatározták, hogy létre kellene hozni egy vecsési német nemzetiségi tánccsoportot is. A rendezvényt szervező Vecsési Honismereti Kör tagjai azonnal megragadták a lehetőséget és megosztották az ötletet Miklóssal is.
A csoport lelkes, amatőr, a hagyományaikat híven megőrízni szándékozó fiatalok kezdeményezésére alakult meg, az addigra már országosan ismert koreográfust is meggyőzték a csoport vezetéséről, már csak helyszínt és időpontot kellett találni az együttesi próbákhoz. A csoport támogatója a próba helyszín és az anyagiak biztosításával Dobrovitz József agrármérnök, a Ferihegy TSZ elnöke, valamint a Ferroelektrika Szövetkezet lett.
A csoport létrejöttét a sváb nemzetiséget sújtó, tragikus, világháborús időszak, az azt követő elnyomás, kitelepítés, meghurcoltatás után következő korszak politikai sajátossága is segítette:
„Az enyhülés a Vecsést érintő nemzetiségi politikában az 1970-es évek végén, a 80-as évek elején volt érezhető. Ezt nevezték a „Táncoljanak, énekeljenek, ha akarnak!” korszaknak” – olvasható Vecsés Német Nemzetiségű honlapján.
Az együttes első bemutatójára igen hamar, már 1980. május 1-én sor került. Ekkor az addig még koreográfiai szempontból fel nem dolgozott lakodalmakon táncolt vecsési táncrendet mutatták be. Itt érdemes azt is megemlíteni, hogy Tomor Mihálynénak, a hajdani falusi iskolában tanító tanárnőnek köszönhető, hogy az 1950-es években összegyűjtötte a hagyományos sváb táncokat.
Miklós a csoport repertoárjának kialakításához tehát az összegyűjtött anyagból, a táncrend megismerése után, Lábán kinetográfiával készített jegyzetei alapján, az abba oda nem illő részek elhagyásával – pl. a magyar csárdás: „Ritka búza, ritka árpa, ritka rozs” – megalkotta a Vecsési táncok c. koreográfiáját. Ez is igazolja azt a tényt, hogy az egy hazában lévő különböző nemzetiségek hogyan hatottak egymásra, hogyan keveredtek a hagyományaik, jelen esetben a német és magyar táncok vegyítésével. Miklós más szakemberek figyelmét is felhívta a gyűjtött anyagra, így többek között egy soroksári táncház rendezvényre meghívta Martin György néprajzkutató feleségét, Borbély Jolán etnográfust, hogy nézze meg a vecsési táncrend elemeit, mert ez kuriózum volt az akkoriban gyűjtött anyagok között. Ezek közül is érdekességnek számítottak azok a motívumok, melyeket lakodalmakon táncoltak az idős asszonyok, sántítós lépésekből állt, neve vélhetően Öregasszonyok tánca volt.
A csoport munkájához már csak a zenekari kíséret hiányzott. Sajnos az akkor vecsésen működő nagylétszámú fúvós zenekar nem tudta vállalni a feladatot, így Miklós a soroksári csoporttal együtt dolgozó Ulmann Zenekart kérte fel az együttműködésre. A külföldi turnékon pedig még a Galambos Lajos féle trió is közreműködött. Későbbiekben pedig a vecsési Brunner zenekar segítette a csoport munkáját.
A táncegyüttes ruhatárának kialakítása Dóróné Zemmel Katalinhoz és Édesanyjához köthetőek, akik otthonról hozták a régi ruhákat és az autentikus viseletek mintájára készültek a fellépő kosztümök. Katalin a Vecsési Nagyközségi Könyvtárban dolgozott, majd a Róder Imre Városi Könyvtár igazgatója lett. Egyik alapítója a vecsési Honismereti Körnek, maga is aktív táncosa volt 2002-ig a csoportnak.
A csoport első sikerét az 1981-es nagykátai Pest Megyei Szövetkezeti és Népi Együttesek III. Találkozójának menettáncban való részvételével érte el, mely táncok előadásáért és a koreográfiák színvonaláért Nívó-díjban részesültek.
Számtalan lehetőség nyílt meg az együttes számára mind a hazai, mind a külföldi fellépések tekintetében. Rendszeres résztvevői lettek a hazai svábbáloknak, több alkalommal turnéztak Ausztriában, Németországban (Ulm, Herrenberg), Szlovákiában és Romániában.
Sajnos Manninger Miklós 1983-ig tudta csak a tánccsoport vezetését vállalni, mivel a többi táncegyüttesének próbái és fellépései – Törekvés Táncegyüttes, Soroksári Német Nemzetiségi Tánc Egyesület, Solymári iskolai tánccsoport – szinte teljesen lefoglalták minden idejét.
Azonban, hogy a csoport ne maradjon vezető nélkül, Miklós a Honvéd Művészegyüttesből is ismert Tarnóczai Zoltánt ajánlotta maga helyett, aki művészeti vezetőként végig a csoport mellett maradt.
A tánccsoport sajnos 2013. április 27-én, 33 évig tartó működés után megszűnt, azonban ezen időszak alatt folyamatosan tökéletesítették a tudásukat, melynek számos eredménye lett:
- 1996 - szekszárdi Német Nemzetiségi Tánccsoportok XII. Fesztiválja – Nívódíj
- 2000 - ráckevei minősítő verseny - „minősült” elismerés
- 2005 - Vecsés Város Önkormányzata által adományozott PRO URBE kitüntetés
- 2006 - a Muharay Elemér Népművészeti Szövetség által meghirdetett minősítőn „kiválóan minősült” elismerés
A tánnccsoport a 30. jubileumi műsora alkalmából - nagy sikert aratva - adta elő Manninger György Gyulai németek, valamint Manninger Miklós Vecsési táncok c. koreográfiáját.
Ma már számos más néptánc csoport is működik Vecsésen, azonban elévülhetetlen eredménye a Vecsési Német Nemzetiségi Tánccsoportnak, hogy megmentették és a jövő generációja számára megőrízték a csoport megalakulása előtt már csak néhány lakodalomban táncolt vecsési táncrend szerinti táncmotívumokat, azokat Manninger Miklós koreográfiáiban dolgozta fel, a csoport előadásában pedig videó felvételeken is megmaradhattak.
Források:
- Szalai Vincével készült interjú – Vecsési Német Nemzetiségi Tánccsoport tagja
- Bihari Zoltán – Mi, svábok c. kötete – 2020. 164. o.
- https://www.wetschesch.hu/hu/egyesuletek-csoportok/nemet-nemzetisegi-hagyomanyorzo-tanccsoportet Nemzetiségi Hagyományőrző Tánccsoport (wetschesch.hu)
- Gál István - Vecsési Tájékoztató, 2013. Június