Erdélyi Gábor 2018
képzőművészet
Bemutatkozás
2009 óta foglalkozom a kép (sz)élének, illetve a képtest és szűk környezetének vizsgálatával. Ezidő alatt számos eredmény született a festészetemben, amelyek talaján új kísérleteket / műveket szeretnék készíteni a következő években.
Létrehozott munkáim első szemrevételezésre kisebb-nagyobb homogén, neutrális, képenként különböző tónusú, általában szürke, földszerűen festett vászonfelületek, vagy itt-ott polifoammal takart vásznak. A lényegi motívum azonban a festménytárgy szélénél és az élén zajlik vagy az összeillesztett polifoamok fugájánál és puha felületükön. A szinte megfoghatatlan él, mivel nehezen értelmezhető, milyen vastagnak vagy keskenynek aposztrofáljuk annak létét. Kemény derékszögben vagy lekerekítetten találkozik-e a két oldal? A peremet mikortól nevezzük egyáltalán lekerekítettnek és mikortól keménynek? Mi az átmenet? A motívum a képtest melyik részéhez kapcsolódik inkább: az oldalához vagy a tekintetünkkel szembenálló főnézetű területhez?
Képek, amelyek peremeiből kiemelkedik a festékáram vagy éppen ellenkezőleg: apró medrek, mélyedések, bevágások látszanak. Vagy csak maga a perem a kép? A szürke monokrómiával ellentétes esszenciális spektrum egy nem járt vidéken nyugszik. Tulajdonképpen ez a senki földje, amely szinte misztikus módon kívül áll az objekten, a főnézet és a képtárgy oldalának síkjaihoz mérten hozzávetőleg 45 fokos szöget zár be. Ennek a vidéknek a mélységét és magasságát csalogatom elő. A perem és a totális tér összefüggésének analízise nem pusztán formai, nem csupán tárgyi-fizikális kérdéseket vet fel, hanem az ikon / negatív ikon fogalmával és bizonyos metaforákkal foglalkozik. A valahova tartozás igénye, az önállóság kérdése, a közösség viselése, a tágasság sűrítése, vagyis e szituációk elgondolása a tét többek között.
Iskolák
Magyar Képzőművészeti Egyetem
Jelenlegi Munkahely
Hírek, Események
2021-04-25 15:16:00
Hír
A tabula rasa kifejezés a maga ismeretelméleti hangsúlyával és klasszikus konnotációival remek cím egy radikális festészeti kiállításhoz. Azért is remek, mert az "üres lap" és a "tiszta tábla" a festészetben és a művészettörténetben egy szinte elérhetetlen és nem mellesleg paradox vágyálom (...)
2021-04-25 13:22:00
Hír
1990-es évek első fele, "monokróm osztály" a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Visszatekintés.
2020-08-09 22:21:00
Hír
Az elmúlt 30 év időszakában született, összes fellelhető mű egy adatbázisban.
2020-04-19 17:48:00
Hír
Erdélyi a festészetvallás liturgusaként folyamatokban gondolkodik és alkot: számára a kronoszként értelmezett, mérhető idő jelentéktelen, alkotói munkája a kairoszban, a kitüntetett időben ölt testet.
2020-02-07 10:35:00
Hír
Erdélyi Gábor kiállításáról enteriőrök, műtárgy fotók Biró Dávidtól.
2020-02-06 14:28:00
Hír
A budapesti Neon Galéria új honlapja elkészült. Többek között Erdélyi Gábor - a galéria képviselt és kiállító művésze - is szerepel benne.
2019-11-21 19:00:00
Esemény
Erdélyi Gábor legfrissebb munkáit is bemutatja a soron következő önálló tárlatán.