Erdélyi Gábor 2018

képzőművészet

Bemutatkozás

2009 óta foglalkozom a kép (sz)élének, illetve a képtest és szűk környezetének vizsgálatával. Ezidő alatt számos eredmény született a festészetemben, amelyek talaján új kísérleteket / műveket szeretnék készíteni a következő években. 

Létrehozott munkáim első szemrevételezésre kisebb-nagyobb homogén, neutrális, képenként különböző tónusú, általában szürke, földszerűen festett vászonfelületek, vagy itt-ott polifoammal takart vásznak. A lényegi motívum azonban a festménytárgy szélénél és az élén zajlik vagy az összeillesztett polifoamok fugájánál és puha felületükön. A szinte megfoghatatlan él, mivel nehezen értelmezhető, milyen vastagnak vagy keskenynek aposztrofáljuk annak létét. Kemény derékszögben vagy lekerekítetten találkozik-e a két oldal? A peremet mikortól nevezzük egyáltalán lekerekítettnek és mikortól keménynek? Mi az átmenet? A motívum a képtest melyik részéhez kapcsolódik inkább: az oldalához vagy a tekintetünkkel szembenálló főnézetű területhez?

Képek, amelyek peremeiből kiemelkedik a festékáram vagy éppen ellenkezőleg: apró medrek, mélyedések, bevágások látszanak. Vagy csak maga a perem a kép? A szürke monokrómiával ellentétes esszenciális spektrum egy nem járt vidéken nyugszik. Tulajdonképpen ez a senki földje, amely szinte misztikus módon kívül áll az objekten, a főnézet és a képtárgy oldalának síkjaihoz mérten hozzávetőleg 45 fokos szöget zár be. Ennek a vidéknek a mélységét és magasságát csalogatom elő. A perem és a totális tér összefüggésének analízise nem pusztán formai, nem csupán tárgyi-fizikális kérdéseket vet fel, hanem az ikon / negatív ikon fogalmával és bizonyos metaforákkal foglalkozik. A valahova tartozás igénye, az önállóság kérdése, a közösség viselése, a tágasság sűrítése, vagyis e szituációk elgondolása a tét többek között.

Iskolák

Magyar Képzőművészeti Egyetem

Jelenlegi Munkahely

Hírek, Események

2021-04-25 15:16:00

Hír

A tabula rasa kifejezés a maga ismeretelméleti hangsúlyával és klasszikus konnotációival remek cím egy radikális festészeti kiállításhoz. Azért is remek, mert az "üres lap" és a "tiszta tábla" a festészetben és a művészettörténetben egy szinte elérhetetlen és nem mellesleg paradox vágyálom (...)

2021-04-25 13:22:00

Hír

1990-es évek első fele, "monokróm osztály" a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Visszatekintés.

2021-01-15 00:00:00

Esemény

Károlyi Zsigmond és a "monokróm festőosztály"

2020-08-09 22:21:00

Hír

Az elmúlt 30 év időszakában született, összes fellelhető mű egy adatbázisban.

2020-04-19 17:48:00

Hír

Erdélyi a festészetvallás liturgusaként folyamatokban gondolkodik és alkot: számára a kronoszként értelmezett, mérhető idő jelentéktelen, alkotói munkája a kairoszban, a kitüntetett időben ölt testet.

2020-02-07 10:35:00

Hír

Erdélyi Gábor kiállításáról enteriőrök, műtárgy fotók Biró Dávidtól.

2020-02-06 14:28:00

Hír

A budapesti Neon Galéria új honlapja elkészült. Többek között Erdélyi Gábor - a galéria képviselt és kiállító művésze - is szerepel benne.

2019-11-21 19:00:00

Esemény

Erdélyi Gábor legfrissebb munkáit is bemutatja a soron következő önálló tárlatán.

2019-04-17 18:00:00

Esemény

Önálló kiállítás a közelmúlt munkáiból.

2019-03-13 00:00:00

Esemény

Csoportos kiállítás