színházművészet

Esemény

2024-04-25 09:00:00

ELTE Eötvös József Collegiumában, 1118 Budapest, Ménesi út 11-13.

Dr. Adamovich Ferenc Tamás: „Egyszerre kell rendelkeznünk a tudós agyával, a festő szemével és a költő szívével” – Kepes György pedagógiája és az Affektív mozgáspedagógia alapvetéseinek közös pontjai - II. Eötvözet SZITU Színháztudományi Konferencia

A II. Eötvözet SZITU – Színháztudományi Konferencia, az ELTE Eötvös József Collegium, az SZTE Eötvös...

Előadásomban Kepes György festő, képzőművész meghatározó látásmódját hasonlítom össze az affektív mozgáspedagógia koncepciójával. Ha a testünket, mint egy belső világot képzeljük el, akkor a környezetünk megfigyeléséhez hasonlóan egy eltérő dimenzióként tekinthetünk rá. Kepes volt az első, aki művészként a világ legjelentősebb műszaki egyetemén az MIT-n taníthatott vizuális alapismereteket az építészeti tanszéken. A művészet és a tudomány egymásra találásának művészetét hozza létre. A technológia fejlődésével új ismereteink származtak, új dolgokat figyelhettünk meg egyre aprólékosabban, melynek eredményeként olyan jelenségek illeszkedtek be egy egységes rendbe, melyek valaha összefüggés nélkülinek tűntek.

Nem csak a technológiai eszközöket, hanem a képességeinket is fejleszteni tudjuk, hogy új információkkal gazdagodhassunk, így másképp szemlélhessük környezetünket. Látási képességünk fejlesztése azzal jár, hogy a valóság iránti intellektuális fogékonyságunk is erősödik, tekintve, hogy a látás és gondolkodás fejlődése között szoros kapcsolat áll fenn. Amikor látunk értelmezzük a bennünket körülvevő világot, és tájékozódunk benne. Tudatosságunk, érzékenységünk fokozása és látásunk fejlesztése gyarapítja a világ megismerésére irányuló képességeinket.

A megfigyelés képességével nem csak környezetünket, hanem testünket is vizsgálhatjuk. A figyelem fejlesztésének segítségével ezt a környezetet is egyre aprólékosabban vizsgálhatjuk. Mivel itt az eszköz maga az agyunk, figyelmünk fejlesztésével agyunk szinapszisait is fejleszthetjük, amit a technológiai eszközök segítségével monitorozhatunk. Ezért az agyunk, mint fejleszthető struktúra, hatással van a figyelmünk fejlődésére és ezzel együtt a mozgásvégrehajtásra is. Ahogy a technikai eszközök segítségével környezetünket, úgy az affektív mozgáspedagógia, mint új eljárás segítségével testünket is egyre pontosabban kontrollálhatjuk és koordinálhatjuk, új összefüggéseket felismerve.


Kapcsolódó fájlok

Adamovich Ferenc Tamás: „Egyszerre kell rendelkeznünk a tudós agyával, a festő szemével és a költő szívével” – Kepes György pedagógiája és az Affektív mozgáspedagógia alapvetéseinek közös pontjai - II. Eötvözet SZITU Színháztudományi Konferencia.pdf