„FÖLD – RAJZ – TAN” - Művészetpedagógiai kézirat az EFOP-3.2.6.-16 projekt keretében
„FÖLD – RAJZ – TAN: A táj, - mint térélmény és komplex környezet,- vizuális interpretációs lehetőségei" című kézirat egy Mintaprogram a Rajz- festés, mintázás tantárgy oktatásához művészeti szakgimnáziumok részére, amely a Kisképzőn és a SZIE-n készült 24 oktatási feladatból került összerendezésre.
Bevezető
A „TÁJ” a hagyományos rajz-, és vizuális nevelésben főként „tájképi” minőségben jelent meg ezidáig, ilyenformán a zömmel a művészettörténeti tananyagok részét képezte. A környezetkultúra modulok bár érintőlegesen foglalkoznak a természeti látványok elemeivel, inkább az épített környezet, a város, a falu, az állatok és növényi formák, természetes alapanyagok témáival foglalkoznak. E módszertani segédlet alapvető célja, hogy kinyissa a FÖLDRAJZ és a TÁJ komplexitásában rejlő lehetőséget, annak gazdag vizuális tárházát. A geológia, földtan, geomorfológia, térképészet vagy éghajlattan témakörei mind-mind lehetőséget nyújtanak arra, hogy segítségükkel a diákok tájról való fogalmi rendszere, gondolkodásmódja szélesedjen, bővüljön – és nem utolsó sorban, abból síkbeli és térbeli, sőt konceptuális alkotásaihoz is inspirálódni tudjanak.
A TÁJ megértése
A tájépítészet a környezet alakításával, tervezésével foglalkozó szakterület az agrár-műszaki-, és az építészeti szakágak között, amelynek építőanyaga a növényzet, kötőanyaga a szabad (lég)tér, használói az emberek és az élővilág. A hagyományos kertészeti szakmához képest ez egy fiatal szakma, amely nem csupán a növények termesztésével, alkalmazásával, hanem azok esztétikai kérdéseivel, elrendezésével, színeivel, formáival, valamint a tágabb térben való értelmezésével, érzéseivel és funkcionális szerepeivel foglalkozik. Tágabb szinten pedig a táj – tervezésével, amely a tájtörténet folyamatos megismerésén, megértésén alapul, és azon túl ökológia, természetvédelmi, tájrendezési, szabályozási, szociológiai, környezetvédelmi elveket követ. Látható tehát, hogy a mai, XXI. sz. –i nagy kihívások témaköreit is nagyban lefedi e szakterület: klímaváltozás, környezettudatosság, fenntarthatóság, alkalmazkodás, környezeti nevelés, közösségi tervezés, stb.
Ezért tehát különösen indokolt, hogy a rajz-, és vizuális nevelés – ha áttételesen is, de – nyisson ezen „föld-rajzi, táji” témakörök felé. A tájépítészeti oktatásban (kertművészet-történet, tájképfestészet-történet és kert-, és szabadtér-ábrázolás) eltöltött 10 éves tapasztalatom alapján állíthatom, hogy a minket körbe vevő táj vizuális megismerésén keresztül a környezetünk megértésének sokkal szélesebb és érzékenyebb alapja alakul ki. A vizuális nevelés ebben az érzékenyítésben és környezet-értelmezésben tud sokat segíteni.
A TÁJ absztrakt inspirációi
A TÁJ egy nehezen megfogható, formálható, sejtelmes fogalom, amely nem utolsósorban a néző, a szemlélő gondolataiban válik saját tájjá, tájképpé. Hiába nézzük ugyanazt a tájrészletet, sokan - sokfélét látunk benne, azaz nagy teret enged az egyéni interpretációknak és rétegei, témakörei, részletei jól absztrahálhatók. A táj komplex jelenség (sok eleme, összetevője van) – mégis koherens marad. Egyszerű formákból felépíthető, variálható, így általában sikerélményt szerez lerajzolójának, festőjének. Tapasztalataim azt mutatják, hogy ha egy fogalomról nincsenek erősen berögzült képeink, akkor sokkal könnyebben tud egy szabad alkotófeladat kiindulásául szolgálni. Az erősen képiesült elemektől (pl.: tisztáson álló kisház, nagy fa, sziklás vízesés, falusi ház) nehezebben szakadunk el, hiszen akkor a konvencionális képszerkesztés szabályai kötik fantáziánkat és kezünket. Ezzel szemben az új, ismeretlen táji aspektusok, geológiai fogalmak (pl.: kristály-grotta, cseppkő-barlang, szél-térkép, ásvány-ház, bánya-táj vagy szivárvány-hegy) adnak ugyan egy kiindulási képi asszociációt, egy vizuális benyomást – de messze nem olyan konkrét képet, mint az előbb említettek. Éppen ez a fogalmi szinesztézia teszi lehetővé, hogy a diákok szabadabban gondolkodhassanak majd a feladatok megoldásairól.
A TÁJ komplexitásához tartozó fogalmak – gondolattérkép
Az alábbi fogalmak egy nagyon tág szólánc - gondolatszövet elemei, amelyek mind alkalmasak arra, hogy abból komplex képzőművészeti feladatokat vezessünk le különböző alapanyagok kombinálásával:
tájképek, tájképfestészet
ásványok, kristályok
kőzetek - kőkertek
meteoritok – mesterséges építőanyagok
sziklák, sziklaképződmények
homok, sivatag, kavicsok, korallok
geológia - geomorfológia
bányák - kőfejtők
barlangok, megalitikus építmények, kőkamrák
térképek, térképi kódolások
terepek, relief, szintvonalak
hegyek – völgyek, topográfiák
terepplasztikák, terepdomborművek
tájimitációk – tájmásolatok
agroteraszok, erdők mintázata
tájmintázatok – mezőgazdasági művelés
land-art, földművészet
túrázás, kirándulás, nemzeti parkok, védett és híres tájak
különös – szent helyek
szoborparkok
időjárás – légkör, meteorológiai, szelek, égbolt, levegőperspektíva
tengeri tájképek, hullámok, jéghegyek
A feladatok inspirációs módszertana
Ezen táji, föld-rajzi feladatok kiindulásához és felvezetéséhez több irányból meríthetünk forrásokat. Fontos, hogy az alkotáshoz adjunk izgalmas kiindulást: egy különleges ötletet, témát, helyszínt, stb. de ugyanakkor megmaradjon az önálló képzeletünk teremtő ereje és a látott előképek ne korlátozzák, hanem inspirálják a munkát!
Helyszínek szöveges leírása, története, meséje, „story-telling”, szókincs
Mind-map készítése adott témára (domborzat, bányák, játszóterek)
Fényképek vetítése különböző lehetőségekkel:
csupán ismeretterjesztés, szemléltetés céljából
átvitt céllal: atmoszféra, fény – forma - szín kiindulás
másolás, átrajzolás céljából
Ásványok, kőzetek empirikus vizsgálata, kézbevétel, megfigyelés, leírás
Anyagkísérletek – az anyag plasztikájának tapasztalásai, kísérletek
Kortárs alkotók munkáinak/problémáinak vetítése, átültetése
Térforma síkra redukálása – sík forma felépítése: 2D- 3D ugársok
Tájforma egyszerűsítése, átültetése más anyagba, formatervezés design
A feladatok elvégzése során azt fogjuk tapasztalni, hogy a diákok „egyszerre több szinten, összetett módon” hoznak létre környezeti alkotásokat:
- egyrész, mert a feladat egyszerre szobrászati és/vagy grafikai, festészeti jellegű, azaz a születő alkotás gyakran két/három dimenzióból tevődik össze, így segítve az anyagtapasztalásokat és izgalmas technika-párosításokat.
- másrészt, nemcsak az az objektumot (kőzet, sziklaszobor, agyagplasztika) hozzák létre, hanem azt természetes környezetükben is megfigyelik, értelmezik – vagy éppen új környezetbe helyezik, táji – téri relációban vizsgálják.
Témakörök rendszere, felépítése
A fent bemutatott fogalmi gondolat-térkép sok ötletét-, témáját-, elemét alapvetően sokféleképpen lehet csoportosítani és logikai sorrendbe rakni: földrajzilag, földtani-, vagy éppen vizuális megjelenését illetően, alapanyagukat vagy korosztályi specifikusságukat tekintve.
Az alábbi tematikus egységek azonban a feladatban rejlő táji problémák, művészeti kérdések köré épülnek. A hasonló fogalmi léptékek, feladattípusok, művészeti problémák adják e 4 tematikus egység magját, amelyhez minden csoportban különböző technikák, anyagpárosítások csatlakoznak.
T1 - TÁJÉPÍTŐ ELEMEK, GEOLÓGIAI RÉSZLETEK - Ebbe a csoportba egyszerűbb feladatok tartoznak, amelyek a geológia egy-egy izgalmas alapelemét ragadják meg, annak formai, alaktani tulajdonságait és elemzési szintjeit.
Kavicstornyok – kőemberek
Ásványmegfigyelés holisztikusan
Víz + Kő találkozása: Antilope kanyon grafikák
Meteorit-forma-faragása
Kínai „bambuló-kövek” morfológiája
Achátok cseppfolyós színsorai
T2 - TÁJAK MEGFIGYELÉSE, ELEMZÉSE - Ebbe a csoportban már nem az egyes alapelemekkel, hanem azok összetett rendszerével foglalkozunk: téri viszonyokkal, távlatokkal, történti és időbeli dimenziókkal.
Hegytávlatok nyomtatása
Levegőperspektíva-festése
Hegyvidékek név-, és alaktana
Panorámarajzok-technikái
Rizsteraszok formavilága
Kubista sziklakertek
T3 - TÁJI ABSZTRAKCIÓK - KOMPLEX FELADATSOROK TÉRBEN - Az alábbi témakör izgalmasan összetett tájakat vesz alapul, amelyhez már komplexebb anyaghasználati párosításokat rendel: azaz egyszerre több síkon (síkon és térben) és nagyobb technikai készlettel áll hozzá. Ezek 2 – 3 alkalmas folyamatsorokká is bővíthetők, amelybe más feladatok, földrajzi vagy kultúrtörténeti vonatkozások is társíthatók.
Kubista kőfejtők reliefje és festménye
Domborzati gyűrődések – térképi árnyékolásai
Szivárványhegyek térben és festve
Szélfútta szappankövek és pasztellképei
Szintvonalas képfantáziák agyagból való megépítése
Tengeri jégtájak szobrai és síkbeli vetületei
T4 – TÁJ-TERVEZÉS – DESIGN, ADAPTÁCIÓK - Az alábbi témakör már tovább lép a tájak értelmezéséből a formatervezés design felé, és a diákok tudatosabb hozzáállására épít. Ezek szintén hosszabb órák, folyamatsorok anyagai, amelyek a kortárs építészeti, tájépítészeti témakörök felé kacsintanak. Itt beemelhető a formatervezés elméleti és funkcionális szerepe, feladatköre – valós városi élethelyzetek megoldása.
Játszótérplasztika relief és kollázs segítségével
Tematikus játszótér-tervezés, vegyes technika
Ásvány-építészet
Homokplasztikák csapatban
Kirándulás-kollázsok, digitális grafikák
Kitalált tájmintázatok térképe