Heti Csehov – rendszeres színésztréning
Színészi képességek rendszeres karbantartása és fejlesztése, amatőr és professzionális színészeknek, előadóművészeknek.
Amíg más előadóművészeti ágakban (pl. táncos, zenész, cirkuszi) a folyamatos önképzés, rendszeres gyakorlás, mindennapi rutin alapkövetelmény, addig a színházi hagyományokból szinte teljes mértékben hiányzik a színészi képességek karbantartásának és továbbképzésének tudatosan felépített gyakorlata. Csodálkoznánk, ha egy zongorista, operaénekes vagy balett-táncos kizárólag csak a próbákon és előadásokon gyakorolná mesterségét, és azokon a napokon, amikor nincs színpadon, elő sem venné hangszerét, illetve nem tartaná karban tánc- vagy énektudását.
Tapasztalataink szerint a szövegtanuláson, beszédtechnikai gyakorlatokon és némi fizikális bemelegítésen kívül, a színészek jelentős többsége nem végez önállóan olyan gyakorlatokat, melyek kifejezetten színészi képességei karbantartását szolgálják. Ez bizonyára nem azért van, mert a színészeknek nem lenne rá szükségük. A huszadik század legjelentősebb színészpedagógusai (többek között K. Sztanyiszlavszkij, M. Csehov, J. Grotowski, V. Mejerhold) mind kiemelten hangsúlyozták a rendszeres színésztréning szükségességét.
Itt az alkalom!
A tréning felépítése
A foglalkozások három részre oszlanak:
- „Tréning! Tréning! Tréning!” (V. Mejerhold)
Az első részben olyan pszicho-fizikai gyakorlatokat végzünk, melyek a színészi képességek karbantartását és fejlesztését szolgálják műfajtól és stílustól függetlenül. Az InPerTrain Erasmus+ kutatási projektben fejlesztett önállóan végezhető tréningszerkezet elemeivel dolgozunk, melyek a workshop keretein túl, segítséget adnak a napi szintű gyakorlásra.
Részteles információ a kutatásról: www.ladderartcompany.com/inpertrain
- Valami újat! - Elmélyedni egy eszközben
A második részben egy konkrét, Mihail Csehov által fejlesztett színészi eszközzel dolgozunk, és kipróbáljuk az adott eszköz használati lehetőségeit. Minden alkalommal más-más csehovi eszközt vizsgálunk, a csoport aktuális szükségleteihez igazítva. (Mihail Csehov-ról részletes leírás olvasható lentebb.)
- Hogyan használom? – Gyakorlati munka saját anyagon
A harmadik részben megvizsgáljuk, hogy a gyakorolt színészi eszköz hogyan használható a résztvevő által hozott saját előadóművészeti anyagban (pl. monológ, jelenet, koreográfia, dal, stb). Ezzel a gyakorlók lehetőséget kapnak arra, hogy a saját érdeklődési területeikhez vagy aktuális munkáikhoz kapcsolódó anyagokon dolgozzanak a tanult eszközök segítségével.
Általános információk
Időpont: Január 23-tól hétfőnként 10.00-13.00 között
Helyszín: Műhely Alapítvány, 1027 Budapest, Jurányi utca 1-3. B lépcsőház 4. Emelet, 80-as terem
Tréningtartó: Marofka Mátyás (szakmai leírás lentebb).
Részvételi díj: adomány alapú – válassz az alábbiak közül:
- Ha megteheted, hogy adj annyit, amennyibe egy ilyen alkalom kerülne (5-6000Ft), akkor tedd meg.
- Ha nem keresel jól, de tudsz valamennyit adni, adj kevesebbet. (2-3000Ft, vagy amennyit gondolsz)
- Ha nincs pénzed egyáltalán, de szeretnél jönni, gyere és add az energiád, lelkesedésed, nyitottságod. Gyakorolj, tanulj, és ne hagyd, hogy a pénztelenség visszatartson. (Ingyenes)
- Ha jól keresel, és megteheted, hogy támogasd a programot, ezzel lehetőséget adva azoknak is a részvételre, akik nem tehetik meg, adj többet! (10-12000Ft vagy amennyit gondolsz)
Jelentkezés és információk:
Ezen a linken található google form kitöltésével lehet jelentkezni:
https://forms.gle/kNtYYiPGuFgANUfi6
Egy minimális résztvevői létszám felett indítjuk el a programot, és egy maximális létszám elérése után csak várólistára lehet kerülni. A jelentkezéssel elfogadja a résztvevő a kurzusokon dokumentációs céllal és további kurzusok hirdetéséhez használt fényképek készítését. További információ: ladderartcompany.workshops@gmail.com
Facebook esemény: https://fb.me/e/431qwWxWFű
A Mihail Csehov technikáról
Mihail Csehov – a drámaíró, A. P. Csehov unokaöccse – a 20. század egyik legkiemelkedőbb színésztanára és színésze volt. A modern színjátszás atyjának, Konsztanyin Sztanyiszlavszkijnak, saját bevallása szerint Csehov volt a legtehetségesebb tanítványa, aki mestere módszerének vívmányait és hiányosságait vette alapul, hogy létrehozza univerzális színésztechnikáját. Oroszországban, Angliában, Franciaországban, majd élete végén Hollywoodban tanította módszerét, amely a kreativitás felszabadításával és konkrét gyakorlati eszközökkel segíti az előadóművészeket a képzés, a tréningek, a próbák, és az előadások alatt.
Csehov gyakorlatai meglepően egyszerűek, élvezetesek, felszabadítóak, és praktikusak. Talán ezért is lehet, hogy a módszert világszerte tanítják és használják az akadémiai képzésekben, egyetemi oktatásban, professzionális munkában egyaránt. Az átfogó elméleti megközelítésen túl, a technika egy különösen hatékony pszicho-fizikai eszköztárat tartalmaz, mely praktikus módszer a színész számára a különböző színházi műfajok, filmes, televíziós munkák során.
A képzelet és fizikalitás használatára építve, a Csehov Technika messze túlmutat a szűken értelmezett színészeten, így nagyon hatékony módszer más előadóművészeti munkákban is – mint pl. ének, hangszeres zene, tánc, vagy cirkusz.
A tréningtartóról
Marofka Mátyás a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott zenés színművész szakon, majd elvégezte a londoni The Royal Central School of Speech and Drama egyetem színésztanár-színésztréner mesterszakát, és a berlini Michael Chekhov International Academy hallgatója volt. A Létra Kulturális Egyesület művészeti vezetője, az MMA 3 éves művészeti ösztöndíjprogram ösztöndíjasa, Leandre Ribera világhírű katalán bohóc munkatársa. Színészként és rendezőként a nonverbális színházi műfajok, trénerként a pszicho-fizikai színésztréning módszerek felhasználási lehetőségeit kutatja, különös figyelmet fordítva Jerzy Grotowski és Mihail Csehov munkásságára.
További info:
www.ladderartcompany.com