MAYER ÉVA Madáretetők völgye önálló kiállítása Somorján
MAYER ÉVA Madáretetők völgye önálló kiállítása Somorján
MAYER ÉVA
Madáretetők völgye
2023.11.10. – 2023.11.27. I 10.11.2023 – 27.11.2023
KIÁLLÍTÁS MEGNYITÓ I VERNISÁŽ VÝSTAVY: 2023.11.10. (PÉNTEK) I 10.11.2023 (PIATOK), 19:00
KÖSZÖNTŐT MOND I PRÍHOVOR: OROSZ CSABA
MEGNYITJA I VÝSTAVU OTVORÍ: BODÓ RENÁTA
ZENE I HUDBA: MAYER JÓZSEF
CÍM I ADRESA: KORONA UDVAR I NÁDVORIE KORONA
FŐ UTCA 46., SOMORJA I HLAVNÁ ULICA 46., ŠAMORÍN
NYITVA EGYEZTETÉS SZERINT I OTVORENÉ PODĽA DOHODY: TEL. 031 5900 402
A kiállító művész szülővárosában két év után mutatkozik be ismét egyéni tárlattal, ahol az elmúlt öt év alkotói tevékenységének keresztmetszetéül szolgáló grafikai-installációin, folyamatban lévő grafikai sorozatain keresztül enged betekintést útkeresésének, előre mutató feldolgozási folyamatának jelenlegi állásába, amely a hiányérzeten átlépve az elfogadás, elengedés reményteli szakaszába érkezett.
A kiállítás olyan témákat jár körbe, amelyek a hittel, a magánszférával és a nyilvánossággal, a belső, személyes értékekkel, valamint a kollektív, társadalmi normák és az egyénre nehezedő elvárások közt feszülő ellentmondásos viszonyrendszerrel, a személyes traumákkal és a társadalmi szinten tabunak számító kérdésekkel foglalkoznak.
Mayer Éva évek óta az anyaságra, annak hiányára, valamint az ebből fakadóan átélt egyéni és kollektív elakadások, traumatizált helyzetek tematizálására, feldolgozási lehetőségeire keres alternatívákat egyrészt az általa kifejlesztett hagyományos grafikai eljárások és a digitális képalkotási technikák ötvözésével létrehozott és fejlesztés alatt álló egyéni technikájával, vizuális eszközeivel, másrészt a sors- és nőtársakkal folytatott aktív kommunikációjával.
Túllépve egyéni élményeinek direkt bemutatásán, közösségi szintre emeli a problémák feltárásának, vállalásának és feldolgozásának szükségességét, melyet az általa kiépített, az európai kultúra és vallás alapvető szimbólumaira épülő tárgyközpontú motivikus rendszerén keresztül közvetít, ahol a tárgyak önmaguk funkcióján túlmutató szimbolikus jelentést hordoznak, tájai, épületei szinte kizárólag az emberre, illetve az ember lélekállapotaira és spiritualitáshoz fűződő viszonyára vonatkoznak.
A művész jelenlegi szociális, szociológiai, társadalmi témákat feldolgozó, saját szűrőjén áttranszformált alkotásai között szerepel a Madách Imre születésének 200. évfordulójára az Országút folyóirat megrendelésére az Ember tragédiája 15 színét feldolgozó grafikai mappához készült három alkotása, mely első alkalommal kerül bemutatásra a budapesti Nemzeti színház kiállítása után. A madáchi életfilozófiai gondolatok aktualizálására és időtlenségük bemutatására alkalmazott vizuális nyelve, a néhány szimbólumot egyesítő komponálási módja, az akvarell, a fotó, valamint a különböző szkennelési, előhívási és 3D-s modellezési technikák kombinációjából létrejövő transzcendens ízzás, „belső ragyogás“ visszatérő elemei munkásságának.
-------------------------------------------------------
Mayer Éva (1983) Pozsonyban született, Somorján és Budapesten él és alkot. Tanulmányait 2008-ban fejezte be a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika és vizuális nevelőtanár szakán. 2018-ban doktori fokozatot szerzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában. 2013-ban szakmai munkája elismeréseként Munkácsy-díjjal tüntették ki. Külföldi tanulmányúton volt 2007-ben Corkban (Írország), 2015-ben pedig a prágai Akademie výtvarných umění-n végez szakmai kutatómunkát. Kiállításai révén rendszeresen szerepel különböző szlovákiai, magyarországi és külföldi fórumokon. Emellett kultúraszervezőként is tevékenykedik, és több kurátori projekt is kötődik nevéhez. 2011 óta működtetett DUNARTCOM Somorjai Nemzetközi Művésztelep ötletgazdája és főszervezője. 2014 óta egyetemeken oktat, jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetem média dizájn tanszék főiskolai docense. Munkáiban évek óta foglalkozik az aktuális társadalmi-, szociális, szociológiai problémákkal, melyek szorosan összefonódnak a személyes életében megtapasztalt élményeivel. Gyakran olyan tabu témákat feszeget, mint a betegség, társadalmi-kisebbségi konfliktusok, az előítéletesség problematikája, a migráció vagy az elmúlás, a gyászfeldolgozás, illetve a hittel és vallással kapcsolatos kérdéskörök gondolatisága. Az egyén és a társadalom viszonya, a közép-európai identitás mibenléte foglalkoztatja.
Munkáinak személyes hangvételű mondanivalóját a kollektív tudat bevonásával egyetemes érvényűvé formálja. Foglalkoztatja a grafika „térgrafikává” való alakítása, grafika-installációi gyakran helyspecifikusak és meghatározó, szerves részét képezik a térnek. Műveit gyakran szakrális terekbe helyezi, ahol szokatlan párosításként, egymást jól kiegészítve működik a köznapiság és a szakralitás. Az installációk mellé gyakran hangot és mozgóképet is párosít. Az utóbbi tizenöt évben több, mint kétszázötven csoportos hazai és nemzetközi kiállításon szerepelt. Műveit kiállították már az Amerikai Egyesült Államokban, Szlovéniában, Macedóniában, Ausztriában, Japánban, Írországban, Olaszországban, Romániában és Németországban is. Részt vett több külföldi művésztelepen és rezidens programon alkotóként: USA-ban, Hollandiában, Szlovéniában, Macedóniában, Romániában, Szlovákiában, Görögországban és Magyarországon.
Támogatók: Somorja, Kultminor
Dolina kŕmidiel
Vystavujúca umelkyňa sa vo svojom rodnom meste prezentuje po dvoch rokoch samostatnou výstavou, kde prostredníctvom svojich grafických inštalácií a prebiehajúcich grafických sérií, ktoré sú prierezom jej tvorivej činnosti posledných piatich rokov, dáva možnosť nahliadnuť do súčasného stavu hľadania svojej cesty, ktoré po prekonaní absencie postúpilo do nádejnej fázy prijatia a upustenia.
Výstava sa točí okolo tém spojených s vierou, súkromnou a verejnou sférou, vnútornými osobnými hodnotami, rozporuplnými vzťahmi medzi kolektívnymi a spoločenskými normami a očakávaniami kladenými na jednotlivca, osobnými traumami a tabuizovanými témami spoločnosti. Éva Mayer už roky hľadá možnosti na tematické spracovanie materstva, z jeho absencie vzniknutých osobných a kolektívnych traumatických situácií, hľadá alternatívy na spôsoby spracovania jednak svojou osobne vyvinutou technikou, ktorá spája na jednej strane klasické grafické metódy a digitálne obrazotvorné techniky a vizuálne nástroje, na druhej strane aktívnu komunikáciu medzi dotknutými spoločníčkami. Nad rámec priamej prezentácie svojich individuálnych zážitkov dáva do popredia nutnosť riešiť, preberať a spracovávať problémy na spoločenskej úrovni , čo interpretuje základnými symbolmi európskej a náboženskej kultúry, kde sú znázornené predmety mimo svojej funkcie nositeľmi symbolických znakov, .. jej krajiny a budovy sa týkajú takmer výlučne človeka, jeho myslea jeho vzťahu k spiritualite.
Medzi súčasné svojsky pretransformované diela umelkyne, kde spracováva sociálnu, sociologickú spoločenskú tematiku patria aj tri diela vytvorené pri príležitosti 200. výročia narodenia Imreho Madácha na objednávku časopisu Országút ako súčasť grafického leporela spracovávajúceho tzv. 15 farieb Tragédie človeka, ktoré sa prvýkrát predstaví až po výstave v Národnom divadle v Budapešti. Vizuálny jazyk slúžiaci na aktualizáciu Madáchových filozofických predstáv o živote a prezentovanie ich nadčasovosti, spôsob komponovania, ktorý v sebe spája niekoľko symbolov, transcendentnú žiaru a „vnútorné vyžarovanie“ vytvorené kombináciou akvarelu, fotografie a rôznych skenovacích, vyvolávacích techník a 3D modelovania, sú opakujúcimi sa prvkami tvorivej práce umelkyne.
Sponzorovali: Somorja, Kultminor