Hír

2020-10-14 19:07:00

Budapest

Összefoglaló "A MIKROKOZMOSZ NYOMÁBAN" c. ösztöndíjprogram első egy évéről

60 kis új kompozíció, 6 különböző hangszer kötetében

A munkaterv 3 éves időintervallumában az első év legnagyobb részt kutató- és alkotómunkával telt. Sajnos a járványhelyzet a munkafolyamatot nagy mértékben akadályozta. Akkor kezdődtek a megszorítások, amikor a zeneiskolai tanár kollégák elkezdték volna kipróbálni a kész darabokat a gyerekekkel. Ez fontos állomása lett volna a munkafolyamatnak, hiszen a tapasztalatok megszerzése után tudtam volna továbbhaladni a komponálással.

A kritikus helyzet ellenére ezidáig közel 60 kis kompozíció készült el, amelyek 6 különböző hangszer kötetében foglalnak helyet. Ezekből hallunk most 5 szemelvényt. Az eredeti terv szerint ezen a videón már zeneiskolás gyerekek játszottak volna, de mint említettem, ez az elképzelés nem valósulhatott meg. Így a projektemet támogató kiváló muzsikus kollégáim működtek közre, akik mind zeneiskolai, szakgimnáziumi vagy egyetemi tanárok és már dolgoztam is velük különböző kamara és zenekari műveim bemutatójának kapcsán az elmúlt évek folyamán.

Az összefoglaló videó elérhető itt:

Az első darab, a MOLIHUA alapja egy egyszerű, pentaton kínai népdal, amihez egy majdnem ugyanolyan egyszerű kísérő szólamot komponáltam. Itt a fő célom az volt, hogy magát a népdalt egy elsős tanuló is el tudja játszani, míg a kísérő szólamot a tanár vagy egy ügyesebb felsőbb éves növendék is játszhatja. Ezt a duót a későbbiekben majdnem minden hangszer kötetébe bele fogom illeszteni az egyszerűsége miatt, mindig alkalmazkodva az adott hangszer technikai adottságaiból fakadó legkényelmesebb hangnemhez, regiszterhez.

A művet Geszti Emőke és Ruskó Rózsa szólaltatják meg, akik a Szent István Király Zeneiskola tanárai és a Zuglói Filharmónia művészei.

Érdekesség, hogy ez a népdal Kínában annyira népszerű, hogy pontosan ezt dolgozta fel Puccini is a Turandot című operájában.

A következő kis részlet a hegedű kötetéből való és a DODEKAFON VALCER címet viseli.

Ehhez a darabhoz már megírtam a tanulást segítő instrukcióimat is, amelyek így hangzanak: „Olvass utána, hogy mit jelent a dodekafónia kifejezés!”, „Keresd meg a Reihe-t és a fordításait a darabban!” Fontosnak tartom, hogy egy zenét tanuló gyermek már a zeneiskolai tanulmányai során is túllásson a dúr-moll rendszeren és a tonalitáson, amire Bartók Béla gyermekeknek szánt zongoraciklusain kívül eddig nem sok zeneszerzői törekvést tapasztaltam. Annak érdekében, hogy az ismerkedés ne legyen kontraproduktív, tetszetős, keringő karaktert adtam a darabnak, és megtartottam annak expresszív mivoltát is.

Előadja Hörömpöli Anna, aki jelenleg a Zeneakadémia ötödéves, végzős növendéke és 5 éve a Zuglói Filharmónia művésze.

A harmadik darab a szaxofon kötetéből való, amelynek a FANFARE – HOMMAGE À MESSIAEN címet adtam. Mint az előző esetben, itt is a modális skálákon kívüli hangrendszerek megismertetése volt az egyik fő cél, ezért a mű elejétől a végéig Messiaen 2. móduszának hangjait használtam. Ezt a Fanfare-t technikai szintje alapján végzős zeneiskolásoknak, esetleg kezdő konzisoknak ajánlom. Ennél a hangszernél a zeneiskolás anyag vége, illetve a konzis anyag eleje között nagy átfedés van. A művet Seleljo Erzsébet 11. évfolyamos, Bartók konzis növendéke, Havasi Kristóf János szólaltatja meg szaxofonon.

A HÉTNYOLCADOS című, több hangszer kötetében is megtalálható darab többnyire az akusztikus skála hangjait használja és a páratlan metrumok gyakoroltatását tűzte ki fő célul.

A művet Seleljo Erzsébet Bartók konzis növendéke, Rákos Júlia szólaltatja meg, aki már korát meghazudtoló „slap tounge” technikát tudhat magáénak.

A Magyarországon leggyakrabban használt harmonikaiskolában megtalálható egy hétnyolcados „Bolgár tánc” című kis darab Bogár István tollából. Kollégáim elmondása szerint ezen leginkább a légszekrény-technikát lehet fejleszteni a páratlan metrumok gyakoroltatása mellett. A darabot továbbgondoltam, átvettem annak fő koncepcióját és megírtam az egy szinttel bonyolultabb hommage-át. A címet úgy találtam ki, hogy összemostam az alapmű címét és szerzőjének nevét, ebből született a BOLGÁR ISTVÁN TÁNCA című haladó zeneiskolás harmonikásoknak szánt kompozíció, amelyet most Szatzker Zsanett kollégám szólaltat meg.