Van-e, lesz-e jövője a vidéki operajátszásnak?
Az MMA Színházművészeti Tagozata által szervezett tanácskozás minden felszólalója egyetértett abban, hogy a műfaj régóta komoly problémákkal küzd.
konferencia második felében Mátyássy Szabolcs a Debreceni Csokonai Nemzeti Színház adottságairól, friss tapasztalatairól és terveiről tudott beszámolni. A direktor júliusi hivatalba lépése óta felvette hivatalosan is a kapcsolatot a Debreceni Egyetemmel, és nagy nyitottságot tapasztalt az oktatási intézmény részéről a jövőre vonatkozó együttműködési terveket illetően. Az igazgató elmondta, gyakorlatilag a teljesen elhalt operajátszást kell feltámasztani, ehhez az előtte szólókhoz hasonlóan fontosnak tartotta a fiatalabb korosztály megnyerését, saját, az SzFE-n alkalmazott gyakorlatát hozta fel példának a zenés színmű rendszeres hallgattatásának és véleményezésének szükségességére. Innovatív rendezésen ‒ többek közt ‒ a nézők közelhozását, a generációs, és a műfaj iránt érzett idegenkedés miatti szakadék áthidalására tett lépéseket tartott elengedhetetlennek. Mint elmondta, a napokban mutatták be Puccini Bohémélet című operáját Szikora János rendezésében, nagy közönségsikerrel. Ez is fontos előrelépés amellett, hogy útjára indítottak egy operabérlet, amit Tréfás Györgyről, a debreceni együttes aranykorának sztárjáról neveztek el. Mohos Nagy Évával vitatkozva ‒ a magyar nyelvű operajátszás igényével‒ a megfelelő színvonalú műfordítások alacsony számának problematikáját helyezte szembe.