Hír

2023-11-01 20:23:00

New York, USA

60 éves az Arany János Magyar Iskola New York

2023. október 28-án ünnepelte alapításának 60. évfordulóját a New York-i Arany János Magyar Iskola.

2023. október 28-án ünnepelte alapításának 60. évfordulóját a New York-i Arany János Magyar Iskola.

Az 1890-es és 1900-as években, amikor megalakultak az Amerikai Egyesült Államokban a különböző gyülekezetek, az egyházak feladata lett a kivándoroltak gyermekeinek és a másodgenerációsok magyar nyelvre, írásra, olvasásra és történelemre tanítása. (Puskás, 1982) És persze ezáltal örökíthették át a magyar kultúrát is.

Az 1884-es Baltimore-i zsinat után az amerikai katolikus egyház szorgalmazta mindennapos elemi iskolák alapítását, hogy megerősítse az USA-ban kisebbségi helyzetben lévő katolikus egyház intézményét. Továbbá: az állami nyilvános iskolákkal szemben a katolikus vallási és erkölcsi nevelést szerette volna terjeszteni. (Fejős, 1990)

Az első mindennapos, kétnyelvű elemi iskola a Cleveland-i Szent Erzsébet római katolikus egyházközségben, 1893-ban indult el. A reformátusok Bridgeport-ban 1897 óta, nyaranta, 8 hetes mindennapos magyar iskolát szerveztek, amelyet több gyülekezett is bevezetett.

1907 őszén meghirdették az első magyar nyelvű mindennapos iskolát New York-ban, Bridgeport-ban és Passaic-on, ám érdeklődés hiányában csak New York-ban indult el és később Detroit-ban. Azonban ezek csak egy-két évig működtek. (Komjáthy, 1984) Megegyezik a kutatók álláspontja: az amerikai ún. public school-ok (nyilvános iskolák) népszerűbbek voltak, a szülők szívesebben járatták oda gyermekeiket. Egyrészt az amerikai iskolákban az oktatás színvonala magasabb volt és a körülmények (iskolaépület, tanterem, ingyen tankönyvek és ebéd, stb.) is jobbak voltak. Másrészt a szülők szerették volna, hogy gyermekeik kétnyelvűek legyenek. Ők maguk nem akartak – hiszen mennek majd haza – és nem is tudtak megtanulni jól angolul, a gyermek viszont a segítségükre volt a nyelvtanulásban, és ha esetleg mégis kommunikálniuk kellett a befogadó társadalomban. (Puskás, 1982; Komjáthy, 1984)

A római katolikus mindennapos elemi iskolák tovább, még az 1920-as években is léteztek, szemben a reformátusokéval. Komjáthy Aladár megállapította: „Az amerikai magyar református paraszt kultúrigénye buktatta meg a mindennapos magyar elemi iskola gondolatát Amerikában! De ugyanakkor azt is igényelték, hogy gyermekeik éppúgy tudjanak magyarul írni és olvasni, ismerjék Magyarország történelmét és földrajzát és ebben csak egyházuk tudott segíteni.” (Komjáthy, 1984:114) Így jött létre a vasárnapi vagy szombati, ún. hétvégi és a nyári iskolai oktatás.

Az 1960-as és 1970-es években egyre több hétvégi magyar iskola létesült, többek között New York-ban is. A világ egyre több országában, így az USA-ban is, lehetővé vált – van, ahol államilag támogatottan – a két- vagy többnyelvűség, a két- vagy több kultúra ismerete. (Nagy, 1984) Ez a szemléletváltozás, a multikulturalizmus térhódítása miatt valósulhatott meg.

Napjainkban a hétvégi magyar iskolák száma az USA-ban körülbelül 20, ide nem értve az egyházak vasárnapi iskoláit. Néhány iskola keretein belül van foglalkozás az óvodás korú gyermekek részére is. Az óvodás kort még el nem érők számára is több helyen szerveznek klubot, ahol a gyermekeknek az édesanyák közösen magyar mondókákat, verseket, énekeket, népdalokat énekelnek. Továbbá számos egyháznál működik vasárnapi iskola.

Az Arany János Magyar Óvoda és Iskola New York városában 60 évvel ezelőtt, 1963-ban alakult meg. Az Iskola célja ma is az, hogy magyar oktatási intézményt és közösségi élményt biztosítson a New Yorkban és környékén élő magyar gyermekek és családok számára. Szombat délelőttönként bölcsődés, óvodás és általános iskolás korú gyermek, életkoruknak megfelelően, tanulnak magyar nyelvet, irodalmat, történelmet, földrajzot és persze kulturális ismereteket.

A 2023. október 28-án, Magyarország New York-i Főkonzulátusán megrendezett adománygyűjtéssel egybekötött gálavacsorán a vendégeket Pásztor István főkonzul úr köszöntötte. Mészáros Endre igazgató úr, a Magyar Szülői-Tanári Egyesület elnöke üdvözölte az ünneplőket és beszámolót tartott. Szekeres Szabolcs, az Iskola társalapítója, beszédében felidézte a kezdeteket a jeles évforduló kapcsán. Közreműködött Sallai Noémi - klarinét és Stier Alexa – zongora.

Felhasznált irodalom:

Bába Szilvia [2015]: Az óperenciás tengeren túl. Magyar identitás a diaszpórában. Kárpát-haza könyvek. Nemzetstratégiai Kutatóintézet – Méry Ratio Kiadó, Budapest, 306 old.

Fejős Zoltán [1990]: Az anyanyelvi oktatástól az etnikus kultúra átörökítéséig. Magyar iskolaügy Amerikában 1890 és 1940 között. In: Juhász Gyula (főszerk.) - Kiss Gy. Csaba (szerk.) [1991]: Magyarságkutatás 1990-1991. A Magyarságkutató Intézet évkönyve. Magyarságkutató Intézet, Budapest, 7-40. old.

Komjáthy Aladár [1984]: A kitántorgott egyház. Református Zsidai Iroda Sajtóosztálya, Budapest, 279 old.

Nagy Károly [1984]: Magyar szigetvilágban ma és holnap. Püski Könyvkiadó, New York, 159 old.

Puskás Julianna [1982]: Kivándorló magyarok az Egyesült Államokban 1880-1940. Akadémiai Kiadó, Bp., 638 old.

Fotó forrása: https://www.facebook.com/HungarianSchoolNYC