Hír

2022-08-17 14:56:00

Esztergom

A Suzuki Magyarország számára készített installációt a Paradigma Ariadné

Szeptember végéig az esztergomi Erzsébet sétányon a Duna élővilágának fotóit bemutató installáció.

Az installációt Mayer Kitti méltatta az Octogon online hasábjain

"A Magyar Suzuki és a Cluso március végén bízta meg a Paradigma Ariadné építészstúdiót a tervezési és kivitelezési munkálatokkal, akik – a tőlük megszokott módon – a hagyományos formátumokat (például világító displayek) már a tervezés legelején elvetették, s igyekeztek olyan megoldási javaslatokkal előállni, amely tényleges élményt nyújthat a parkban sétálóknak. Ahhoz, hogy ezt jobban megértsük, kanyarodjunk vissza azokhoz a köztéren megvalósuló kiállításokhoz, amelyek bevett installálási formulákat használnak, s ahol a művészet elhagyja „természetes közegét”, a kiállítóteret, s helyet követel magának az urbánus közegben.

A városi térbe integrált időszakos kiállítások kapcsán leggyakrabban azzal a jelenséggel találkozhatunk, hogy a műalkotásokat bemutató hordozófelület „csupán” afféle megállítótáblaként szolgál: ilyen esetekben azonban a paravánszerű kialakítás hatásfoka erősen megkérdőjelezhető, hiszen pont az utca, a tér az a közeg, ahol a legtöbb audiovizuális inger ér bennünket. S míg egy kiállítótérbe célzottan, a művészet befogadásának szándékával érkezünk (amely cél és szándék betöltéséhez nagyban hozzájárul az adott múzeum architektúrája is), addig a köztéren megvalósult kiállításhoz egész másképp viszonyulunk, pláne nagyvárosban, pláne az egyre hangosabb vizuális zajban. De még egy kisebb városban, egy kevésbé forgalmas csomóponton, egy ingerszegényebbnek gondolt környezetben is csorbát szenvedhet a műélvezet: a földből előbukkanó paravánokat, táblákat reklámhordozó vagy fontos információk átadására szolgáló felületként, azon pedig a képeket illusztrációként vagy reklámként, de semmiképp sem műalkotásként értelmezzük (és erről a művész tehet a legkevésbé). A képzőművészeti alkotások befogadásához ugyanis tér kell. Tér abban az értelemben, hogy nem áthaladunk, hanem megérkezünk valahová, fizikai és mentális síkon egyaránt. Megérkezünk a helyre, ahol átadhatjuk magunkat a szemlélődésnek, kapcsolatot teremthetünk a műalkotással, legyen az festmény, fotó, szobor, vagy bármi más."

További részletek: Octogon.hu