Akárki
Horváth Márk MMA ösztöndíjas a szakrális színházi jelenséget kutatja, így első éves ösztöndíjas programjának részeként színpadra állította a középkori moralitásjátékot, az Akárkit.
Horváth Márk 2017-ben kezdett el foglalkozni a szakrális színház jelenségével, 2020-ban MMA ösztöndíjat nyert, így folytatni tudta kutatásait ebben a témában. Korábban létrehozott passió és misztérium (betlehemes) előadásai sorába illeszkedik a harmadik középkori színházi műfaj a moralitásdráma. Ezzel válig teljessé a triptichon.
A huszonegyedik században Akárki előadást készíteni nagy vállalás, gondolhatnánk. Hiszen oly távol áll tőlünk az a fajta gondolkodásmód, ami a moralitásdráma születésekor, körülbelül a tizenötödik században uralkodott. A moralitásdráma érdekessége, hogy általában megszemélyesített emberi tulajdonságok küzdenek az ember lelkéért. Az Akárki című drámában már maga a főszereplő is egy metafora, hiszen akárki bárki, és bárki akárki.
Mindenki meghal. Örökérvényű mondás, ám kérdések sorozatát veti fel: Mi történik a halál után? A halál mit okoz az emberrel? Mi történhet, ha valaki mégsem hal meg? A halál a vég, vagy a kezdet? Ezek a kérdések mind megfogalmazódnak az Akárki moralitásdráma kapcsán. Az előadásban nem minden kérdésünkre kapunk egyértelmű választ, viszont a kérdések felvetődnek. A halálon való elmélkedés egy órája az előadás maga.
Akárkit szólította számadásra a Mindenható maga elé, fel a mennybe. Ő nem akar menni, de a Halál nem ereszti. Akárki minden földi kapcsolata megszakad, csak önmagán belül tett utazása során jut el odáig, hogy megtisztítsa magát, életre keltse Erényét és tisztán állhasson a Mindenható színe előtt.
Állítólag minden ember háromszor hal meg. Egyszer, mikor leáll a keringés, nem funkcionál a test. Másodszor, mikor leteszik a földbe, vagy egyéb helyre emlékül. Harmadszor pedig, mikor utoljára ejtik ki a nevét. A szellem bomlási ideje ez az időtartam. Platón és Shakespeare rekordernek számít. Viszont egy ismeretlen szerző emberi életről szóló drámája még mindig foglalkoztatja a népet. A szellem bomlása még úgy is mérsékelt, hogy nincs neve a szellemnek. De lehetséges volna, hogy az emberiség szelleme szülte gondolatok örökérvényűségébe botlottunk?
Ismeretlen szerző
AKÁRKI
Fordította: Szabó T. Anna
Dramaturg: Nagy Orsolya
Zeneszerző: Ifj. Szerényi Béla
Koreográfus: Fitos Dezső (Harangozó Gyula-díjas)
Jelmeztervező: Bartos Letícia
Grafika: Csobod Eszter
Bábok: Palya Gábor
Díszlet: Magyar Csaba, Kürthy Gábor
Tervező, Rendező: Horváth Márk
Az előadás kiemelt támogatója a Műcsarnok és a Vaskakas Bábszínház.
Az előadás megtekintése 16 éven felülieknek ajánlott!
https://www.mucsarnok.hu/program/programok.php?mid=IzUnxkz3kUXWUuFMhcvpCR