Animációs tanulmány az Apertúra folyóirat legfrissebb számában
Az Apertúra online folyóirat legfrissebb számában jelent meg Dr. Varga Zoltán filmtörténész tanulmánya, amely a burleszkműfaj megjelenését vizsgálja a magyar rajzfilmben, többek között Nepp József, Ternovszky Béla és Gyulai Líviusz alkotásaiban.
Dr. Varga Zoltán "Kő kövön nem marad, ha táncol a Yeti. A burleszk megjelenése a magyar rajzanimációban" című tanulmánya az Apertúra folyóirat legfrissebb számában olvasható:
https://www.apertura.hu/2022/nyar/varga-ko-kovon-nem-marad-ha-tancol-a-yeti-a-burleszk-megjelenese-a-magyar-rajzanimacioban/
A tanulmány összefoglalója: "Varga Zoltán tanulmánya azt vizsgálja, hogy milyen módon jelentek meg a burleszk jegyei a magyar rajzfilmben. A burleszk – a némafilm par excellence filmműfaja – valójában nem tűnt el a hangosfilmváltással, csak átalakult: megjelent az animációban, mindenekelőtt a klasszikus hollywoodi rajzfilmben. A rajzfilmburleszk a világ más tájain is felfedezhető: a tanulmány hangsúlyozza, hogy a magyar filmben a jelenléte összességében szórványos ugyan (például Macskássy Gyula néhány művében találjuk meg a nyomait), bizonyos életművekben azonban kitüntetett jelentősége van. Ilyen Nepp József és Ternovszky Béla animációs életműve; az alkotók nevéhez fűződő Gusztáv-szériában vagy több rövidfilmben (Nepp: A Yeti dala, Megalkuvó macskák; Ternovszky: Modern edzésmódszerek, Mindennek van határa) megfigyelhető a burleszkjegyek nyomatékos alkalmazása. Gyulai Líviusz munkásságában tapasztalható a legerősebb vonzalom a burleszk iránt, legyen szó sorozatokról (Jómadarak, Tinti kalandjai) vagy egyedi filmekről (Delfinia, Jónás, Golyós mese, Szindbád, bon voyage!, Az őrangyal). A tanulmány részletesen bemutatja, hogy az említett alkotók miként idézik meg és gondolják tovább a rajzfilm közegében a burleszkfilmes örökséget."