Esemény
2022-02-24 18:00:00
Evangélikus Országos Múzeum (1052 Budapest, Deák Ferenc tér 4)
Bizarr költemények – itáliai korabarakk kantáták kortárs magyar versekkel
“Bizzarrie poetiche poste in Musica”, vagyis Bizarr költemények megzenésítve – a címet Nicolò Fontei olasz zeneszerző Velencében kiadott, háromkötetes dalgyűjteményéből kölcsönöztük, izgalmas zenés színházi estre invitálva a hallgatóságot.
Észak és dél, két olasz város, négy korabarokk zeneszerző: Tarquinio Merula és Nicolò Fontei az északi Velencéhez, Pietro Antonio Giramo és Francesco Provenzale pedig a déli Nápolyhoz kötődnek. A zene mellett az előadás főszereplői maguk a megzenésített versek, melyek valójában zenében elmondott, deklamált szövegek. Az elhangzó versek női történeteket mesélnek el: különböző és mégis nagyon hasonló női sorsokat, érzéseket tárnak fel előttünk, melyek kifogyhatatlan forrásai az olasz korabarokk zenére olyannyira jellemző szenvedélyes szövegábrázolásnak.
Zenei szempontból ezeknek a női történeteknek a közös nyelve az ismétlődés. A költemények témájához illően a kantátákat gyakran lamento formában zenésítették meg, melynek legfontosabb jellemzője az ismétlődő basszus. A makacs visszatérés hipnotikus effektusa az őrült daloknak is jellemző stílusjegye, a fájdalomban való időzés spirálszerű zenei képe.
A modern mozgásszínház elemei és Tóth Réka Ágnes kortárs magyar versei a jelenből szólnak és hidat alkotnak az olasz barokk dalszövegek között, ahogy próza és líra, mozgás és szöveg kölcsönhatásba lép egymással. A női tematikájú versrészletek töredezett metaforaként ékelődnek be a dalok közé; így szeretnénk párhuzamba állítani, illetve esetenként kontrasztot képezni a zenével, kiegészítve az elhangzó művek jelentéstartalmát.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elhangzó zeneművek:
Tarquinio MERULA (1595-1665):
Dalok a “Curtio precipitato et altri capricii (1638)” és a “Madrigali et altre musiche concertate (1633)” kötetekből, hangszeres művek a “Canzoni overo Sonate Concertate per Chiese e Camera (1637)” gyűjteményből;
Nicolò FONTEI (c.1600-1647):
Pianto d’Erinna a “Bizzarrie Poetiche poste in musica” 3. kötetéből (1639);
Pietro Antonio GIRAMO (fl.1619 - c.1630):
Pazzia venuta da Napoli “La Pazza” című kantáta;
Francesco PROVENZALE (1624-1704):
“Squarciato appena havea con strali d'oro” című kantáta.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalafszky Adriána – szoprán
Takácsy Réka – vers, mozgás
Davidovics Igor – lant
Király Dóra – furulya, dulcián
Nagy Réka – viola da gamba
Matisz Viktória – mozgás mentor
Tóth Réka Ágnes – költő, dramaturg
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szervező:
Dador Project
Evangélikus Országos Múzeum
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A programra a belépés díjtalan, helyfoglalás érkezési sorrendben.
Mindannyiunk biztonsága érdekében kérjük viseljen orrot és szájat eltakaró maszkot!
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belváros - a jövő városa
Nemzeti Kulturális Alap
Magyar Művészeti Akadémia
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
További információ: https://l.dadormusic.org/OEnZsk