Christo munkák nyomában
A Pécsi Galériában 1983-ban rendezték meg az "A táj/The Landscape" c. kiállítást. A most Pinczehelyi Sándor magánarchívumából előkerült negatív tekercsen 27 képkocka őrzi az 1983-as kiállítás hangulatát: enteriőrfotók, műtárgy-reprodukciók, kiállítás részletek láthatóak a fekete-fehér fotókon.
A Pécsi Galériában 1983-ban megrendezett A Táj/The Landscape című kiállítás (i) szervezési dokumentációit archiváltuk legutóbb az egyik kutatószemináriumon.
A kiállítás 1983. augusztus 19 és szeptember 16 között volt látható, amelyen 22 országból 112 képzőművész közel 200 munkája volt látható. A kiállításra a felhívás szerint “bármilyen” technikával készült művel lehetett jelentkezni, méretkorlátozás nélkül.
A Pinczehelyi Sándor rendezte kiállítás nem csak azért volt formabontó a maga módján, mivel a hazai szcénában a a nyolcvanas években az elsők között foglalkozott az ember-természet viszonnyal, mint képzőművészeti problémával. A kiállítás ugyanis egyik előfutárának tekinthető a Magyarországon csak jó évtizedes késéssel éledező ökológiai diskurzusnak. Nyugat-Európában ugyanis már a hatvanas évek végén megjelennek azok az új társadalmi mozgalmak, melyek kulcsszerepet játszanak az ökológiai szempontú életmód-kísérletekben és az ökológiai diskurzus alakításában. Nem véletlen, hogy e kiállítást továbbgondolva 1985-ben már A Természet/The Nature címmel rendezte meg annak folytatását.
A most Pinczehelyi magánarchívumából előkerült negatív tekercsen 27 képkocka őrzi az 1983-as kiállítás hangulatát, a bemutatott műtárgyakat; enteriőrfotók, műtárgy-reprodukciók, kiállítás részletek láthatóak a fekete-fehér fotókon.
Az egyik képen két Christo művet fedezhetünk fel (ii) . Az egyik a bolgár származású “csomagolóművész” 1976-os műve, mely Running Fence (Futó kerítés) címmel szerepel a kiállítás katalógusában. Máshol - pl. Christo hivatalos weboldalán is - ugyanez a mű Christo and Jeanne-Claude: Running Fence (Sonoma and Marin Counties, California, 1972-76 (Photo: Jeanne-Claude) © 1976 Christo jegyzettel szerepel, az alkotótársat is nevesítve. Ugyanennek a fotónak a kópiái megtalálhatóak tbk. a párizsi Pompidou Központ, vagy éppen a washingtoni National Art Gallery gyűjteményében is. A másik fotón Christonak egy hasonlóképpen emblematikus munkája látható, a Valley Curtain (Völgyfüggöny) 1970-72-ből. E fotót Wolfgang Volz készítette.
Christo munkáiban ugyanis számos közreműködő vett részt, különféle feladatokkal. Ennek a fajta projekt alapú művészetnek egyik sajátossága az a grandiózus fogalmazásmód, mely általában is jellemző Christo munkáira. Ez nem egyedi a nyugati land art művészetben - ellentétben a magyar, illetve kelet-európai természetművészeti törekvésekkel; gondoljunk csak akár Michael Heizer Double Negative (1969), vagy éppenséggel Robert Smithson Spiral Jetty (1970) című munkáira. Míg előbbinél 244.000 tonna követ ástak ki egy 9 méter széles, 15 méter mély és 457 méter hosszú sziklahasadék létrehozása során, az utóbbinál egy 460 méter hosszú, 4,6 méter széles spirált hoztak létre 6.650 tonna kőből a utahi Nagy Sós-tóban.
A digitalizált anyagnak része egy CHRISTO BIOGRAPHY, és egy, a VALLEY CURTAIN 1970-72. műleírás kézirata. Ez utóbbi szerint harmincöt építőmunkás, hatvannégy segítő, művészeti iskolások, főiskolai hallgatók, önkéntesek. A völgyfüggönyt a lynni Unipolycon és a denveri Hen R. Yihite cégek tervezték, kivitelezője az A and H Builders Inc. volt Henry B. Leininger felügyelete alatt.
A völgyet mintegy lezáró, 1313 láb (cca. 400 méter) széles függöny a széleken 182 láb, legmagasabb részén 365 láb hosszú volt; a völgyet lezáró narancssárga függöny felülete mintegy 200.000 sq.ft, azaz 18.500 nm volt, mely - miként azt Christo hangsúlyozza - a lejtőket és a völgy alját tisztán hagyta. A függönyt felül 11 kábelbilincs tartotta, alul 27 helyen horgonyozták a talajhoz. A projekt teljes kivitelezése 28 hónapot vett igénybe.
Mind a Running Fence, mind a Valley Curtain esetében számos dokumentumfotó is árulkodik a résztvevőkről, melyekből jónéhány Christo hivatalos weboldalán is elérhető (iii).
Christo az 1985-ös kiállításra két művet küldött: az 1968-69-es Wrapped Coast, illetve az 1980-83-as Surrounded Islands című munkáit; a kiállítás katalógusában az utóbbi fotóreprodukciója szerepel. Megjegyzem: a "Becsomagolt Part" kivitelezése során több mint 92.000 nm szövetet és 56 km kötelet használtak fel, a 11 Miami szigetet 600.000 nm rózsaszín polipropilén szövettel vették körül.
Egyébiránt Christo munkáival már korábban is találkozhatott a pécsi közönség. Az 1976-os Modern Grafika, Pécs című kiállításon Christo egy 1968-as munkájával vett részt, melyet a IV. kasseli documentára készített. Az "5,600 Cubicmeter Package" című műve Ballon-oszlop néven ma is megtalálható a Janus Pannonius Múzeum gyűjteményében (leltári szám: JPM 75.84). Ezt a kiállítást Aknai Tamás, a múzeum művészettörténésze szervezte, a kiállítási katalógust Pinczehelyi Sándor tervezte, aki, mint a múzeum munkatársa a kiállítás rendezésében is részt vett.
(i) A Táj/The Landscape. Nemzetközi kiállítás. Pécsi Galéria, 1983. augusztus 19 - szeptember 16. A kiállítást rendezte, a katalógust szerkesztette, tervezte: Pinczehelyi Sándor.
(ii) A harmadik mű a lengyel Jerzy Treliński Intervention,1980 című munkája.
(iii) Running Fence. Sonoma and Marin Counties, California, 1972-76. https://christojeanneclaude.net/projects/running-fence (2019.10.23.), ill.
Valley Curtain. Rifle, Colorado, 1970-72. https://christojeanneclaude.net/projects/valley-curtain (2019.10.23.)