
Du Fay és kora – fejezetek a napfényes középkor zenéjéből
Újabb háromrészes sorozatom indul március 4-én, kedden a Hegyvidék Kulturális Szalonban.
Újabb háromrészes sorozatom indul március 4-én, kedden a Hegyvidék Kulturális Szalonban. Ezúttal a Nagykovácsiban már megtartott előadásaimat ismétlem meg, kicsit másként. A tematika nem változik, de azóta újabb irodalmi források kerültek bele a látóterembe és a kódex-fakszimile gyűjteményem is erős gyarapodást mutatott. Mindhárom előadás kedden lesz, 18:00 órai kezdettel.
Az időpontok:
Március 4., kedd , 18:00 - "Párizstól Cambrai-ig"
Április 1., kedd , 18:00 - "Napforduló"
Május 6., kedd , 18:00 - "Templum Maternale"
Jegyvásárlás az alábbi linken lehetséges:
https://kulturalisszalon.hu/events/du-fay-es-kora-fejezetek-a-napfenyes-kozepkor-zenejebol/
Az általánosan elterjedt szóhasználat szerint a „középkor” kifejezés elé többnyire nem a „napfényes” jelzőt szoktuk illeszteni. Azt ugyanakkor kevesen tudják, honnan és kitől származik a középkort sötétnek bélyegző kijelentés. Valaha, valaki, valamit sötétnek látott, legalábbis ahhoz viszonyítva, ami akkor, az illető saját korában bizonyos szempontok alapján fényesnek tűnt. E titokzatos személy kiléte csak az előadáson fog kiderülni, annyi azonban már most elmondható, hogy az illető lelkesedését a 14. század forradalminak ható új művészi kifejezésmódjai villanyozták fel annyira, hogy miattuk ilyen nagy horderejű kijelentésre ragadtassa magát. Van-e jogunk nekünk is így sok évszázad távlatából ítélkezni egy számunkra kevéssé ismert korszak fölött? A sötét fellegek eloszlatása, a szellemi kincsek felmutatása, a szimbólumok rejtett jelentéseinek feltárása új fénytörésbe helyezheti számunkra a 13-tól a 16. századig tartó időszakot és bebizonyíthatja, hogy a „napfényes” jelző korántsem túlzás. Jelen sorozat előadásainak főszereplője Guillaume Du Fay 15. századi francia zeneszerző, de nem csupán az ő személye kerül be az előadás-sorozat fénykörébe, hanem az őt megelőző és az őt követő néhány évtized, évszázad is. Gazdag képanyag – nagy felbontású kódex-fakszimilék – és számos hangzó zenei példa segíti a hallgatót abban, hogy a késő középkor legfontosabb szimbólum-kódjaiba belelásson. A sorozat 3 előadásból áll. Az első: Párizstól Cambrai-ig, a motetta műfajának születését és karrierjét mutatja be a párizsi egyetemtől a 15. század legfontosabb egyházzenei központjának tekintett cambrai-i katedrálisig. A második: Napforduló címmel a középkor néhány szimbólumának asztrológiai kapcsolódásait és univerzális dimenzióit kutatja. A harmadik: Templum Maternale a gótikus templom és a Szűzanya jelképiségének összefonódásáról szól.