Egy életmű körbetáncolása címmel jelent meg Lengyel Zsanett kritikája a Kulter.hu-n Horváth Nóra Frenák Pál Abécédaire-je című könyvéről
„A fogalmak áttekintése emberi közelségbe emeli Frenák alkotói filozófiáját, a fejezetekben pedig kapcsolódó idézetek szélesítik ki a kortárs tánc diszciplináris határait” – írja Lengyel Zsanett.
Részletek a kritikából:
„Dr. Horváth Nóra filozófus, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karának egyetemi docense, a győri Műhely kulturális folyóirat főszerkesztője, 2021 őszétől a Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíjprogramjának ösztöndíjasa. A Frenák Pál Abécédaire-je – Átjárások a filozófia és FrenÁk organikus mozgásnyelve között című kötete a tavalyi év során a Kortárs Táncért és Jelölő Színházért Alapítvány gondozásában jelent meg.
A kötet dinamikus, jól vezeti a figyelmet, szótárszerű formája tizenöt fogalom áttekintését tűzi zászlajára, melyek egy alkotó eszköztárába, életművébe vezetik be az olvasót: nemcsak a Frenák Pál rajongók, hanem a kortárs tánc iránt érdeklődők számára egyaránt lépésről lépésre tárul fel a művész alkotói világa. Rögtön feltűnik a szerző témával kapcsolatos bensőséges viszonya, valamint az alkotóval lévő személyes és szakmai kapcsolata. Az életműből megértett, elgondolkodásra méltó mozzanatokat egységbe rendezve, érthetően tárja az olvasó elé: Horváth megtalálja az egyensúlyt a filozófiai és táncszakmai nyelvezet, illetve a közérthetőség között.”
„Nemcsak a kötet témája érzékeny, hanem maga Horváth Nóra áttekintése is. Frenák a mozgásfolyamatban nem racionális, sokkal inkább az érzésekre hagyatkozik, a szerző pedig kevésbé az alkotót, mint inkább Frenák művészetének alkotóelemeit, filozófiáját tekinti át, kutatja, avagy próbálja megérteni. Külön üdítő az olvasó számára a szerző személyes megismerkedéstörténete: hogyan találkozott Frenák művészetével, mégis mi alapozta meg a kortárs tánchoz való kötődését, valamint az is kiderül, hogy mi táplálja Horváth személyes és szakmai kíváncsiságát. A kötet tehát tizenöt fogalom köré épül, mely kifejezetten átláthatóvá, egyben dinamikussá teszi az összképet. Ezek a következőek: átjárhatóság, bezártság, tükör, néma sikoly, spirál, butoh, káosz, instabilitás, destabilizáció, vágy, erotika, libidóenergia, rezonanciák, ösztön, valamint animalitás. Horváth külön felhívja rá az olvasó figyelmét, hogy néhány terminus nem helyeződött önálló fejezet élére (például: csend, küzdelem, fragment, maszk és organikus mozgásnyelv), ám említésük a más fogalmakról való gondolkodás kapcsán számottevő. A szerző jelzi, hogy a fentebb megnevezett terminusok kifejezetten nem ábécé-sorrendben kerülnek elhelyezésre a kötetben, hiszen nem törekszik a deleuze-i Abécédaire visszaidézésére.
A fogalmak szerinti rendezőelv alkalmazása számomra mégis izgalmas, jól működő konstrukció, mely lehetővé teszi az olvasó számára, hogy egy-egy fejezetet akár külön egységként tanulmányozzon.”
A teljes írás itt olvasható: https://www.kulter.hu/2023/03/frenak-pal-kotet-kritika/