EGYETEMI ELŐADÁSOK ÉS MŰHELYEK 90 DIÁKNAK
A SZIE - Tájépítészeti és Településtervezési Karán, BSc. Tereprendezés óra keretében 90 fő másodéves hallgató vette részt 2 planáris előadáson és egy-egy tematikus műhelyalkalmon. A 8 feladatból álló beszámoló-portfóliójukból a 2020. márciusában nyíló kiállításon láthatnak több részletet.
Tereprendezés 2019/20, őszi félév, BSc. 2. évfolyam
Eplényi Anna - 1. előadás (okt. 21.)
Tereprendezés a kerttörténetben: őskortól a posztmodernig
Agroteraszok – Kalotaszegi teraszok tájtörténete, terepformái
Helynevek – tájnyelv és tájszókincs
Isamu Noguchi művészetének bemutatása
Eplényi Anna – 2. előadás (okt. 28.)
Kortárs tájépítészeti példák bemutatása, elemzése
Kis, egyszerű agyagmodellekről készült szintvonalas színes grafikák rajzok készítése
1,5 h Gyakorlat: (4 csoportban - 4 témával)
Agyagozás – Agyag játszótér terepplasztika készítése, agyagtömbből, egyénileg.
Témák: 1 – Gyermekversek 2. Mesehelyszínek. 3. Tél + jég 4. Gördeszkapálya
LEADANDÓ MAPPA TARTALMA
ÁLLÓ formátum, A4-es, igényes grafika – összehangolt arculat (vagy tiszta kézi, vagy kézi+ gépi)
1 oldal: CÍMLAP: adatokkal és grafikai résszel
2. oldal: Egy teraszolt táj bemutatása a világból (légifotók, rajzok, metszet, méretek, kiterjedés) – órai szempontok alapján
3. oldal: Saját „honos” vidékem, domborzati rajz – 30 terepforma (táj)nyelvi megnevezésével (Pesthy Frigyes helynévtára és kutatásai vagy más eredeti forrás alapján is) + órán mutatott példák alapján, Hefty, Árvay cikkek
4. oldal: Órai kis szintvonalas terepmodellek rajzai – 1 oldalon 5 db. színesceruza
5. –(6.)oldal: Egy kortárs projekt keresése, amelyben a tereprendezés fontos szereppel, markáns megjelenéssel bír, gyepformák – gyepplasztikák… stb (amit be kell mutatni egy oldalban, min. 3 kép és vagy metszet, rajz…stb.: Projekt neve, helye, tervezők// Mikor készült - mi a kontextus, feladat? // Alaprajz, metszet bemutatása – ha nem találnak, akkor lehet rajzolni is // Mi lehet a tereprendezés motivációja? Indítéka? Műszaki probléma, - művészi – ökológiai - történeti? // Mekkora a tereprendezés léptéke? Aránya? // Milyen a viszonya az épületekkel, vízzel, úthálózattal? // Milyen benyomásokat, asszociációkat nyújt?
6.-7.- 8. oldal A GYAKORLATI FELADAT beszámolója:
6: „A modell születése” – fotódokumentáció (telefonnal) összerakva képregény-szerűen…, hangulati fotók, előképek… (megjelenhet a vers, mese, hangulati asszociációk feliratai)
7: Egy felülnézeti „terv-rajz” – 18 x 18 cm, funkcionális kiegészítések/térrészek megnevezése, alatta 2 metszet felvéve…, léptékkel, magasság adatokkal, kis kroki-figurákkal, hogy érzékeljük a léptéket
8. oldal: 2-3 látványrajz, funkciók hozzáadása a térformákhoz + műleírás: megfogalmazva a kezdeti koncepciók, gondolatok - szándékok, funkcionális egységek, játékok!