Emma és Laci - páros kritika
Szemerédi Fanni két gyerekeknek szóló online bábszínházi bemutatóról írt kritikát. Az egyik előadás a debreceni Vojtina Bábszínház Vas Laci című előadása, melynek látvány és bábtervezője Horváth Márk MMA ösztöndíjas színész, tervező volt.
SZEMERÉDI FANNI: EMMA ÉS LACI
"Év elején az online térben két gyerekeknek szóló bábszínházi bemutatót is láthattunk: egy népmese-feldolgozást és egy most született, modern történetet, egy férfi és egy női főhőst, a hagyományokhoz való kapcsolódást és a jelen aktuális kérdéseit érintő problémaközpontú történetet, egy óvodásoknak és egy kisiskolásoknak szóló előadást: a debreceni Vojtina Bábszínház és a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház produkcióit.
(...)
Szép a folyamat, ahogy Vas Laci jellembeli fejlődését, felnövését a báb változása is jelzi (tervező: Horváth Márk). Ahogy haladunk a mesében, három különböző báb jeleníti meg Vas Lacit. Először kesztyűs báb. Majd a kovács megedzi az izmait, inait, csontjait, és Vas Laci bunraku báb lesz (széles vállával, pöndörödő bajszával kicsit emlékeztet a csíkos dresszes erőművészekre, békebeli bokszolókra). Majd a kiállt küzdelmek és a szerelem is változtatnak rajta: olyan bábbá válik, aminek csak a fejét és a felsőtestét látjuk (a mellkasa szív alakú), dereka, lábai és keze viszont már magának a mozgatójának a testrészei. A paraván mögül előbújt, láthatóvá vált a bábszínész – aki szintén sötéthajú, sötétbajszú, szép szemű fiatalember. És az sem véletlen, hogy akárcsak a kedves idős mesélő-bácsinak, a Laci bábnak is csíkos a melegítőnacija. (Meg hát a nagypapát is Lacinak hívják ám.) A mese végén már értem a trikóját is: a kígyókirálylány hites urának csak kígyómintás trikója lehet! Sokféle báb és technika szerepel a színpadon: kesztyűs bábok mellett akadnak olyan mesealakok, akiket csak egy-egy fej jelöl – ilyen például a sárkány és annak boszorkányos felesége (de nagy kedvencem a hétfejű sárkány három-három bólogató-ugató-nevető fejet mozgató “póznája” is)."
Horváth Márk MMA ösztöndíjas ezt az előadást a kutatómunkáján és anyaszínházán kívül hozta létre Markó Róbert rendező mellett. A tervező mentorálásában Boráros Szilárd tervező, bábkészítő vett részt, így Horváth Márk első nagyszínpadi tervezése értő kezek pasztorálásban valósulhatott meg.
A teljes kritika az alábbi linken olvasható el:
https://szinhaz.net/2021/03/09/szemeredi-fanni-emma-es-laci/