MÁNE 70
Egészen pontosan 70 évvel ezelőtt, ezen az estén (1951. május 14-én) volt a Magyar Állami Népi Együttes Ének-, Zene- és Tánckarának első önálló bemutatója a Városi Színházban (ma Erkel Színház)
1950 őszén a szervezők mintegy 1200 énekes és ugyanennyi táncos és zenész közül választották ki az Együttes tagjait. Így jött létre a Magyar Állami Népi Együttes három művészcsoportja: az ének-, zene- és a tánckar.
A művek zenei kíséretét hagyományos cigányzenekarra alapozott, de a művészi feladatok érdekében kissé átalakított, úgynevezett „népi zenekar" látta el. A zenekart és az énekkart Gulyás László, Csenki Imre és Pászti Miklós irányították.
Nagy újításnak számított akkor, hogy a műsor pilléreit képező nagyobb tánckompozíciókat nemcsak a zenekar kísérte, hanem a kórus is. Az ilyen számokat a három kar együttműködéséről “triós”-nak nevezték el. Triós szám volt tk. a Kállai kettős, melyet Kodály az Együttes számára komponált, és az est egyik nyitószámaként, Rábai Miklós koreográfiájával az ének-, zene- és tánckar előadásában volt látható, hallható, valamint az Ecseri Lakodalmas, továbbá számos későbbi produkció.
Az est műsora:
Farkas Ferenc: Régi magyar táncok (Zenekar)
Kodály–Rábai: Kállai kettős (Tánckar)
Gulyás–Rábai: Sarkantyús tánc (Tánckar)
Csenki–Asztalos: Katonadal (Énekkar)
Vass Lajos: Táncnóta (Énekkar)
Bihari: Verbunk (Zenekar)
Gulyás–Rábai: Fonó (Tánckar)
Gulyás–Rábai: Köszöntő (Tánckar)
Bihari: Gyors verbunk (Zenekar)
Bjelij: Csuvas lakodalom (Zenekar)
Gulyás–Rábai: Üveges tánc (Tánckar)
Lajtha–Gulyás: Széki muzsika (Zenekar)
Maros–Rábai: Ecseri lakodalmas (Tánckar)
Az eredeti bejegyzés megtalálható: itt.