Média, edukáció, felelősség
Médiatudományi tanulmánykötet
Média, edukáció, felelősség címmel tanulmánykötet jelent meg a Juhász Gyula Felsőoktatási kiadónál, Dudok Fanni, Fejős Sándor, Forró Lajos és Pusztai Virág szerkesztésében.
Olyan időket élünk, amikor a média mind nagyobb hatást gyakorol a szocializációra, befolyásolja a kulturális, viselkedési, kapcsolati mintáinkat, alakítja az érdeklődési köreinket, politikai véleményünket, világnézetünket. Azt, hogy a manipulatív hatásoknak ne legyünk teljesen kiszolgáltatva, egyedül a médiaoktatás, a tudatos médiahasználatra és a felelősségteljes médiafogyasztásra nevelés biztosíthatja, ezért az edukáció fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni.
A felelősség fogalmának is elválaszthatatlannak kellene lennie a média fogalmától. A hagyományos média fénykorában még csak úgy szólhatott valaki a nyilvánossághoz, ha előtte felvértezte magát szakmai ismeretekkel, és kellő rutint szerzett. A képzett szakemberek talán még jobban átérezték, mekkora erő rejlik a közvélemény formálásában, és rajtuk múlik, hogy ezt az erőt hogyan használják. Napjainkban azonban, mikor az újmédia platformjain bárki megszólíthatja a közvéleményt, fontos hangsúlyozni, hogy ez mekkora felelősséggel jár. Mindannyian – akik posztolunk, kommentelünk, tartalmakat töltünk fel – felelősek vagyunk azért, hogy milyenné formáljuk a nyilvánosság terét.
Az edukáció tehát hozzájárulhat ahhoz, hogy a befogadókban kialakítsa az igényt a minőségi médiatartalmak iránt, a tartalomkészítők felelősségtudata pedig azt segítheti elő, hogy értékes produktumok szülessenek. Tudatos befogadók és értékorientált tartalmak – ettől az ideális állapottól messze vagyunk, és talán sosem érjük el. Ez azonban nem mentesít bennünket a feladat alól, hogy ki-ki a maga eszközeivel tegyen az előmozdításáért. Kötetünk szerzői szakmai ismereteikkel, kutatásaikkal járultak hozzá e küzdelemhez.
A kötet tartalma:
I. SAJTÓ-, FILM- ÉS TELEVÍZIÓTÖRTÉNET
· Pető Bálint: Hóhér, mint médiasztár – Bali Mihály ítélet-végrehajtó élete
· Miklós Péter: A szegedi piarista oktatás újraindulásának médiareprezentációja
· Fejős Sándor: A vajdasági magyar filmművészet megteremtői. Emlékezés Bosnyák Ernő és Lifka Sándor munkásságára
· Forró Lajos: „Rozmaring, a bohóc – világszám!” Gondolatok a Keménykalap és Krumpliorr ifjúsági tévéfilmsorozatról
II. IDENTITÁS ÉS FELELŐSSÉGTUDAT
· Szilárdi Réka: Identitáspolitika és mediatizáció
· Nagy Attila: Daidalosz és Ikarosz újra szállnak
· Kiss Ferenc: Identitás és entitás: alkatrészből katedrális. Szakmatörténetbe ágyazott módszertani esettanulmány
III. VALÓSÁG ÉS VIRTUALITÁS
· Pusztai Virág: Mesék a valóságról – a mozgóképes híradások változásai a közösségi média hatóterében
· Bari Attila: Ál-valóság: A megtévesztő képi médiatartalmak világa
· Szilágyi Tamás: A közösségi médiafelületek mint pszeudo-nyilvános terek: a felügyeleti kapitalizmus etikai dilemmái
· Hervé-Lóránth Ervin – Kegyes Erika: Nem értjük, félreértjük, vagy valami más van mögötte?
IV. EDUKÁCIÓ ÉS PREVENCIÓ
· Dudok Fanni: Digitális függőség: felelősségteljes médiafogyasztásra nevelés
· Nagy László: A mozgóképkultúra és médiaismeret oktatás prevenciós lehetőségei, identitásformáló aspektusai
· Csomán Sándor: Forma a tartalom oltárán? – A posztadolensek mozgóképfogyasztási tendenciái az újmédia korában