Esemény

2019-10-11 08:00:00

Kisvárda

Módszertani képzés pedagógusoknak Kisvárdán

Úton a szabad, élőszavas mesélés felé

Az elmúlt hónapokban kisvárdai általános iskolákban tanító pedagógusok csoportjának is tartottam két napos módszertani képzést "Mesemondás és történetmesélés élőszóval a pedagógiában" címmel. Az első képzési napon (2019. október 11-én) többek között a hagyományos mesemondás alkalmaival, helyzeteivel, mesemondóival ismerkedtünk, illetve ízelítőt kaptunk abból is, milyen a mai revival mesemondás, hogyan tudjuk mai keretek közé, az itt és mostba ültetni a régiektől kapott tudást. Beszélgettünk a mesemondás jelentőségéről a pedagógiai helyzetekben, ezen belül pedig arról, hogy milyen hozadéka van annak, ha a pedagógus nem csupán felolvassa, de élőszóval elmondja a mesét. A második képzési napon (2020. január 16-án) arról számoltak be a résztvevők, hogy most értették meg, mennyi minden megért bennük az első alkalom óta, és hogy mennyivel könnyebben mennek a gyakorlatok, amelyekből - beszámolóik szerint - sokat tanultak.

A pedagógusok számára kialakított módszertani képzésem egyik sarkalatos pontja - mely nem kevés erőfesztívést igényel -, a résztvevők meggyőzése arról, hogy ők is tudnak élőszóval, szabadon mesélni. Sok évtizedes beidegződéseket, félelmeket kell oldani, s a mesére rakódott tévhiteket lefejteni. Sokan azt tanulták, hogy a mesét szó szerint kell mondnai. A jelenlegi mesemondó versenyeken még mindig sok helyen kérik szó szerint a meséket, mely pont a mesélés spontaneitását, az élőszó művészetének szabadságát veszi el. Az ezzel kapcsolatos szemléletváltás teremti meg az alapjait annak, hogy a pedagógusok széles körben beépíthessék a mindennapjaikba a mesék és különféle történetek élőszóval, szabadon való, elmesélését, mely a gyerekek számára is élvezetes, közösségépítő, illetve nagyon jó mintaadó tevékenység.