Motívum és motiválás
Rajzi foglalkoztató füzetek tervezése
Az ösztöndíjas időszak második szakaszában folytattam a vizuális kutatást, a tervezői folyamatba illeszthető alapanyagok digitális felrajzolását, képi kísérletezést. Ezen kívül ezt az időszakot a felhasználói célcsoport megválasztása, és a hozzájuk kapcsolódóan a motiválás, kedvcsinálás, megszerettetés célja határozta meg. A második szakaszra a vállalásom az volt, hogy egy meghatározott felhasználói közeg számára elérhetővé teszem a hímzésmotívumok világát. Az eddig összegyűjtött anyagokat foglalkoztató kiadványba/kiadványokba rendeztem - amelyek célközönsége elsősorban kisiskolás gyermekek korosztálya. A munkafolyamat során úgy döntöttem, hogy belekezdek egy felnőttek számára kialakított színezőbe is, mert ez másfajta stílusgazdagságot enged.
A rajzi foglalkoztató füzetek, könyvek, színezők műfaja kellőképpen divatos és sokrétű ahhoz, hogy egy széles közönséget elérjen. Nem csak olyanokat szólít meg, akik már korábban is foglalkoztak hímzéssel vagy a magyar népi motívumok látványával, hanem azokat is, akik általánosságban érdeklődnek a rajzos aktivitás, az ornamentika iránt. A médium technikai szinten egy tiszta, egyszerű helyzet, ugyanakkor tervezői szempontból ritka szabad szituáció. A pedagógiai oldala szintén izgalmas kihívásnak ígérkezett, mert a stílust és az instrukciók tartalmát a célcsoportnak, korosztálynak, tartalomnak megfelelően kellett formálnom.
A gyermekeknek szánt foglalkoztató füzetek esetében nagy léptékű illusztrációk készítésével dolgoztam, a hímzésmotívumokból figurális elemeket, állatábrázolásokat emeltem ki. A képeket egyszerű narratív elemekkel egészítettem ki, illetve az egyes oldalak mindegyikéhez 2-3 instrukció társul. A feladatokat nehézségi szint szerint több kategóriába soroltam. Az elképzelésem szerint a vonalvezetés biztonságának erősítése mellett, a színezéssel koncentráció képesség és finommotorikus mozgás fejlesztése is történik, illetve a narratív elemek a képzelőerő megmozgatásával működnek.
A felnőttek számára készített színezők kiadványa a motívumok komplexitását tette lehetővé, ez elvárás is a műfaj esetében, mert csak így jöhet létre az elmélyült tevékenység, a koncentrált figyelem. Ebben az esetben sem az instrukciók, sem a narratív elemek nem fontosak, helyette kiegészítő információkat adtam a motívumokról.
A két kiadványt egységesen kezeltem, egy sorozatként képzeltem el. Mindkettő fekete-fehér belső oldalakra épül, ez lehetőve teszi a különböző motívumok stílusának egységben kezelését. A színnel kapcsolatos információkat AR módszerrel - augmented reality, vagyis kiterjesztett valóság - könnyen lehet a felületekhez kapcsolni egy kiegészítő digitális platformon, amely nagyobbfokú játékosságot tesz lehetővé és a fiatal korosztály számára könnyen kezelhető, vonzó oppció. A tipográfiai szinttel tervezve a gyermekek számára konzervatívabb betűváltozatot választottam, nagyobb betűméretet használtam, de a kiegészítő elemek rendszere - a sorszámozás, feliratozás - azonos.