Hír

2019-09-24 10:00:00

MOME

"Pattern Project" tervezőgrafikai kurzus külföldi hallgatók számára - témavezető Ulrich Sára

Pattern Projekt címmel gyakorlati kurzus indult a beérkező Erasmus hallgatók számára a 2019/20 tanév első szemeszterében a Tervezőgrafika tanszéken

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem előadójaként az a különleges lehetőségem adódott, hogy a Tervezőgrafika tanszékre beérkező Erasmus hallgatók egyik tervezés kurzusát megtartsam a 2019/20 tanév első szemeszterében is  (BA, MA). A beérkező hallgatók helyzetéből adódóan a kiadott tervezési projekt máskor is a kultúra diskurzusokra, sztereotípiák újraértelmezésére épül. Célja a saját, hozott kulturális háttér és a magyarországi helyi elemek felfedezése, összehasonlítása, amely más esetben is fontos a külföldi hallgatók számára, de így tervezőgrafikai, szakmai szűrő adódik hozzá.

Az ösztöndíjas témámhoz kapcsolódva idén a tematikát úgy alakítottam, hogy a külföldi hallgatók a saját hazájuk, városuk, térségük vagy épp szűken/tágan értelmezett személyes közegük mintakincsét, tradicionális vagy hétköznapi mintázatait vegyék alapul és ennek grafikai újraértelmezését, vizuális átültetését adtam feladatul. Struktúrális és vizuális elemzést, szimbólum-rendszer bemutatását, technológiai, technikai illetve társadalmi háttér megismerését és ismertetését kértem tőlük. A saját minta-struktúra kialakítása mellett egy erre építő brand kitalálása is a tervezési gyakorlat része volt.  

Oktatói célom a kurzussal az volt, hogy a kultúra-megismerés, ami olyan gyakran téma a külföldi hallgatók esetében, a mintázat által absztrakt, közhelyektől mentes módon történjen. A minta-tervezés és a mintázat alapú brandben való felhasználása szintetizálja a kultúrális vonatkoztatásokat, kimutatja a jellegzetes értékeket. Ezzel szemben ösztöndíjasként a célom a kurzus kiírásával az volt, hogy önmagamat is helyzetbe hozzam, hétről-hétre kihívás elé állítson a témához kapcsolódó tervezés irányítása. Fontos volt, hogy a téma kellőképpen tág legyen ahhoz, hogy ne interferáljon a saját témámmal, de a saját projektem tanulságai révén hitelesen tudjak kapcsolódni. 

A döntésemet, hogy végül minden külföldi hallgató saját vizuális hátteréből induljon ki, az indokolta, hogy számukra könnyebben hozzáférhető volt a saját nyelvükön íródott tartalom, mint amennyire a magyar mintakincs nagyrészt magyar nyelvű forrásanyaga lenne.  

Kurzus lezárása, gyakorlati vizsga és mini-kiállítás: január 15.