SZÁRHEGY 2022 - LAZAREA 2022
Az Alkotóközpontnak több olyan galériával van szoros kapcsolata, amelyek már éves rendszerességgel beteszik programjaik közé a Művészeti Központ legutóbbi alkotótáboraiban készült alkotásokból való válogatást. Ilyen a Csíkszeredai Megyeháza Galéria, a marosvásárhelyi Bernády Ház is.
SZÁRHEGY 2022
Válogatott kiállítás a 2022-es évi Szárhegyi Művésztelepek alatt született alkotásokból
Az Alkotóközpontnak több olyan galériával van szoros kapcsolata, amelyek már éves rendszerességgel beteszik programjaik közé a Művészeti Központ legutóbbi alkotótáboraiban készült alkotásokból való válogatást. Ilyen a Csíkszeredai Megyeháza Galéria, a marosvásárhelyi Bernády Ház, valamint a székelyudvarhelyi Haáz Rezső Múzeum képtára, és ilyen helyszínnek ígérkezik a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum gondozásában lévő Lábasház is, de aktuális terveink közt szerepel, hogy a székelyföldi galériakört bővítsük, határokon túlra is. Ez azért fontos, mert így élőben juthat el egy szélesebb szakmai közönséghez a Szárhegyen készült legfrissebb alkotások válogatott (a hely adottságaihoz igazodó) képanyaga.
Minden évben átlagosan 40 - 45 képzőművész gyűl össze Gyergyószárhegyen az évi három művésztelepen, különböző válogatási szempontok alapján. A válogatás szempontja szubjektívnek is tekinthető, de bizonyos szemszögből nézve egyáltalán nem az. Sőt! Ha végigtekintünk a második világháború utáni erdélyi művésztelep-alapítási törekvések palettáján, rögtön szembetűnik, hogy a mindenkori alapítókat az együttgondolkodás és az összhang vezérelte, és ez minden esetben rátalált ideális helyszínére. Innentől kezdve voltaképpen már a hely szelleme hívatja meg az alapítókkal a művésztársakat.
Az eddig megszokott fiatal és középgenerációs művészeket felvonultató művésztelepek mellett bizonyára többeknek is feltűnt, hogy a Szárhegyi Művésztelepek életében az utóbbi években folyamatosan jelen van a Mamű is. Ennek oka egyszerű: a Szárhegyi Művésztelepek és a MAMŰ megalapítása szinte egy időre esett és mindkettő története nagyon hasonló. Mindkettő őstagokkal, őstörténet írókkal kezdődött, mondhatni zártkörű társasággal. Az egyik Marosvásárhelyen indult, a másik a mai napig Szárhegyen működik. Vásárhelyről a tagok kitelepülésével a gócpont Budapestre került, ahol egy idő után rádöbbentek, hogy a zártkört érdemes nyitni, mivel a társaság tagjai szakmailag annyira heterogének, hogy a kezdeti avantgárd szellemiség, ami még Vásárhelyen működött, az itt már veszített jelentőségéből. Nyitni kellett, így kerültek friss tagok a csapatba és évente ezt a hagyományt folytatják is. Kortárs művészeti csoport, mely természetesen baráti alapokon működik. Szárhegyen a nyitás ugyanígy működött, az ún. dekadensebb vonalakat felváltotta a kortárs párbeszéd. Ebben a párbeszédben MAMŰ tagok is benne voltak, de intézményesen ötödik éve működik a közös projekt.
Az idei, 2022-es művésztelep-sorozat is közösen indult, a SZÁRHEGY-MAMŰ INTERNATIONAL névre keresztelt művészteleppel, amely szellemében hasonló, mint elődje a MAMŰVÉSZTELEP-SZÁRHEGY, annyi változás van benne, hogy nem az egyesületi tagok részvételével, hanem európai és erdélyi képzőművészek bevonásával szerveztük. A két művészteleppel párhuzamosan egy rezidens program is fut, most már két éve, ami egy hónapos Szárhegyen tartózkodást jelent két művész számára.
Az idei augusztusban megszervezett SZÁRHEGYI ŐSZI MŰVÉSZTELEPET éveken át terveztük, de sajnos ebbe is, mint megannyi másegyébbe is az elmúlt években, beleszólt a járványügyi helyzet. A művésztelep társkurátora Csillag István, csíkszeredai grafikus volt, az elképzelés pedig, hogy olyan képzőművészeket hívjunk meg elsősorban Szárhegyre, akik 1999-ben végeztek a Temesvári Képzőművészeti Egyetem képgrafika tanszékén, beleértve az egykori közös vezetőtanárt, Dr. habil. Prof Adriana Lucaciu dékánt, a Temesvári Doktori Iskola vezetőjét. Ez adta a résztvevők magját. A több egykori temesvári csoporttárs, mint Csillag István, Csillag R. Imola, Fazakas Barna, Bajkó Attila és Silviu Nopcea mellé olyan grafikusokat hívtunk meg Csíkszeredából, mint Léstyán Csaba, Ferencz S. Apor, Fazakas Ildikó és Siklódy Ferenc. Hozzájuk csatlakozott Dr. habil. Prof Szepessy Béla grafikus, a Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Intézetének igazgatója, Orbán Zsófia, a Székelyföldi Grafikai Biennálé díjazottja, valamint Bíró és Balassa Boglárka Norvégiából és Németországból.
Záró gondolatként szorosan hozzátenném Erőss Istvánnak, a Szárhegyi Alkotóközpont egykori és jelenlegi művészeti tanácsadójának azt a lényegretörő megfogalmazását, miszerint: Meggyőződésünk szerint csak a türelmes munkával felépített kapcsolatrendszer segítheti elő, hogy Szárhegy vonatkozásában eltűnjön a lokális és az univerzális, a periféria és a központ alá-fölérendeltségi viszonya, és szerves részesei legyünk a nemzetközi vérkeringésnek.
A 2022-es évi Szárhegyi Művésztelepek résztvevői:
Adriana Lucaciu (RO), Arkadiusz Ignaszak (PL), Bajkó Attila (RO), Balassa Boglárka (D), Bartus Ferenc (HU), Bíró Boglárka (N), Cservenka Edit (HU), Csillag István (RO), Csillag R. Imola (RO), Dér Virág (HU), Elekes Károly (HU), Fazakas Barna (RO), Fazakas Ildikó (RO), Fazakas Réka (HU), Ferencz S. Apor (RO), Ferencz Zoltán (RO), Filip Gajewski (PL), Harro Schmidt (D), Heinecke Uta (A), Kácser László (HU), Koroknai Zsolt (HU), Léstyán Csaba (RO), Ocskay László-Doky (HU), Orbán Zsófia (HU), Palkó Tibor (HU), Papp Ildikó (HU), Pető Hunor (HU), Sebestyén Zoltán (HU), Siklódy Ferenc (RO), Silviu Nopcea (RO), Szepessy Béla (HU), Taskovics Éva (HU), Tomasz Wendland (PL),
////
Kurátor: Ferencz Zoltán
https://nepujsag.ro/articles/nagyobb-nemzetkoezi-nyitas-gyergyoszarhegyen