Hír

2022-12-14 02:28:00

online

Tánc és terápia az elmélet tükrében

Megjelent a 13. miskolci Taní-tani Konferencia előadásait tartalmazó kötet online formátumban, benne Horváth Nóra Frenák Pál táncterápiás tevékenységét is tárgyaló tanulmányával.

A kötet elérhetősége: https://tanarkepzo.uni-miskolc.hu/files/19466/Tan%C3%ADtani%202022%20k%C3%B6tet.pdf 

Dr. Horváth Nóra: Művészet és terápia – Frenák Pál organikus mozgásnyelve

„Az én módszeremnek […] a lényege: megpróbálom átadni, hogyan fedezhetjük fel önmagunkat, hogyan fejezhetjük ki a lényegünket a leghitelesebben és legkreatívabban.” „Amit én keresek, az a testnek a maximális possibilitása, lehetősége, hogy megnyilvánuljon lehetetlen helyzetekben.” (Frenák Pál)

Absztrakt

Frenák Pál táncművész, koreográfus, a magyarországi kortárs tánc egyik ikonikus alakja, aki a siketek és nagyothallók jelrendszerének energiáiból táplálkozva, egy új mozgásnyelv kidolgozásával írta be magát a magyar tánctörténetbe, és vívta ki a nemzetközi elismerést. 1999-ben bemutatott, Tricks&Tracks című munkájával tette le a névjegyét a kortárs táncban. Ez volt az a koreográfia, mely felsorakoztatta a máig alkalmazott frenáki stílusjegyeket. Az organikus mozgásnyelvet, mozgásban és zenében az őrületig fokozódó dinamizmust, a kaotikus rendszerekben való otthonosság érzetét, az egyén önelfogadását szimbolizáló lemeztelenedés érzetével való szembesítést, a mozgást fragmentáló speciális fénytechnika alkalmazását, a táncosok és a közönség destabilizálását, a japán kultúrához való kötődés érzékeltetését bizonyos butoh-inspirációk megidézésével, a jelnyelv használatát, valamint a testek lenyűgöző fuzionálási kísérletét tánc közben. Ezek a vonások összetéveszthetetlenné teszik a nemzetközi hírű táncművészekkel dolgozó magyar társulat (FrenÁk Társulat) szellemi atyjának stílusát, kinek előadásai 1991 óta folyamatosan színpadon vannak itthon és külföldön egyaránt.

Kevésbé ismert, hogy koreográfusi pályája mellett hosszú évekig rendszeresen foglalkozott autista és mozgáskorlátozott gyermekek rehabilitációjával. Tanított a párizsi és Lille-i Siket Színházban, a Francia Artistaképző Főiskolán, az Amiens-i Egyetemi Kórházban pedig mozgássérült gyerekek táncrehabilitációjával foglalkozott. Frenák táncterápiás tevékenysége és koreográfusi munkája egy tőről fakad, egy olyan speciális érzékenység zsigeri meglétéből, amit siket édesanyja hatásának köszönhet. Tanulmányomban azokat a meghatározó hatásokat és az általuk kibontakozott művészi vonásokat kívánom bemutatni, melyek ugyanúgy inspirálják Frenák professzionális táncban kicsúcsosodó organikus mozgásnyelvét, mint a művészeti nevelés és terápia során alkalmazott módszereit.

Kulcsszavak: jelnyelv, organikus mozgásnyelv, kortárs tánc, Frenák Pál

A teljes szöveg a 497-516.o. között olvasható.