film- és fotóművészet

Esemény

2024-08-25 20:55:00

Ausztria

Hochalpenstrasse történelme

Grossglockner Hochalpenstrasse: A Hochalpenstrasse történelme

Grossglockner Hochalpenstrasse

A Hochalpenstrasse történelme

Ausztria legmagasabb csúcsának, a Grossglockner lábánál, a Hohe Tauern Nemzeti Parkban található a Grossglockner Hochalpen strasse, azaz a Grossglockner Magashegyi út.

Egy autós-motoros panorámaútról van szó, ami összesen 48 km hosszú, meredek hajtűkanyarokkal (összesen 36 db) köti össze az Alpok déli (Heilingenblut, Karintia) és északi (Bruck, Salzburg tartomány) oldalát.

A magashegyi út keresztülvezet a Hohe Tauern nemzeti parkon, amit 1981-ben hoztak létre (Ausztria első nemzeti parkja), illetve elvezetett az Alpok legkelettibb leghosszabb gleccseréhez, a Grossglockner alatti Pastersee-hez is.

Az út kiépítítése során gondoltak természetesen hotelek, éttermek, megállóhelyek kiépítésére is.

Az útvonal régóta használatos kereskedelmi útvonal volt, a német tartományokat kötötte össze a velencei árukkal.

Déli pontján található Heiligenblut falu, melynek jelentése szent vér, aranybányász hely is volt a kereskedelem mellett. A faluban ma is álló templom 1491-ben épült.

Fenn a hegyen, egy régi menedék kunyhóban egy kiállítás mutatja be a magashegyi út történelmét, építésének etapjait, régi fotókat, korabeli tárgyakat.

A tervező építész Franz Wallack volt (1887-1966). A tervek megkezdése előtt több mint 43 alpesi utat tanulmányozott és látogatott meg, hogy az ott szerzett tapasztalait felhasználva tervezhesse meg a Hochalpenstrasse-t.


Az út megépítésének több oka volt: nemrégiben bomlott fel a Habsburg birodalom, és az újonnan megalakult Osztrák Köztársaságnak nem igazán volt identitása. Emellett, az 1920-as években magas volt a munkanélküliség, és egy ekkora hatalmas projekt ezreknek biztosíthatott volna munkát. A harmadik ok pedig, a gazdag réteg növekvő turizmus igénye. Egy autós panoráma-út megépítése és megnyitása sok turistát vonz a környékre, növeli a bevételeket.


Az első tervek 1924-ben születtek meg, az építkezés megkezdését azonban csak 1930-ban indították. 5 évvel később, 1935-ben nyílt meg teljes hosszában a Hochalpenstrasse, egy nemzetközi autós és motoros verseny keretében.

Bár az út engedélyezésekor, 1930-ban még csak 120.000 látogatóval terveztek (amit a közvélemény ki is nevetett, ugyanis Ausztriában, Németországban és Olaszországban együttvéve nem volt több mint 152.000 autó forgalomban. Ehhez képest, a megnyitás után 3 évvel már 375.000 látogatót számoltak, 1962-ben pedig 1,3millió látogató. Jelenleg évi 800.000-1,2 millió látogatója van az útnak.

Az Alpokban további nagy beruházások történtek: megépült több nagy forgalmú hágó és autóút, majd autópálya (pl. Brenner hágó), melynek eredményeként a magashegyi panoráma út igazi turistalátványossággá vált, és sokkal kevésbé az átmenő forgalom a meghatározó.


Az utat folyamatosan fejleszik, modernizálták az elmúlt évtizedek során. Az út szélességét 6-ról 7,5méterre, a kanyarok sugarát 10-ről 15 méterre növelték, illetve bővítették a parkolóhelyeket is, 800-ról 4000-re.

Az út bekerült az Unesco várományosok listájára is.

Itt töltött időm alatt végigfotóztam a Hochalpenstrasse teljes útvonalát, beleértve a Pasterze gleccsert is.