Portfólió 2. Animal Phrases 2009-2019
2024-04-02 13:12:36
Az "Animal phrases" című sorozat 2009-ben indult. A faragott kisplasztikai kompozíciók - akárcsak a többi párhuzamosan futó projektjeim - egymástól elkülöníthető, mégis egymásra ható alkotások. A sokszor álomszerű és emberi rendszerek alapján komponált állatábrázolások a születés, a halál, a felnőttéválás és létezés alapvető kérdésköreit, illetve a kabalaállatok melankólikusan pózoló faragott portréin keresztül a tárgyak felruházását és megszemélyesítését járom körbe.
Az animal phrases sorozatból a "kérdőjel-felkiáltójel" című munka 2010-ben OMDK első helyet kapott, a teljes sorozat pedig a nemzetközi ELIA NEU/NOW 2015 végső válogatásába került.
"Születés, halál, álmok. Mindez nem kizárólagosan, de mélységesen emberi. Ezért szembeszökő, hogy emberek elvétve sem tűnnek fel Békési formái között. Csak közvetetten vannak jelen, az emlékeik, félelmeik, álmaik és tárgyaik révén.
Az emberek helyett állatokat látunk, Békési műveinek főszereplőit, akikkel szobrász Ezópusz módjára játszatja el nagy, morózus témáit és különös álomképeit. Békésinek ahogy kitüntetett fafajtája, úgy kitüntetett állatfaja sincs. Igaz, rovarokat feltűnően sokszor ábrázol, s azok mindig ijesztően eszes vagy erős kártevőként tűnnek fel, amelyek nyugtalanságot szivárogtatnak magukból. Már az is hagymázas, ahogy az üres tányéron katonák módjára sorakoznak méretes-húsos legyek (Mi történt, barátaim?). Ahogy az is, ahogy a természetellenesen nagy sáska a kiállítótermi közegben „dekadensnek” ható alakjával – az emberi szem számára betegesen hosszú lábaival – eszelős módjára szedi szét egy gyerek labdáját (Vetkőztess le!). A hiperreálba hajló kimunkálás mellett is egészen expresszív a Kié a termény? című szobor: az abachifába faragott búzamezőt és a szalmabálák közé krátert rágó – a megadott léptékkel számolva több méter hosszú! – molylepkéket nézve én még a sercegést is hallom. Egy újabb rovar, a poloska vissza-visszatérő, baljóslatú szereplője a munkáknak. A „büdösbogarak” mint rosszindulatú Kritikusok másznak fel a posztamensre, vagy egy lesújtó hírt előlegeznek meg apró, rút és bűzölgő testükkel (Lezáratlan, Jövő hét).Míg a születés és a halál az emberekkel kapcsolatban csak közvetetten, allegorikusan jelenik meg, addig Békési az állatok esetében kendőzetlenül tárja a néző elé az élet kezdetét és végét. Ezek az újszülött és halott állatokat ábrázoló szobrok ugyan érezhetően megkomponáltak, mégis a pőre, naturális látványukban, vagyis a születés és a halál közvetlen megmutatásában rejlik az értékük" részlet Veress Dani elemző cikkéből (ApokrifV III. évfolyam, 1. szám 2015. tavasz)
animal phrases mma2023.pdf
Portfólió 1. új munkák-Visual Lidocain sorozat
2024-04-02 13:17:01
A "Visual Lidocain" sorozat egy jelenleg folyamatosan bővülö anyag, ami természeti formákból, felületekből és az ember alkotta motívumokból szabadon komponált kísérletezés. Egy személyes vizuális kúra, melynek fő célja az alkotói és befogadói gátak oldása és újabb irányok felfedezése. A szabadabb tervezést kocentrált kimunkálás követi, mely a korábbi klasszikus famegmunkálási gyakorlatok mellett újabb konstruált technikákat is alkalmaz.
Hibrid természetek
Az eddig elindított projektek többnyire az emberiség és az anyattermészet összefonódásait szimbolizáló térbeli montázsok / kortárs emlékművek. Ismert és ismeretlen foszlányok hibridjei vagy felnagyított, természetes anyagba ültetett verziói, amelyek nem nyomasztó üzenetek a természet védelme érdekében, hanem csak vizuális kivetülései azoknak a folyamatoknak, melyekben az emberiség építő-romboló szerepe nem elhanyogolható.
Multidimenzionális tájképek
A lebegő többdimenziós szigetek szándékosan több olvasatúak. Egy szobron belül különböző idősíkban, képzeletben, helyen, hangulatban játszódhatnak. Mindegyik darab az embert csak a produktumai, rendszerei és tevékenysége következményein keresztül jelenít meg. Összességében a teljes téma hangulata nem az emberiség hibáztatásával, hanem inkább azokkal a képességeinkkel foglalkozik, melyekkel akár monumentális változásokat érünk el nap, mint nap. Kérdés, hogy mindezt az alkotó és romboló képességet mire és milyen arányban használjuk?
Suzanne Simard kutatásai egyértelműen bizonyítják, hogy egyes fafajok a közös együttélés során kommunikálnak és ha szükséges táplálékkal látják el egymást. Egy olyan érzékeny rendszert alakítanak ki ezáltal, ami egymás és az erdő fennmaradását szolgálja. Amint valami miatt az ember eltűnik egy saját rendszere szerint alakított környezetből, ott újra elkezd kiépülni egy önfenntartó - a földrész adottságaihoz passzoló növényi rendszer. Az "All we need is patience!" című multidimenzionális tájképen is az emberi produktum és az anyatermészet formavilága jelenik meg. A faliplasztika mindkét oldalán egy-egy óriásplakát vasszerkezete képviseli az emberiséget. Az alsó oldal kopár területén, áttűnő illusztráció formájában (ha úgy tetszik reklámként) jelenik meg a zöldellő növényzet, míg a felső részen a billboard szerkezetét körülölelő, burjánzó fák és bokrok láthatók. A szerkezeteket és emberi rendszereket átszövő növényzet számomra egy erős, visszatérő motívum, ami többek között a határtalanságot, összefonódást és revitalizálódást is jelentheti. Vajon mi és mennyi idő kell ahhoz, hogy mi is az anyatermészethez hasonlóan, ténylegesen jól működő csoportosulást hozhassunk létre?
Pszihedelikus Természet
Absztrakt munkák makro felvételek vagy számomra izgalmas élőlények formái és mintázatai alapján.
új munkák_visual lidocain 2024.pdf
Portfólió 3. Tárgyak és csendéletek sorozat 2008-2018
2024-04-02 13:19:27
2008-ban kezdtem a használati tárgyak, játékok formavilágának fokozatos beemelését a szobraimba. Eleinte egy-egy számomra nagy jelentőséggel bíró tárgy piedesztálra való emelése, kreált környezetekbe illesztése és fába történő átírása volt a cél. Ezek a munkák tárgyportrékként indultak, amik idővel csendéletekké és álomképszerű rövid történetekké alakultak. Tudatosan, szerteágazóan igyekeztem körüljárni a témát mind kortárs, mind klasszikus megközelítések alapján. Ez idő alatt a szándékom már a tárgyakkal és mikrokörnyezetekkel kapcsolatos talált és létrehozott üzenetek megjelenítése lett. Olyan képekkel foglalkozom, amik mindannyiunk számára könnyen visszafejthető részletekből építkeznek, mégis a szobrászat eszközeivel egy olyan dimenzióba próbálom helyezni ezeket a valóság szeleteket, hogy a befogadás közben elbizonytalanodjunk és akaratlanul is több irány felé tapogatózzunk. Ekkor alakulhat ki az a fontos tulajdonsága a műveknek, amiket "változó állandónak" hívhatunk. Ez számomra azért fontos, mert változó állandónak látom a Természetet és a Létezést, és ilyennek érzem a csendéleteinket vagy egy jól működő művet és zenét is.
object and still life mma 2023.pdf
Portfólió 4. MúltJövő-PastFuture 2016-
2024-04-02 13:25:25
A „PastFuture” („MúltJövő”) sorozat elhagyott vagy lerombolt épületek részleteit konvertálja absztrakt szobrokká. Az eddig elkészült munkákból önálló kiállítás is nyílt azonos címmel, ami 2017 Januárjában volt látható a Faur Zsófi Galériában. A témát a Derkovits ösztöndíj programjaként indítottam, és hasonlóan az eddigi sorozataimhoz, további önálló részekkel gazdagodhat a későbbiekben.
pastfuture_békési_mma.pdf
Szűkített portfólió
2024-04-02 13:44:28
Rövidített portfólió. A gyors áttekintés érdekében mind a négy fejezetből válogattam pár munkát, ám jobban szeretem ezeket a fejezetek különálló portfólióként kezelni, ahogy ezen a pályázati felületen is mindegyik portfólió külön-külön is fel van töltve.
válogatás2024.pdf
2024. 03. 25. m5 Kunszt riport
2024-04-02 14:06:49
19:40 től látható az alábbi linken a műtermemben készült összeállítás azt M5 Kunszt c. műsorból
2024. 03. 25. m5 Kunszt riport