Keleti Blokk • Cukorgyár utca házszám nélkül
2023-03-18 14:02:09
Akárcsak a Keleti Blokk többi országát, Kolozsvárt is nagy mértékben megváltoztatta a kommunista-szocialista rezsim. Ceaușescu államosítási programjának eredményeképp a vidéki és külvárosi földművesek (hóstátiak) házait lerombolták, helyükre a Mărăști nevű munkásnegyed épült: gyárak és ipari vállalatok, Kolozsvár leghosszabb tömbházsora, minimális zöld övezet. Különös ötvözete ennek a történelmi múltnak a Cukorgyár utca, a tömbök között ugyanis egy apró ortodox templom húzódik meg, amely rögtön a rendszerváltás után épült, és amelynek a mai napig nincs hivatalos utcai házszáma.
Szakmai portfolio Keleti Blokk Szentes Zagon.pdf
Visions of NYC Pre-COVID places and non-places
2023-03-18 14:27:57
Mit mond el egy városról egy aluljáró, egy híd vagy éppenséggel egy toronyház, egy stencilezett falfelület? Milyen egy hely valós képe és ez milyen viszonyban áll a bennünk lakozó belső tájjal? Szentes Zágon New Yorkban készült fotósorozata több szempontot is adhat egy hely, ez esetben egy globalizált urbánus tér és a hozzá fűződő viszonyunk értelmezéséhez. A klasszikus kompozíciójú fekete-fehér felvételek olyan Marc Augé-i értelemben vett nem-helyeket ábrázolnak, amelyek leginkább átmenetiek, funkciójuktól fogva csak rövidebb tartózkodásra, áthaladásra, tranzitálásra alkalmasak, úgy, mint egy metróaluljáró, két épületegyüttest összekötő híd, egy hulladékszállító hajó, parkolóház. Köztes zónák, melyek alkalmasak ugyan a közösségi térhasználatra, de a rögzített pillanatokból mégis az izoláltság érzése tárul elénk.
A 2020-as év kétségkívül legjelentősebb eseménye, ami még nem tudjuk milyen formában írja át eddigi megszokott életvitelünket, itt munkálkodik bennem. A képek szavakká formálódnak, dialogizálunk, közben csodálom a fotós rendszerező, szintetizáló képességét. A világjárvány jelenlegi kontextusában Szentes Zágon mintha prófétaként járta volna először New York, majd egy rövid visszatérést követően San Francisco utcáit, jövőbelátó tapasztalatot gyűjtve az elnéptelenedettnek ható sugárutakon, mintegy előrejelezvén a kötelező társadalmi távolságtartás mára mindent átíró szabályainak bevezetését. A szokatlan perspektívák, a matematikai pontossággal mértani alakzatokra szabdalt tér, a szabályosan futó síkok, egyenesek, élek és átlók emberi jelenlétet feltételeznek, ugyanakkor ott lüktet bennük az emberi jelenlét szinte teljes hiánya.
Molnár Emese
Visions of NYC • virtuális galéria
In the CONCRETE
2023-03-18 14:32:04
A kinti és benti valóság betonba öntött, olykor falra festett részleteit veszi górcső alá Szentes Zágon grafikus, képzőművész New Yorkban és San Franciscoban készült fotósorozata. A vizualitással és nyelviséggel egyaránt szoros kapcsolatot ápoló művész az angolból kölcsönzött leleményes szófordulattal élve ('In the Concrete' ≈ 1. a valóságban, a gyakorlatban ≈ 2. beton, a betonban) mutatja be az észak-amerikai kontinens két ikonikus nagyvárosának valóságszeletét, rögzítve a beton közt és a betonnal való együttélés lehetőségeit, alternatíváit; egy olyan anyagét, mely a római Pantheon kupolájának szerkezetében is megjelent már és azóta is formálja, alakítja épített környezetünket. Mindeközben azt is megfigyelhetjük, ahogyan a természet kiszakít, vagy gyakorlatiasan visszavesz magának egy-egy valóság(os)-(beton)szeletet.
Molnár Emese
Szakmai portfolio In the CONCRETE Szentes Zagon.pdf