Csalog Zsolt, García Márquez és Szabó Magda egy lapon
Ösztöndíjasunk az Országút folyóirat friss számában megjelent esszéje Csalog Zsolt, Gabriel García Márquez és Szabó Magda írástechnikáját, művészi attitűdjét hasonlítja össze
Ösztöndíjasunk, dr. Soltész Márton, az NKE EJKK PÁK kutatója az Országút című kétheti irodalmi folyóirat június 4-i (11.) számában Ecsetvonások Márquez portréjához címmel közölt esszé-tanulmányt. Ebből idézünk:
"Szerény mitomán – írtam az imént az oximoron határait feszegetve. Pedig pontosan erről van szó a Vivir parla contarla (Azért élek, hogy elmeséljem az életemet, ford. Székács Vera, Magvető, 2020) szerzője esetében. Hiszen, ha szabad ismét magyar irodalmi párhuzamot vonnom, ebben a 2002-es tényfeltáró munkában (riportregényben? regényriportban?) a narcisztikus mitomán Szabó Magda életművét ihlető attitűdnek éppen az inverze érvényesül. Már-már ironikus, ahogyan az írói kultuszépítés késztetéseit mindvégig féken tartja, mederbe tereli az életrajzi fogantatású œuvre magánmitológiájának adat- és eseményszerű feltérképezése, az empirikusan fölvett-megragadott témák fejlődésének, burjánzásának higgadt okadatolása. Nem vitás, hogy mindkét életmű primer ihletője a saját élettörténetbe ágyazódó családtörténet – épp csak az előjel különböző. García Márquez a mítosz egyéni és közösségi jelentőségét, szerepét, működésmódját igyekszik tetten érni az alkotói fantáziát megtermékenyítő család- és társadalomtörténet mélyére ásva; Szabó Magda a család- és társadalomtörténeti tények romjain építi fel a maga személyes mítoszát. Önteremtés és önmegértés modellje, az önépítés és a történetmondás embrionális reflexei állnak szemben egymással. Míg a pályát záró Für Elise (2002) már fülszövegében az írói öntanúsítás igényét jelenti be, s a folytatás (mint utóbb kiderült: öntelt és hamis) ígéretével búcsúzik, García Márquez regényes életrajza az ötvenes évek közepén váratlanul megszakad – elbeszélője szinte tapintatosan elhallgat –, alig néhány sorral azután, hogy egy idézett dialóguson keresztül leírja-megerősíti: „még ma sem tudom, hogy ki vagyok”. A kultuszépítő mitologizmus hamis (ön)tudata, az önigazolás kényszere és a történetmondás iránti kultikus tisztelettől átitatott alkotói fantázia szabad szárnyalása – ez a „boldog mesélő”, García Márquez és a „boldogtalan hazudozó” Szabó Magda közötti alapvető alkati különbség."