zeneművészet

Hír

2025-01-21 13:52:48

Du Fay: Fulgens iubar - az utolsó izoritmikus motetta

Legújabb Du Fay-tanulmányom megjelent a Parlando 2025/1. számában

Részlet a cikkből:

" A tapasztalat azt mutatja, hogy minden olyan kor, mely a szó technikai és szimbolikus értelmében is rendelkezik szellemi zeneművészettel – ami egyenes következménye annak, hogy világlátása is mindenek előtt spirituális, sőt metafizikai – létrehozza, kifejleszti, megteremti magának azt a műfajt, vagy szerkesztésmódot, melyben a kombinatív emberi elme eljuthat képességének határáig. A korszak zeneszerzés-technikájának ilyen módon kialakuló szerkesztésmódja egyfelől lényegesen bonyolultabb lesz minden más műfajnál, másfelől semmi mással össze nem hasonlítható belső összefüggésrendszer felépítésére válik képessé. A kombinatív elme hallatlan kihívással találja szemben magát, az összefüggések átlátásának és előre elképzelésének olyan foka válik számára követelménnyé, ami így ilyen formában soha nem volt azelőtt.

[...]

Jelen írás vizsgálódásának középpontjában az izoritmikus motetta és a fúga/permutációs fúga állnak, az első, mint a késő középkor, a második, mint a barokk kor szellemi csúcsteljesítménye. Maguknak a műfajoknak a kimerítő elemzése természetesen messze meghaladná e tanulmány kereteit, itt csupán az izoritmikus motetta és a permutációs fúga legutolsó példáinak összehasonlítására kerül sor: Du Fay Fulgens iubar ecclesiae Dei szövegkezdetű műve a műfaj 20-21. századi újrafelfedezését leszámítva a zenetörténet utolsó izoritmikus motettája, Bach 14. contrapunctus-a pedig úgyszintén bizonyos értelemben a fúga lezárásának tekinthető, noha bonyolult fúgák, permutációs, illetve kettős és hármas fúgák később is születnek, ha nem is nagy számban. Maguknak a szóban forgó kompozícióknak az elemzésén túl hasonlóképpen érdekes megismerni szerzőik élethelyzetét, a művek megszületésének pillanatában fennálló történelmi-lélektani állapotot, illetve kísérletet tenni arra, hogy megértsük művészi (és emberi) döntéseik feltételezhető hátterét."

A teljes írás a Parlando 2025/1. számában olvasható.