Esemény

2019-12-29 20:35:00

Jurányi Ház, Budapest

Kétnapos tréninglabor

Kétnapos előadóművészeti kurzust szerveztünk két alkotó-tréner kollégával közösen

A Jurányi Házban kapott helyet december 29-én és 30-án a kétnapos előadóművészeti tréning laborunk, amely, ahogy a neve is mutatja kísérleti módszereket, módszerekkel való kísérletezést foglalt magában. A kurzus ingyenes volt a résztvevők számára. A részletes program alább olvasható:


1. Tréningtapasztalat a Nordisk Teater Laboratoriumban
Kurzusvezető: Kozma Gábor Viktor
Doktori kutatásommal összhangban 2019 decemberében egy háromhetes workshopon és közösségi alkotással készülő előadás előkészítésén veszek részt az Nordisk Teater Laboratoriumban (Odin Teatret-ben), Hostebroban (Dánia) Donald Kitt vezetésével. A háromórás kurzuson ennek a munkafolyamatnak a tapasztalatait, gyakorlatait, valamint az Odin színészeinek tréning szemléletét osztom meg. A gyakorlatok között helyet kap a Macska (Cat) gyakorlat, botos gyakorlatok és alapvető akrobatikus elemek, melyek a színész rendszeres, egyéni tréning eszközkészletének lehetnek hasznos elemei.

2. Figyelem és jelenlét a színészetben - tréningtapasztalat Stephen Wangh kurzusán
Kurzusvezető: Marofka Mátyás
Jerzy Grotowski, lengyel rendező munkásságának kutatásaként részt vettem 2019 nyarán tanítványának, Stephen Wangh amerikai rendező-tanárnak kurzusán, mely során betekintést nyertem – Grotowski színésztréneri princípiumaira épülő – oktatási szemléletébe („The acrobat of the heart”). Wangh előadóművészeti programján megtapasztaltak alapján, az ott tanult gyakorlatokból kiindulva és azokat kiegészítve korábbi tanulmányaimmal, olyan kérdésekkel fogalkozunk a kísérleti műhelymunka során, mint: mit jelent előadónak, „megfigyeltnek” lenni? Mi az a színészi jelenlét és van-e benne valami megfogható, megfogalmazható? Hogyan tudjuk figyelmünket irányítani és mi köze lehet ennek képzeletünkhöz, testhasználatunkhoz? Mindezt a Sztanyiszlavszkij – Grotowski – Stephen Wangh szemléletek irányelvei mentén haladva (avagy azoktól teljesen elkanyarodva).
Hívószavak: képzelet – testhasználat – figyelem – jelenlét

3. Zene és fizikalitás kapcsolata
Kurzusvezető: Levko Esztella
A tréning során a résztvevők olyan fizikai színházi technikákkal, princípiumokkal ismerkedhetnek meg, melyek segítségével újszerűen közelíthetik meg a drámai szöveg és fizikalitás organikus kapcsolatát. A tréning alatt egyaránt kísérletezünk a szöveg értelmezésének, színpadi megjelenítésének és különböző dimenzióinak felfedezésével. Azokat az elsődleges impulzusukat keressük, melyek a mozgás és a beszéd szerves részét képezik. Mindehhez fizikai improvizációs, akrobatikus, ritmus és csapatépítő gyakorlatokat alkalmazunk. A testünk és hangunk által fedezzük föl a drámai szövegekben rejlő lehetőségeket. A fizikai gyakorlatok révén és az adott szöveg tanulmányozásával, egyfajta nyitottság és érzékenység alakul ki a kreatív lelki impulzusok fizikális kifejeződésére.
A közös munka fizikálisan, emocionálisan és mentálisan is kihívás elé állít, ugyanis egy olyan intuitív és radikális keresésre stimulál, mely eltér, mind a klasszikus színházban megszokott szövegalapú színészi játéktól, mind a szövegmondást nélkülöző táncos munkáktól.

Princípiumok: mozgás improvizáció bottal, kompozíció/ensemble építés, akrobatika, nyelv és zeneiség, imaginációs gyakorlatok (lelki átélés és testi kifejezés viszonya)

4. A szöveggel való munka
Kurzustartók: Marofka Mátyás, Levko Esztella, Kozma Gábor Viktor
Ezt a 3 órás kurzust együtt tartják a trénerek. Marofka Mátyás különböző szövegtanulási technikákat ad át a foglalkozás első harmadában. Ennek során olyan módszerekkel kísérletezhetünk, melyek elősegítik a biztos, de flexibilis szövegtudást. Az itt, közösen megtanult rövid drámai szöveggel dolgozunk tovább Levko Esztellával, olyan gyakorlatokon, melyekkel arra keressük a választ, hogy a szöveg fizikalizálása, gesztusokban történő megjelenítése milyen mértékben és formában járulhat hozzá egy adott drámai szöveg memorizálásához. A közös kutatás harmadik elemeként Kozma Gábor Viktor segítségével az elsajátított szöveget viszonyrendszereinek függvényében kutatjuk, tér, idő és a partner relációjában.