Mozart-korabeli magyar régizenei kincs az esztergomi bazilika kottatárából: Joseph Bengraf autográf misepartitúrája
Régizenei kincs az esztergomi bazilika kottatárából: Joseph Bengraf autográf misepartitúrája
A korszak magyarországi kismesterei egyházzenei termésének nagy része a mai napig feltáratlan, holott e corpus nemcsak számszerűleg, hanem tartalmában is tekintélyes értéket képvisel, a művek teljeskörű forráskutatása azonban napjaink kutatóira váró fontos és időszerű feladat.
2022 óta három újabb és igen jelentős templomi kottatár feldolgozása is elkezdődött, az MMA Ösztöndíjprogramjának támogatásával. Uzsaly Bence a pesti belvárosi főplébániatemplom és a budavári Mátyás-templom, Horváth Ágnes pedig az esztergomi székesegyház történeti kottatárának feltárásán munkálkodik, Művészeti Ösztöndíjasként. Céljaik – a régizene magyarországi értékeinek a feltárása, kiadása és előadása – megegyeznek az 2021-ben alapított Haydneum célkitűzéseivel.
A Bengráf saját kezétől származó partitúra két szempontból is hatalmas jelentőséggel bír: egyrészt igen ritka, hogy egy 18. századi egyházi zenemű nemcsak szólamkottákban, hanem partitúrában is fennmarad, másrészt ha van is partitúra, akkor az többnyire későbbi kéziratos másolat. Az eredeti zeneszerzői elképzelést pontosan rögzítő autográf partitúra (tisztázat) a lehető leghitelesebb forrás, ami alapján a modern kiadás elkészíthető.
Pest legrangosabb templomának, a pesti belvárosi főplébániatemplomnak regens chorijaként harminc misét és kisebb egyházi műveket írt. Egyházi művei a mai napig kiadatlanok.
A misét 1778-ban, az érett bécsi klasszika korában komponálta Bengráf, minden bizonnyal még német területen, pesti működése előtt (1784-ben lett a pesti főtemplom karnagya).