„Nekem magammal kell elszámolnom” – Csurka István drámáiról
„Nagyon jól ismerem magam. Ha valamit elkezdek fontolgatni, abból megalkuvás lesz” – fogalmaz Csurka István Szájhős című drámájának meghasonlott hőse.
Ez volt a szerző színpadi debütálása[1], noha jóval korábban megírta megrázó erejű Ki lesz a bálanya? című darabját, ami azonban még évekig nem kerülhetett színre, és amikor végre bemutatták, akkor sem Csurka zajos sikereinek helyszíne, a Vígszínház fogadta be, hanem a jóval kisebb, kevesebb embert elérő – bár Kazimir Károly művészeti irányítása alatt a korszak jelentős műhelyeként működő – Thália Színház. Csurka István drámái egy korszak lényegi lenyomatai, már első bemutatóját is érett, színpadkész alkotásként jellemezték a kritikusok[2]. Az általam vizsgált időszak tizenkét ősbemutatója közt akadnak kiugróan sikeres alkotások, zajos vitával övezett bemutatók [3]és a figyelmet kevésbé megragadó premierek[4]. Csurka István jelentős drámáinak mélyén azonban mindvégig ott húzódik az általa személyesen is megtapasztalt konfliktus: a meghasonlás, a rendszertől való távolságtartás igyekezete, a józanság, emberség megőrzésének vágya, amely folyton korlátokba ütközik és megalkuvásra kényszerít. Ebben a félévben Csurka István drámáit, azok ősbemutatóiról megjelent recenziókat, kritikákat, interjúkat vettem számba, valamint Csurka István egyéb vonatkozó írásait, hogy minél teljesebb kép rajzolódjon ki a korszak meghatározó színházi szerzőjéről. Ehhez nem csak a címben idézett, Magyar Fórumban publikált cikke adott fogódzót, hanem Az esztéta címmel 2006-ban közreadott önéletírása is.
[1] Csurka István: Szájhős (Szánalmas komédia három felvonásban), rendező: Both Béla, Vígszínház, 1964.10.03.
[2] Földes Anna: Párbeszéd a Szájhősről, Nők Lapja, 1964.10. 31.
[3] A Döglött aknák 1971-es premierjét komoly vita követte. Komlós János a Népszabadságban (1971.május 30.) megjelent cikke elején szót ejt a közfelháborodásról, melyet Csurka darabja okozott, sértődött, megbántott embereket emleget, becsületes elvtársakat, akik úgy érezték, őket „mint kommunistákat bántották, több mint negyedszázados harcukat, életük célját, tartalmát, értelmét gúnyolták”. A mértékadó és kevésbé jelentős kritikusok még hónapokkal később is publikáltak a témában.
[4] Például a Szék, ágy, szauna című 1972-es bemutató (rendező: Léner Péter, Thália Színház), amelyben néhány közéleti vonatkozástól és gegtől eltekintve Csurka – tőle szokatlan módon – szinte bulváros egyszerűséggel vázolta fel a konfliktusokat, csupán a vígjátéki hatásra apellálva.