Szakonyiné Seres Gerda 2020

színházművészet

Bemutatkozás

2004 óta dolgozom rádiósként, újságíróként, kiemelten foglalkoztat a kultúra, azon belül is a színház világa. 

A hatvanas-, hetvenes évek - túlzás nélkül állíthatjuk - a magyar dráma egyik virágkora. A történelmi- és társadalmi közeg, a cenzúra légköre, a politikai nyomásgyakorlás nem kedvezett a nyílt, szókimondó történeteknek, ám a drámaírók megtalálták a módját, hogy az egyént megnyomorító diktatúra erkölcsi dilemmáit "színpadra fogalmazzák". Ennek számos eszköze volt, a szatirikus hangvételtől kezdve a történelmi drámába bújtatott aktuális felvetéseken át az egyén személyes életén keresztül ábrázolt társadalombírálatig.

Az időszaknak még akadnak élő tanúi, így a többnyire személyes hangvételű naplók, visszaemlékezések, a főként alkotók, vagy jelentős színházi műhelyek munkáit feldolgozó tanulmányok mellett kutatásom személyes beszélgetésekre támaszkodna olyan rendezőkkel, dramaturgokkal, akik a színrevitelek mikéntjéről is számot adhatnak.

Célom, hogy átfogóan mutassam be a társadalomkritika eszközeit a megjelölt időszak drámáiban, s azok színreviteleiben. Magyar szakon írt diplomamunkám az adott időszak két jelentős alkotója – Sarkadi Imre és Szakonyi Károly – egy-egy drámájával, és azok aktuális színreviteleivel foglalkozott. A tanulmányok, elemzések, kritikák olvasása során döbbentem rá, hogy bár nem csekély az adott korszak elméleti irodalma, mégis ezek jelentős részét – politikai vagy más elfogultság okán – kritikai attitűddel érdemes szemlélni, éppen ez indokolja egy átfogó, alapos könyvtári- és levéltári kutatásokat valamint személyes, rögzített beszélgetéseket összegző elméleti munka fontosságát.

Elképzeléseimet a portfoliók rovatban csatolt 'Szakmai koncepció' elnevezésű dokumentumban fejtettem ki részletesen.

Iskolák

Szegedi Tudományegyetem

Jelenlegi Munkahely

not set

Hírek, Események

2023-10-30 12:41:00

Hír

A Liszt Ünnep Fesztiválhíradójában bepillantást nyújtottunk a programsorozat pezsgő mindennapjaiba, ellátogattunk a koncertekre, belestünk az előadások kulisszái mögé és beszélgettünk a fellépőkkel, és a közönséggel. Alább a nyolc epizód linkje.

2023-04-13 11:26:00

Hír

Fesztiválhíradónkban bepillantást nyújtunk a programsorozat pezsgő mindennapjaiba, ellátogatunk a koncertekre, belesünk az előadások kulisszái mögé és beszélgetünk a fellépőkkel, és a közönséggel.

2023-04-13 11:23:00

Hír

Bartók operájáról. Vendégeink: Nagy Viktor rendező, Szántó Andrea operaénekes, Vajda Gergely karmester-zeneszerző.

2023-04-13 11:21:00

Hír

Az egyik legismertebb operáról Dinyés Dániel zeneszerző-karmesterrel, Nádor Magda operaénekessel és Kovács János karmesterrel.

2023-04-13 11:10:00

Hír

Podcast - Mitől örökérvényű történet, és miért kívánkozik színpadra, filmvászonra? Vendégeink: Juhász Anna irodalmár, Kubik Anna színművész és Szabó K. István rendező.

2022-12-09 10:50:00

Hír

Vannak megkerülhetetlen művészeti alkotások, amelyek meghatározzák gondolkodásunkat. Ahelyett, hogy poros klasszikusként tekintenénk rájuk, vendégeinkkel igyekszünk friss szemmel megnézni: mitől élvezetesek, szerethetőek, mit adhatnak nekünk ma.

2022-12-09 10:48:00

Hír

Vannak megkerülhetetlen művészeti alkotások, amelyek meghatározzák gondolkodásunkat. Ahelyett, hogy poros klasszikusként tekintenénk rájuk, vendégeinkkel igyekszünk friss szemmel megnézni: mitől élvezetesek, szerethetőek, mit adhatnak nekünk ma.

2022-12-09 10:43:00

Hír

Vannak megkerülhetetlen művészeti alkotások, amelyek meghatározzák gondolkodásunkat. Ahelyett, hogy poros klasszikusként tekintenénk rájuk, vendégeinkkel igyekszünk friss szemmel megnézni: mitől élvezetesek, szerethetőek, mit adhatnak nekünk ma.

2022-08-17 15:47:00

Hír

Görgey Gábor drámaírói munkásságáról

2022-04-14 12:52:00

Hír

„Nagyon jól ismerem magam. Ha valamit elkezdek fontolgatni, abból megalkuvás lesz” – fogalmaz Csurka István Szájhős című drámájának meghasonlott hőse.

2021-12-14 18:57:00

Hír

A "puncstortába ragadt perspektívátlanság" - Szakonyi Károly drámái