képzőművészet

Hír

2024-05-01 10:57:00

Pécs

Szakmai beszámoló: Pécsi képzőművészeti adattár - állapotfelmérés

Pályázati programomban Kismányoky Károly DVD hagyatékával foglalkoztam

Kapcsolódó személyek:

Magyar Művészeti Akadémia

Pécsi Regionális Munkacsoport

0087-MMA-24-REG

A "Pécsi képzőművészeti online adattár létrehozásának támogatása” szakmai program megvalósítását a 2024-es évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

Kismányoky Károly dvd hagyatéka

Körülbelül 800 db még feltáratlan dvd-lemez található a Janus Pannonius Múzeum Képzőművészeti Osztályán pár tucat tartó-tokba rendezve. A lemezek részét képezik a budapesti acb Galéria letéti anyagának. A bizonytalan darabszám a jónéhány duplumból, vagy a már eleve rossz adathordozóból adódik. A dvd-k jelentős része mozgókép, különféle átiratok: jellemzően VHS-kazettákat, SVHS, U-Matic kazetták felvételei kerültek lemezekre standard mpeg2 formátumban. Ezeknek a digitalizálási munkáknak anno (kb. 2013-tól fogva) nem csak szemtanúja, de “supporter-e”, amolyan technikai támogatója is voltam digitalizáló eszközzel, lemezekkel, s eleinte szakmai tanácsokkal, vagy éppen pakolással, anyagmentéssel segítve a munkát. Kismányoky szinte megszállottan - mindeközben tendenciózusan, rendszeresen, ám sajátos elvek mentén - archivált, transzkódolt, digitalizált. Ezek az elvek egyfelől sajátos megfigyelési gyakorlatából eredtek; mindig is érzékeny volt a változások rögzítésére, legyen szó a városról, a társadalmi átalakulásokról, vagy éppen a technikáról. Másfelől hihetetlen mennyiségben “termelte” a lemezeket (megjegyzem: ennél a nyolcszáz darabnál messze több lemezt írt meg, magam is rendelkezem pár-száz Kismányoky dvd-vel); “mindent dokumentálni kell”, lehetett volna a szlogenje, ha meg kellett volna ezt fogalmaznia. A Pécskép fotóblogja idején egy évben volt, hogy 300.000 fotót is készített a városról, a város művészeti-, kulturális életéről.

Az archív anyagok főbb típusai, tematikája

- art tv (2001-2008):

a PTE Művészeti Kar mozgóképes anyagai;

95 adás, szinte a teljes anyag megtalálható; önálló youtube-csatornán, ill. az upecs.hu felületen is elérhető

http://upecs.hu/index.php/Detail/collections/11

https://www.youtube.com/@arttv9680/videos

teljes adáslista:

http://upecs.hu/media/collectiveaccess/images/5/0/13940_ca_object_representations_media_5012_pdf.pdf

- dokumentum

Kismányoky televíziós válogatása, néhány tucat adás a rendszerváltás környékéről a helyi televíziózás (MTV Regionális Stúdió, Kertváros Tv, Városi Tv.) anyagai közül szelektálva; néhány adás a pécskép youtube csatornán elérhető:

https://www.youtube.com/@pecskep/videos

- Városi Televíziós anyagok

Kismányoky a rendszerváltás után majdnem egy évtizeden keresztül volt a városi televízió vezetője. Archiválási munkáinak jelentős részét tette ki az ekkor készült anyagoknak - adott esetben a többi, városi médiaintézmény hagyatékainak - a megmentése. Magam is részese voltam több ilyen mentési akciónak, erről anno publikációm is megjelent*. Néhány hangsúlyos műsor/szerkesztőség, melyekre a leletmentések során nagyobb hangsúly esett.

/ Perem Tv (1993-1995) egyetemista kulturális magazinműsor egyetemistáknak, 22 adás szinte teljes anyaga az upecs.hu adattárban publikálásra került:

http://upecs.hu/index.php/Search/objects/search/%22perem+tv%22

/ Jelenlét, Trialógus, Rondó, Művészeti Napló, Médiamúlt, Nyitott Stúdió, etc

pécsi kulturális magazinműsorok

a Kismányoky által digitalizált anyagokról egy lista:

https://docs.google.com/document/d/1Q-c4-B1dtCqIHbIIuLTpZNTnVi24nt-w/edit?usp=sharing&ouid=100079666292741739016&rtpof=true&sd=true

/ Pécskép

A Kismányoky által 2008-ban elindított várostörténeti fotóblogról a fent említett tanulmányban szintén írtam. Az oldal egy sajnálatos hiba miatt omlott össze, melynek rekonstruálására több kísérletet is tettünk - korlátozott sikerrel.

Az oldalhoz készült kibővített fotóanyag azonban megtalálható a dvd-k között - rajtuk fotók milliós darabszámban szelektálatlanul.

/ Kismányoky Károly saját művészeti anyagai

Kismányoky saját munkásságát is digitalizálta, számos alkalommal újraértelmezte, újrarendezte. Ezek között nem csak a Pécsi Műhely (1968-1980) anyagai találhatóak meg, hanem az animációs korszakából vázlatok, segédanyagok, hanem a legutóbbi időkig folytatott művészeti munkák lenyomatai is, számos szöveges és fotódokumentációval kiegészülve.

—---------------------------------

* lásd: Doboviczki Attila: Médiaarchívumok, mint az emlékezet konstruálásának eszközei Pécsi médiahagyatékok - esettanulmány. In Bódi - Maksa - Szijjártó (szerk): Újratöltve Médiakutatás és mindennapi élet. Gondolat Kiadó - PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék Budapest-Pécs, 2016 (200-224.o.).

Kismányoky Károly anyagain túl az alábbi mikrogyűjtemények feltárásával, rendszerezésével foglalkoztam még:

  • Pécsi Galéria dokumentációs anyagaiű

feldolgozás, kutatás, konferencia-előadás

  • a Közelítés Művészeti Egyesület dokumentumai (1995-2012 közötti időszak)

az Egyesület 30 éves jubileumi kiállításának előkészületei

  • Smart művészeti egyesület videó, CD és DVD hagyatéka

az egyesület által szervezett médiaművészeti események anyagainak feltárása, rendszerezése (2004-2012)

Észrevételek, megjegyzések, javaslatok

A kutatás során kb. 50 dvd lemezt tudtam (amolyan mélyfúrás-szerűen) végignézni. Fontosnak tartom, hogy a DVD-állományról mihamarabb biztonsági másolatok készüljenek, a lemezeknek - ugyan még csak egy csekély - része már most olvashatatlan. Mint említettem, ezek az adathordozók letétben vannak a JPM-nél, ezek jogi státusza is bizonytalan (szerzői jogok, stb), ezt rendezni kell.

Csakúgy szükség lenne egy, az upecs adattár hardveres és szoftveres frissítésére. Az adattárat kiszolgáló konfiguráció lassan tíz éves, ez már igencsak veszélyes kor a teljesítményt, megbízhatóságot tekintve.

Gondoskodni kell az egyéb mikrogyűjtemények - eredeti adathordozók, dokumentumok, kazetták, kiadványok - fizikai elhelyezéséről; jelenleg a Zsolnay Örökségkezelő Pécsi Galériák divíziójával tárgyalok, hogy ott jöjjön létre egy művészeti adattár a városban. Itt a raktározás mellett meg kell oldani a rendszeres feldolgozói munkát és az anyagok disszeminációját is.

Ezzel együtt ki kell alakítani kell az elérhetőség különféle újabb módozatait; a netes adatbázis mellett kutatások, kiállítások, kiadványok s egyéb megjelenések, bemutatók formájában.

(fotó: Somogyi Renáta)