Balogh Máté Michael Curtiz némafilmjéhez készített filmzenét
Michael Curtiz 1910-es, Az utolsó hajnal című némafilmjét a Nemzeti Filmintézet nemrég felújította. A filmhez Balogh Máté készített szimfonikus kísérőezenét, amit a Budapest Sound Collective élőben fog eljátszani a vetített film alatt, a Művészetek Palotájában, 2024. március 20-án.
A zene kezdettől fogva meghatározó szerepet játszott a filmtörténetben, igaz, a némafilmkorszakban funkciója a hangzó kíséretre korlátozódott. A kisebb mozikban zongora, a közepes méretűekben szalonzenekarok, a nagyobbakban orgona vagy akár kamarazenekar is kísérhette a vetítéseket. A koncert folyamán konkrét filmrészleteken mutatjuk be a némafilmek zenei kíséretének különböző fajtáit, ebben Kurutz Márton filmtörténész lesz segítségünkre, majd az est második felében teljes egészében levetítjük a Casablanca legendás rendezője, Kertész Mihály korai, még Magyarországon forgatott némafilmjét, Az utolsó hajnalt, a korabeli dokumentumok alapján rekonstruált élő zenei kísérettel. Mit jelent ebben az esetben a rekonstrukció? A Fesztivál Színházat egy nagyobb, múlt század eleji pesti mozinak képzeljük el, amelyben kamarazenekar (a Dubóczky Gergely vezette Budapest Sound Collective) kíséri a filmeket. Mivel a „filmzenék” ilyen esetekben klasszikus zenei slágerek tarka egyvelegét jelentették, a filmhez Balogh Máté zeneszerző és Fazekas Gergely zenetörténész készít zenetörténeti válogatást, vagyis az egzotikus környezetben, arisztokraták között játszódó, fordulatos történetvezetésű filmritkasághoz Mozart, Beethoven, Johann Strauss, Wagner és más zeneszerzők műrészletei adják majd a zenei hátteret.
A program a Nemzeti Filmintézettel együttműködésben valósul meg.