Esemény

2023-11-18 09:30:00

Hagyományok Háza, Budapest, Corvin tér 8.

Etnopedagógia konferencia

A Hagyományok Háza szervezésében részt vettem az Etnopedagógia konferencián.

Etnopedagógia konferencia

2023.november 18. 9:30-17:00

A Hagyományok Háza szervezésében részt vettem az Etnopedagógia konferencián.

https://hagyomanyokhaza.hu/hu/program/etnopedagogia-konferencia?fbclid=IwAR0X7Ek8FLW8CwU8YQQ8M1g04w2TAJkHch9_DbJF1JShELbLx2rQW92ktwA

„Az etnopedagógia a pedagógiatudomány és a néprajz (valamint a vele rokon etnológia, antropológia) metszéspontjában álló interdiszciplináris terület. Az etnopedagógia vizsgálja a szájhagyományozó tudásátadás jellegzetességeit a tartalmak és a módszerek vonatkozásában, az egyes etnikumok/kultúrák eltérő nevelési eljárásait, mindezeket összeveti a kortárs intézményes oktatással, neveléssel.”

A színvonalas előadások, sok kérdést felvetettek bennem, mind tanárként és mind alkotó emberként, ami csak pár nap múltán tisztult le.

-Érdekes előadás hangzott el délelőtt Nagyné Dr. Batári Zsuzsanna tudományos és ismeretátadási igazgató, Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum: Szabadtéri https://skanzen.hu/hu kiállítások szerepe az élményszerű tudásátadásban – Interpretáció és tanulás címmel.  https://hagyomanyokhaza.hu/hu/node/8214

Megváltozott világunkban új kutatási irányzatokat vezettek be a múzeumban. Interaktív legyen, vonja be a látogató közönséget, multimédiás eszközök használatával, az ismeretek közvetítése a cél minden korosztály számára. Egy könyvet ajánlott kis kamaszoknak: „Hat sértett kísértet” címmel, a regény helyszínei a Skanzenben találhatóak.

-Hogyan keletkezik a tudás? Dr. Halász Gábor, oktatásszociológussal beszélgetett Dr. Sándor Ildikó  https://hagyomanyokhaza.hu/hu/node/8188

Az előadásban elhangzott, hogy mindenki másképp tanul, az érzelmek fontosak, motiválni kell a gyerekeket, projektekben dolgozni. A cél legyen kitűzve, és hogy, hogyan jutunk el odáig, hogyan oldjuk meg a problémát, amelyet a fiataloknak kell megoldani, ez a „tacit” tudás.

A „Tohoku” programról beszélt az előadó, melyet példának hozott fel, amit megtaláltam az interneten:

https://epa.oszk.hu/00000/00035/00169/pdf/EPA00035_upsz_2015_03-04_022-035.pdf

Ajánlom Dr. Halász Gábor és Fazekas Ágnes könyvét: A tudás keletkezése címmel, melyre hivatkozott az előadásán és ajánlotta, hogy minden pedagógusnak el kellene olvasni. „A tudás keletkezése szokatlan műfajú könyv: fikció formájában megírt tudományos munka. Regényszerű írás, mely tudományos tartalmat közvetít. Az iskolai oktatás és a pedagógia világába viszi az olvasót, Magyarországra és a világ több más pontjára. Címzettjei elsősorban azok a pedagógusok, akik szeretnének kiemelkedni a mindennapos rutinból, akikben elevenen él a szakmai kíváncsiság, és nap, mint nap kitalálnak új dolgokat, melyekkel a munkájukat eredményesebbé próbálják tenni.”  https://www.libri.hu/konyv/fazekas_agnes.a-tudas-keletkezese.html

A délelőtti előadások után szekciókban folytatódtak a beszélgetések. A kultúra birtokbavétele: enkulturáció és szocializáció 

11:40-13:00 Látható és rejtett tanterv   https://hagyomanyokhaza.hu/hu/node/8135

Néprajzi ismeret és népművészeti alkotótevékenység, az egyéniség kibontakoztatása és közösségi lét iskolai keretek között. Pódiumbeszélgetés.

Benő-Nagy Réka - Nádudvari Népi Kézműves Szakgimnázium http://nadudvariszakiskola.hu/

Horváth Szilárd - Búzaszem Alapfokú Művészeti Iskola https://www.buzaszem.hu/

Szerényi Béla - Óbudai Népzene Iskola https://oniarchivum.hu/

moderátor: Németh Nóra – Hagyományok Háza 

Gondolataik igazán példaértékűek, több ilyen iskola kellene, ahol a család, a néphagyományok, népművészet, a népzene, a hit, lenne előtérben, hogy kreatív, boldog, kiegyensúlyozott gyerekek nevelődjenek hazánkban. A magyar kultúra jelrendszerében növekedjenek fel a gyerekek.

-Horváth Szilárd megfogalmazásában az ő iskolájuk teremtőközpontú, közösségközpontú, környezetközpontú, melyben mindenki jól érzi magát, gyerek, szülő, tanár.

-Szerényi Béla szerint a közösség a legfontosabb az iskolájában, nem biztos, hogy zenész lesz a tanítványokból, de aki zenét tanul boldogabb lesz a világban.

-Benő-Nagy Réka iskolájában a Kézműves Mesterek a saját tudásukat hozzák be a műhelyekbe, ahol tanítják a fiatalokat a mesterség fogásaira, és egy nagy családként működnek.

14-15:20 Táborpedagógia  https://hagyomanyokhaza.hu/hu/node/8139

Népművészeti táborok pedagógiai megközelítésben: a táborpedagógiát kutató elméleti szakember és népművészeti táborokat szervező, megvalósító szakemberek közösen mutatják be, tudatosítják a táborpedagógia sajátosságait, a bennük rejlő oktatási-nevelési lehetőségeket.

Legeza Márta - Forgószél tábor

Leidinger Dömötör - Kis pej lovam -tábor

Kiss Márton Zsolt – erdélyi népzenei és néptánctáborok

Salamon Bea - Méta tábor

moderátor: Nagy Ádám a neveléstudományok doktora

Táboraikról beszéltek, melyek különlegesek az országban.

-Salamon Bea népzenei és néptánc tábora, mely 33 éve működik, ahol hangszeres oktatás, együtt muzsikálás lehetősége, ahol többféle hegedűs szint van, és esténként van az összehúzás. Bea szerint, ő szigorúan veszi a tábori fegyelmet, mely kiegészül a bizalommal és szeretettel, valószínűleg sikere is ebben rejlik. Megemlítette tanítványait, akik segítői a tábori munkában.

-Leidinger Dömötör tábora csak férfiaknak, fiatal legényeknek, lovas embereknek. A természet közelsége az éltető életre való nevelés, a népzene, a néptánc, a szeretet a közös együttlét, a közösség legfontosabb számára.

-Legeza Márta tábora élményszerű a néphagyományok iránt érdeklődő gyerekeknek, a kézműves tevékenységek kapcsolódnak a minden évben más tematikához.

-Kiss Márton Zsolt tábora szellemi - tárgyi - komplex ismeretterjesztő tánctábor.

Pedagógusként feltöltődtem, hogy jó úton járok és fazekas alkotóként, új ötleteim támadtak, amit fel tudok majd használni az ösztöndíjamhoz.

Köszönöm a szervezőknek az ingyenes részvételi lehetőséget! 

A képek a konferencián készültek.