Esemény

2021-12-16 00:09:00

Hild-villa, Budapest

Kutatók Éjszakája Program - Komplex művészeti nevelés – Inspiráló művészeti könyvsorozat és alkotói feladatgyűjtemény tizenévesek számára Marosi Eszter, az MMA művészeti ösztöndíjasának előadása

Komplex művészeti nevelés – Inspiráló művészeti könyvsorozat és alkotói feladatgyűjtemény tizenévesek számára Marosi Eszter, az MMA művészeti ösztöndíjasának előadása Marosi Eszter olyan alkotói feladatgyűjtemények összeállításával foglalkozik, amelyek az építészettörténet korszak

Komplex művészeti könyvsorozat tizenéveseknek

 „Elvesztettük katedrálisépítő-képességünket…” – olvastam egy jövőkutató megállapítását. Nem tudunk olyan közös terv és cél megvalósításába belefogni, amelynek az eredménye nem a miénk lesz, nem számunkra készül el, nem mi vesszük majd birtokba, nem mi magunk aratjuk le a munkánk gyümölcsét. A gyermekeink erre tanítanak bennünket: merjük elengedni a pillanatnyi, azonnal teljesülő, kézzelfogható vágyainkat és gondoljunk az ő jövőjükre!

Én hiszek benne, hogy – szülőként, pedagógusként – olyan utakat kell nyitnunk a gyermekeknek, amelyek értékes, értelmes irányokat jelölnek ki számukra, amelyek gazdagabbá, fogékonyabbá teszik a személyiségüket.

A komplex művészeti nevelés fogalma ezt jelenti számomra: komplex, mert összművészeti jellegű és komplex, mert a teljes ember formálására törekszik.

A Bauhaustól eredő hagyományos értelmezés szerint a komplexitás a különböző művészeti ágak (képzőművészet, zene, tánc, irodalom, építészet, stb.) egymás felé nyitását, átjárhatóságát, kapcsolódásait jelenti, összművészeti rendszerként értelmezve. E szemlélet alapvetően a világ érzéki megismerésére koncentrál.

A másik irány a tudomány és művészet egy tőről fakadásának gondolatára épül. A művészeti ágak eszközként szolgálnak a kompetencia- és személyiség fejlesztésében és az ismeretek átadásában. A komplexitás a különböző tudományterületek közösen felvetődő kérdéseire reflektál a közös válaszok, kapcsolódási pontok és analógiák keresésével.

Alapvető közös pont a produktív, alkotó jellegű tevékenység, és a játék alapértelmezett jelenléte. Passzív befogadás helyett jellemzően teremtő, sokirányú aktivitásra épül. Hangsúlyos szerepet kap a közösségben megélt személyközpontúság, a több nézőpontú megközelítés. A különböző kifejezési formák párhuzamos megjelenésével nő az érzelmi érintettség, a bevonódás mértéke, egyúttal nagyobb az esély a sikerélmény átélésére és a személyes motiváció megtalálására. Az esztétikai élmények gyűjtögetése közben a jól megválasztott, sok oldalról megközelíthető témákon keresztül valódi problémákra keresnek kevéssé megszokott, új megoldási lehetőségeket a gyerekek.

A komplex művészeti tevékenység segíti az alkalmazkodást, a másokra való odafigyelést, az önismeret és önértékelés gyakorlásával erősíti az érzelmi stabilitást, támogatja a megismeréssel kapcsolatos érdeklődést, a nyitottságot.

A megszokott hagyományokra épülő iskolai művészetoktatás keretei között nem könnyű komplex művészeti nevelést megvalósítani. kísérleti programok, alternatív pedagógiai utak természetesen léteznek, de nem ez a jellemző. Így jelenleg – kiváltképp az általános iskola esetében – a tanórákon kívüli forma alkalmasabb a komplex szemléletű művészeti nevelés megvalósítására. Nem az a célja, hogy a tantárgyi tartalmak ismeretjellegű követelményeit dolgozza fel, hanem hogy olyan tudást alapozzon meg, amely a művészeti kifejezési formák segítségével, az alapvető készségek, képességek fejlesztésén keresztül a teljes személyiségre fejti ki hatását.

A művészeti tevékenységformákkal való találkozás révén a gyermekekben kialakul a művészettel való együttélés, a befogadáshoz szükséges belső figyelem és érzékenység. a különböző művészeti ágak és műfajok jelen vannak a magyar oktatásban, de különálló tantárgyakként. A tantárgyak és pedagógusok között nehéz a kooperáció létrejötte, a témabeli átfedések pedig a különböző tantárgyakban időbeli csúszással jelennek meg.

Fontos feladatunk lenne pedig, hogy a gyerekek megtapasztalják a művészetek szépségét, a művészi alkotások létrehozásának és befogadásának örömét. Nem a hagyományos értelemben vett tudásátadás, hanem a gyermekekben meglévő alkotó fantázia mozgósítása, az élményszerűség, a játékos, asszociációt serkentő alkotótevékenység a cél. A felismerés, felfedezés, összehasonlítás képességének fejlesztése, az önkifejezés és az érzelmi élmények feldolgozása, a belső figyelem kialakulása, összességében értő-érző-gondolkodó emberekké formálásuk a küldetés lényege.