Hír

2022-04-18 18:18:00

Ridgefield

Szemelvények a Windsori Egyetemi gyűjteményből - Karakterépítés

Néhány gondolat a szentimentalizmusról és a karakterépítésről Charles Dickens - Akinek tücsök szól a tűzhelyén műve alapján

KARAKTERÉPÍTÉS

Akinek tücsök szól a tűzhelyén[1]:

KARAKTERÉPÍTÉS:

Talán úgy érzed, hogy Dickensnek[2] vagy egy bizonyos szentimentalizmusa. Ez igaz, de tudnod kell, hogy Dickens idejében ez szükséges volt, hiszen megannyi jó dolog vette körül, amihez ilyen szív kellett. Másrészről az ő idejében számos dolog hideg és szívtelen volt, így nem csak hogy nem volt szentimentális, hanem feltétlenül szükséges volt, hogy egy kis melegséget dobjon a hideg, merev világba. Éppen ezért, mindezeket nem a saját jelenünk nézőpontjából, hanem Dickens szemszögéből kell megértenünk.

Egy nagyon fontos dolgot kell szem előtt tartanunk: minden pillanatban, amikor Dickens szentimentálisnak látszik: teljesen komolynak kell lennünk a színpadon. Ez meg fogja ölni a szentimentalizmust, és megértjük Dickenst, aki az ő szentimentális dolgait annyira komolyan vette. Ő nem volt szentimentális, mi vagyunk azok, akik ilyennek értelmezzük. A komolyságát olyan, emberi tevékenységet létrehozásával kell megmutatnunk, ami a szívből fakad. Ahelyett, hogy szentimentálissá válna, egy nagy, nagy emberi szívet kapunk. Dot[3] az az archetipikus nő, aki a lehető legjobbkor tárja ki a szívét, és ettől lesz ez a pillanat szent a férfi és a nő számára. Ha Dot-ot a szívünkből formáljuk meg, nem válik szentimentálissá.

Minden karakter egy kicsit olyan, mint a játékbabák – nem pusztán megjelenésükben, hanem lekületükben. Minden karakter elképzelhető babaként. Calebnek[4], Mrs. Fieldingnek[5] és Strangernek[6] teljesen öreg hangúnak, kinézetűnek és a testűnek kell lennie, az öltözetének és mindennek. Végül egy öreg testű, lelkületű és hanghordozásút kell eljátszaniuk. A hidak és átalakulások a legfontosabb dolgok egy előadásban.

 

[1] Charles Dickens - The Cricket on the Hearth (magyarul először megjelent: 1921. Dante Kiadó, ford. Benedek Marcell – Akinek tücsök szól a tűzhelyén)

[2] Charles Dickens 1812-1870

[3] Mary Peerybingle ("Dot"), Peerybingle John felesége (The Cricket on the Hearth.)

[4] Caleb Plummer Mr. Tackleton alulfizetett játékkészítője (The Cricket on the Hearth.)

[5] May Fielding Mrs. Peerybingle barátja, Edward Plummerrel köt házasságot (The Cricket on the Hearth.)

[6] Idegen – Stranger – „Az idegen, akinek hosszú fehér haja, jóságos arca s öregember létére különösen merész, határozott arckifejezése volt, szeme pedig sötét, ragyogó, átható, mosolyogva nézett körül”

Forrás: January 04, 1940

A Windsor-i Egyetem digitalizált gyűjteménye Michael Chekhov munkásságáról

Michael Csehov: A színész a színház” egy digitális kiállítás, amely körülbelül 3600 géppel írt oldalból álló archívumot tartalmaz. Michael Chekhov Chekhov Színházi Stúdióval 1936 és 1942 között végzett munkáját dokumentálja. Chekhov tréningjeiről és próbáiról Deirdre Hurst du Prey, a Stúdió tagja készített jegyzeteket

Deirdre Hurst du Prey: „A színész a színház” című kéziratgyűjteményét tizenegy részre osztotta. Ezek két kivétellel Hurst du Prey felosztását követik. Az első részt két részben: "Bevezető” és a "Három lecke Beatrice Straightnek és Deirdre Hurstnak”, míg a tizenegyedik részt három részben: "1941 Ridgefield", "1941 Leckék hivatásos színészeknek" és a "1942 New York- leckék" szerepel. A gyűjtemény részei a „Bevezető” kivételével időrendi sorrendben követi egymást.

  • Bevezető
  • 1935: Három lecke Beatrice Straightnek és Deirdre Hurstnak
  • 1936: Tizennyolc lecke tanároknak
  • 1936: Dartington Hall
  • 1937a: Dartington Hall
  • 1937b: Dartington Hall
  • 1938a: Dartington Hall
  • 1938b: Dartington Hall
  • 1939a: Ridgefield
  • 1939b: Ridgefield
  • 1940: Ridgefield
  • 1941: Ridgefield
  • 1941: Gyakorlatok hivatásos színészeknek
  • 1942: New York-i előadások
  • A „Ceruza”: Deirdre Hurst du Prey:  Dartington Hall emlékei