Elérhető fény
2021-03-19 15:51:00
Az egyik legfrisebb munkám, mely egyben a három éves munkatervem kiinduló pontja is. A sorozat jelenleg a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Gyógyír című hamarosan nyíló tárlatán van kiállítva.
Elérhető fény (2020)
Nagyjából egy éve kezdtem el rendszeresen meditálni, ami alapvetően alakította át a világképemet. A saját gondolataimban és pszichémben való elmerülés segített felszínre hozni és megfogalmazni mélyen gyökerező problémákat és sokat segített a lelkem újrarendezésében.
A meditáció a kijárási tilalom idején is hozzásegített a lelki egyensúlyom megtartásához: felerősítette a befelé figyelést és a környezetre való érzékenységet, ezért egyfajta spirituális elvonulásként éltem meg a karantén napjait. A sorozat képei főként ebben az időszakban készültek, melyet túlnyomórészt egyedül töltöttem. A bizonytalanság és a szeparációs szorongás heteken keresztül bénítóan hatott rám. Ez az állapot egyszer csak átfordult egy kreatív flow-ba, így elkezdtem egy vizuális naplót készíteni, ami segített az önreflexióban és emlékeztet a megélt állapotra, ezáltal hozzájárult az önterápiámhoz.
Ugyanakkor az idő, ami nem teljesítette önkitöltő feladatát, azt is lehetővé tette, hogy hosszú sétákat tegyek azon a vidéken, amely munkám meghatározó háttere lett. Rájöttem, hogy mennyire fontos számomra a napfény és a természet. Az idő nagy részét bezárva töltöttem, városi környezetben, mégis közelebb kerültem a természethez és annak ciklusaihoz, amely egy korábban sosem érzett, ösztönös boldogságot idézett elő bennem.
A sorozat tájképei és növénytextúrái a megélt külső és belső utazások lenyomatai, a természet-ember kontextusában adják meg a keretet és utalnak az erőviszonyokra is. A virágokat a szüleim kertjéből gyűjtöttem, ezeket vittem magammal a külvilágból és ebben a tudatállapotban tudtam rácsodálkozni a szépségükre és a működésükre. A sorozatban a természetes virágzási idejükhöz igazodva sorrendben jelennek meg, ezáltal válnak az idő útjelzőivé. Az önarcképek az önmagammal való (újra)találkozást, az önvizsgálatot, valamint a problémáimmal való szembenézést és a komfortzónából való kilépést jelentették.
Hodosy-Portfolio-part1-ElerhetoFeny.pdf
Az "Elérhető fény" sorozat megtekinthető bővebben a honlapomon.
Marigold
2021-03-19 16:13:54
A Marigold című sorozat eggyik legfrisebb és egyben készülő munkám. A projekt a Capa Center álltal harmadik alkalommal megrendezett Capazine workshop keretén belül valósult meg, amelynek központi témája ezúttal az étel, az étkezés és a fotográfia kapcsolata volt. A sorzat jelenlegi készültségében a Capazine - Let's Eat című kiadványában fog megjelenni, egy kiállítás kíséretében, mely a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - Projekt Room-jában lesz bemutatva. A képek Fajgerné Dudás Andrea képzőművézvész, performer és Matók Zsuzsi food designer közreműködésével jöttek létre.
Marigold (2020-)
Munkánk kiindulópontja Midász király története, a mulandó földi javak iránti kapzsiság tragikuma. A legenda szerint a király Dionüszoszhoz intézett, meggondolatlan kívánsága következtében minden arannyá változott, amit megérintett – beleértve a létfenntartáshoz szükséges ételeket és szeretett lányát, Marigoldot is. Midász így vált a mértéktelenség szimbólumává, mohóságának történetét pedig a túlfogyasztás jelenségével állítottuk párhuzamba kortárs értelmezésünkben. Marigold című fotósorozatunk központi alakja a terített asztalon jelenik meg: hájas, burjánzó testű nő, aki Midász király lányához hasonlóan arannyá változott. A szín- és tárgyhasználattal, a különböző kompozíciókkal és a párás lágyságú festői fényeléssel a művészettörténetből ismert, az elmúlást ábrázoló vanitas csendéleteket idézzük. Az aranyétkektől roskadozó asztal, a fenséges lakoma háttere kék színű. A mélykék ultramarin pigment a reneszánsz festők által használt legjobb és legdrágább alapanyagok egyike volt. Az egykor aranyárú kék a víz színeként a megtisztulás lehetőségére is utal, mivel a legenda egyes változatai szerint Midász király feloldhatta az átkot azzal, ha megmártózik a Paktolosz folyóban.
Hodosy-Portfolio-part2-Marigold.pdf
Láthatatlan - te
2021-03-19 20:20:18
Láthatatlan - te (2016) című sorozat egyben a diplomamunkám.
Kilállítva: Art Market Budapest - Mome Masters, K.A.S. Galéria - Damage Controll
Továbbá részletek belőle szerepeltek a Mark Grosset's Prize-on Vendômeban, Capa Center - MOME Thirtythree című kiállításán és a hozzá kapcsolódó fotókönyvben is. A Kiscelli Múzeum - Test-kép című tárlatán és a Ludwig Múzeum - XY Mome Generation - Dignity című kiállításán.
Ahogy egy verekedés vagy összekapás után a testünkön is maradnak zúzódások, a konfliktusok lelkünket sem hagyják sértetlenül, szellemünk sem marad intakt.A sorozat személyes trörténetből indul ki, az “emberi játszmák” során átélt szenvedéseket dolgozom fel, azt vizsgálva, hogy a lelki-szellemi-testi sérülések mennyire egymásból fakadóak és összefüggőek tudnak lenni.
Azt tanulmányozom hogy az övizsgálat (introspectio) mennyiben juttat általános, mindannyiunkat érintö tanulságokhoz. Hogyan rímelnek az egyéni s a társadalmi sérülések. A töredzettség vagy hiány hogyan fordul át történetbe talán történelembe s teremt információ többletet. Mit mond civilizácó hanyatlása az egyéni szenvedésekröl, hogyan manifesztálódik az egyén lelkében.
Ennek kifejezésére első sorban véraláfutásokból és hegekből indultam ki, melyek a lelki sebesüléseknek allegóriái. A zúzódásokról készült felvételekhez, fotónapló-szerű válogatásomból társítom a képeket a törzsanyaghoz, illetve a kultúrális és művészettörténeti utalásokon keresztül terjesztem ki térben és időben a gondolatmenetet. Hegek és sebek, golyó nyom a párizsi Bataclan üvegén, vagy a véres aszfalt a terror támadás után, természeti elemekkel kiegészítve kommunikálnak egy atmoszferikus asszociációs hálózatot alkotva, melyek különböző síkokon értelmezik a problémát, s így a személyességen túl, egy álltalánosabb mondanivaló fogalmazódik meg és alakítja civilizációs reflexióvá a történetet.
Fontos eleme a sorozatnak, hogy nem leplezi le a fájdalom okozást, az megmarad egyfajta vizuális lebegtetés szintjén, ezzel élezve ki a lélek síkjára a jelentéstartalmat.
Hodosy-Portfolio-part3-Lathatatlan-te.pdf
A teljes sorozat - Láthatatlan-te a honlapomon megnézhető.
Animalia Variabilis
2021-03-19 20:29:16
Animalia Variabilis (2015-16)
A sorozat a Fuga Galéria - DOKUMENTUM. MÁSOLAT. HAMISÍTVÁNY című csoportos kiállításon volt elősször látható, hamarosan pedig a Műcsarnokban a Fény képei II. tárlaton lesz látható. A sorozatot 2015-ben a beválogatták a World Biennale of Student Photography döntősei közé is.
A teljes sorozat a honlapomon megtekinthető: http://www.enikohodosy.com/animaliavariabilis
A sorozatot a genetikai mutációk inspirálták, az ötlet a Fukushimai atomerőmű baleset kapcsán kezdett el foglalkoztatni. Nagyon érdekelt, hogyan néznének ki azok az élőlények, amelyek túlélik a katasztrófát, hogyan befolyásolja, egy láthatatlan erő a genetikai állományt. Szerettem volna létrehozni egy fiktív állat-határozót, amely (talán) a „jövő élőlényeit” hivatott összegyűjteni.
Ehhez kitömött állatokat egy scanner segítségével örökítettem meg. Ezzel a technikával a preparátumok egy festői megvilágításba kerülnek, amely által olyan, mintha élők lennének. (A megvilágítás egyben utal a klasszikus természet fotós képi zsánerekre is.) A hosszú expozíciós idő segítségével apró glitcheket hoztam létre a testeken. Az így létrejött digitális torzulások a genetikai mutációk vizuális interpretációi. A testek körül látható por és bőrdarabok az élőlényből származnak, a saját genetikai állományának törmelékei.
A képeken nem torzítom el a felismerhetetlenségig az egyes élőlényeket, de ügyelek rá, hogy torzulás észrevehető legyen, mely főként nagy nagyításban érzékelhető jól.
Hodosy-Portfolio-part4-AnimaliaVariabilis.pdf
Teljes sorozat - Animalia Variabilis
Bleu
2021-03-19 20:40:40
A Bleu című munkám 2013-ban az FFS álltal szervezett Átlátás 2.0 ösztöndíj program keretében kiválasztásra került, hogy önálló kiállítás keretén belül bemutathassam a Várfok Projekt Roomjában. Az anyagból egy fótőkönyv is készült, melynek vázlata Jörg Colberg közreműködésével valósult meg. A saját kiadású fotókönyvem azóta elérhető az ISB Galériában és a Small Editions honlapján is.
Bleu (2013)
A bizonytalanság veszélyérzet érzékelése és érzékeltetése foglalkoztatott, amikor sötétben tapogatózunk és ki vagyunk szolgáltatva a körülöttünk lévő könyezetnek. Az információ hiánya tájékozódásra, eligazodásra képtelenné tesz az álltalunk belátható út csupán kanyújtásnyi távolság. Hasonlóan éreztem magam én is, és úgy gondolom ez a probléma nem csak az egyén szintjén aktuális, hanem egy felsőbb globális állapotot tükröz, amiben én csak indikátor vagyok. Fotósorozatomban ezt az érzést szeretném visszaadni egy „fiktív mull holland drive” történetbe öntve, még drasztikusabbá téve a külső fenyegetettség érzését.
A Bleu című sorozat készítése során Hodosy Enikő fotográfus elsődleges célja olyan képek létrehozása volt, melyek a valóságtól való eltávolodás érzetét váltják ki a nézőből. Ehhez első lépésként azzal kezdett foglalkozni, hogy milyen lehetőségek rejlenek a fotográfia egyik legalapvetőbb technikai eszköze, a vaku használatában. A kiállított anyag kiindulópontját néhány 2013 nyarán, Franciaországban készített fotó jelentette. Ezeken a többségében éjszakai környezetben készített fotókon a vaku fényének köszönhetően az előtér látványa szinte már tolakodóan élessé válik, miközben a háttér sötétben marad. A fény-árnyék hatásaival való játék segítségével olyan kontrasztok jelennek meg a képeken, melyek nyomasztó feszültségérzetet hívnak elő a szemlélőből. A fotográfus a fenti technikát alkalmazta a sorozat további képeinek készítésekor is. A féléves munka során különböző helyszíneken más és más környezetben örökítette meg a kiszolgáltatottság érzetét, a korábbi látványvilághoz igazodva. Az egyes fotók esetében a komponálás módja a jelenetek megrendezettségét hangsúlyozza, ezzel teremtve meg a képek sajátos, már-már szürreális atmoszféráját. A filmjelenet-szerű beállítások a fényképek között narratív kapcsolatokat hívnak elő, teret adva többféle interpretációnak, a mindennapoktól való elvonatkoztatás lehetőségének is. /Barkócz Flóra/
Hodosy-Portfolio-part5-Bleu.pdf
A teljes Bleu sorozat a honlapomon megnézhető.
Bleu fotókönyv - videó
Kritika a Bleu című önálló kiállításomról.
Eau d'...
2021-03-19 22:38:19
Eau d'... (2012-13)
A képeket a víz allegóriái című szakdolgozatom inspirálta, melynek vezérfonala Tarkovszkij filmjeiben megjelenő víz motívumok jelentésetartalmainak bemutatása és analizálása. Kísérlet egy gyűjtésre, melyben a víznek különböző formái és jeéentéstartalmai jellenek meg. Az így létrejövő munka viselhetné a homage Tarkovszkinak címet is.
A Tynemouth military fort, North Tyneside, England, Uk című kép a Víz és Jövő fotópályázat (2013) egyik nyertese lett.
Hodosy-Portfolio-part6-Eaud'.pdf