Varga Rita pedagógiai és egyéb alkalmazott művészeti munkák
2019-04-30 14:47:21
A kiállítások mellet workshopokat, konferenciákat szervezünk, valamint nagy hangsúlyt fektetnénk a múzeumpedagógiai programokra.
A Közelítés Művészeti Egyesületnek ez irányban több évtizedre visszanyúló tapasztalata van. A kiállítások és az egyéb művészeti események szervezése mellet közel 15 éve szervezünk vizuális nevelés, múzeumpedagógiai programokat és foglalkozásokat, leginkább Pécset, Pakson, Szekszárdon, Budapesten, valamint külföldi projektek esetén, Hollandiában, Németországban és Szlovákiában is.
Korábbi tapasztalatok alapján, fontosnak láttuk egyesületünk szakmai körében egy újra értelmezett művészet közvetítés kialakítását, a fiatal generáció körében.
Múzeumpedagógiai programunk olyan alternatív oktatási modellekkel foglalkozott, amely hatással lehet a vizuális és a kreatív oktatás kiegészítésére és új alternatívákra nyújt kísérletet a tananyagban. Jelen elképzelések megvalósítására független, oktatási intézményeken kívüli, vizuális és művészeti pedagógiai programok szervezését indítottuk el, több városban is, Pécsett, Szekszárdon valamint Pakson is.
Nem a technikai eszközöktől szeretnénk megfosztani a fiatalokat, hanem egy olyan látásmód elsajátítását közvetítenénk nekik, amely egy új ablakot nyit a vizuális művészetek által, a különböző tudományterületek összekapcsolására és értelmezésére. Ezért a programban nem csak vizuális szakembereket, hanem más tudományterületről is együttműködünk szakértőkkel.
Tervezett projektünk esetében, ennek elsődleges célja, hogy az általános-és középiskolás korosztály számára különböző mediális felületeken befogadhatóvá tegye a kortárs képzőművészet, a vizuális kultúra elemeit. Emellett segítse a művek, médiumok, művészeti tendenciák megértését és tovább gondolását, kritikai értékelését.
A kiállítások és azokhoz kapcsolódó programok az egyetemi közönség mellet a város felé is nyitottak lennének.
Idén januárban kaptuk a felkérést Prof Dr habil. Szécsi Gábortól a PTE KPVK dékánjától egy kortárs galéria leétrehozatalára és működésének elindítására Szekszárdon. Ez irányú korábbi tapasztalatainkból vezérelve, örömmel elfogadtuk és nekiálltunk a tervezésnek és kisebb átalakítási javaslatoknak a galéria kialakítása kapcsán.
A galéria fontos és szerves része az egyetemi képsének valamint a KPVK Környezetkultúra szakának fontos terepe is lesz. A környezetkultúra szak több irányú képzést is felvonultat és olyan határátlépsi lehetőségeket segít elő, ami a hallgatók számára rendkívűl fontos, hogy megértsék és megtapasztalják az eltérő művészeti diszciplinákat. Ezért rendkívúl jó lehetőség az oktatás és művészetközvetítés szempontjábólis.
VR pedagógia és egyéb alkalmazott tevékenység.pdf
Múzeumpedagógiai és egyéb alkalmazott munkák
Közelítés dosszié/ válogatott kurátori és szervezői projektek
2019-04-30 14:53:58
KÖZELÍTÉS MŰVÉSZETI EGYESÜLET (Pécs, 1995-)
A pécsi székhelyű Közelítés Művészeti Egyesület 25 éve működő szervezet, amely azon fiatal képzőművészeket, festőket, szobrászokat, médiaművészeket, építészeket, irodalmárokat és egyéb társadalom tudománnyal foglalkozó szakembereket tömörít, akik elkötelezettek a hazai és a nemzetközi kortárs művészeti irányzatok mellett. Az Egyesület megalakulásának elsődleges célja ezért az volt, hogy egy olyan markáns művészeti szcénát alakítson ki, amely Pécs és Magyarország kulturális életét gazdagítja és nemzetközi jelenlétet vívjon ki képviselt tagjai, aktivitásai és projektjei számára. A projektjeink, hazai és nemzetközi kiállításaink komoly szakmai sikereket hoztak az egyesület számára. Egyrészt azért, mert a kiállítás-sorozat mellett olyan múzeumpedagógiai foglalkozások, kísérőrendezvények jöttek létre, amelyek során az óvodás korú gyerekektől a nyugdíjas korosztályig mindenki aktív résztvevőjévé és véleményformálójává válhatott a társadalmi és kulturális folyamatokkal kapcsolatban. Másrészt közel 350 hazai és nemzetközi kiállítás, több rangos képzőművészeti fesztivál megvalósításával sikerült a pécsi képzőművészeknek erőteljesen bekapcsolódniuk a nemzetközi művészeti szcéna áramkörébe.
2017-18 A z egyesület társszervezőként részt vett a Pécsi Műhely retrospektív kiállítás sorozataiban a Ludwig Múzeumban, a Zsolnay Kulturális Negyed m21 galériájában , valamint a Szombathelyi Képtárban
2015-16.Re-Locate, Művészet és aktivizmus, kiállítás, network és előadások, Budapesten, Pécsett és Berlinben kurátor: Varga Rita.
2013 PRIVÁT NACIONALIZMUS Project fő szervezője és producere, Cultura 2007-13 keretprogram kapcsán
Programelemek: 2013-2016: Privát Nacionalizmus, Nemzetközi Művészeti Fesztiválok, kiállítások, programsorozatok, oktatási és múzeumpedagógiai programok, művészrezidencia programok és nemzetközi konferencia; Kiállítások: (1. PRIVATENATIONALISM Prága, Divus Galéria, 2014.02, // 2. PRIVATENATIONALISM Kassa, Kunsthalle, 2014.03 //3. PRIVATENATIONALISM Pécs, 2014.05. PRIVATENATIONALISM Drezda,Ostrale, 2014.07.// 4. PRIVATENATIONALISM Krakkó, Bunkier Sztuki Galéria, 2014.11. // 5. PRIVATENATIONALISM Pozsony, Open galéria, 2015.03. // 6. PRIVATENATIONALISM Budapest, Budapest Galéria, Kiscelli Múzeum, 2015. 10.// 7. PRIVATENATIONALISM Berlin, Apartman Projekt Galéria, Collégium Hungaricum Berlin 2016.03///
VR kurátori munkák.ppt.pdf
Kurátori munkák
2019-es munkák
2020-03-20 18:06:23
Ezen Portfólió a z elmúlt év munkáit és legfontosabb a Pécsi Galériában megrendezett önálö kiállításomból mutat pár képet. Doboviczki Attila T. médiakutató, volt a kiállítás kurátor, ezért tőle idézek pár sort a kiállítás bemutatása kapcsán.
Varga Rita munkáinak rendre a fotografikus eljárások képezik az alapját, ez esetben mégsem beszélhetünk primér fotó utáni festészetről. A művész repretoárjában már régóta megtalálhatóak a képalkotásnak olyan mediális formái, mint a konceptuális fotográfia, a videóművészeti munkák, vagy az installáció. Ezzel együtt az alkotót már régóta foglalkoztatják a különféle történetekben tettenérhető női szerepek. A kétezres évek elejére tehető Ofélia-sorozatban már találkozhattunk a női szerep önvallomás-szerű kitárulkozásával festmények, fotósorozat, illetve videómunkák, videóinstallációk formájában. Számos munkáján szembesültünk a társadalmilag konstruált női szerepek problémájával, konfrontációival is. A Zsanett-sorozat egy konkrét médiatörténetet - a rendőrök által el, illetve el nem követett szexuális zaklatást és erőszakot - dolgozott fel festői eszközökkel. A közel ekkortájt készült terror-babák projektben egyaránt szerepeltek éneklő-táncoló gyerekbabák, vagy modellként gésának öltözött művészkollégák fotón, videón, illetve hétköznapi tárgyak mint ready made-ek. Mindhárom ciklus munkái olyan intermediális szemléletről árulkodnak, ahol a mediális tudatosság a kísérletezésben, a technikai képalkotás képzőművészeti kutatásában nyer teret.
Jelen kiállítás Varga Rita festői munkásságának legfrissebb eredményeiről ad számot. Az itt látható festmények olyan kollázsok, melyek pillanatnyi létállapotokat fixálnak: a nőként megélt személyes sors, a háromgenerációs anya-leány kapcsolatok olyan létélmények, melyek az alkotó legalapvetőbb, legbensőbb tapasztalataiból származnak. Az egyéni sorskérdések, a belső érzelmi világ, az “anyaság” és a “nőiség” szimultán megélése, a generációk kibékíthetetlen szimbiózisa kerültek feldolgozásra itt, mint saját élethelyzeteinek, egyéni konfliktusainak értelmezései. E művek nem pusztán bemutatják a szerző legközvetlenebb környezetét, hanem bepillantást nyújtanak abba az érzelmi világba is, mely az alkotó lelki gazdagságából táplálkozik. A művész e festményeken előszeretettel alkalmazza a kiemelés eszközeit: ez a tárgyi környezet egyes elemeinek összeválogatásában ugyanúgy megjelenik, mint a figurák és a háttér viszonyában.
Varga Rita munkái 2019_2.pdf
Varga Rita munkái 2019_2.docx
Varga Rita munkái_2019.pdf
Szabad Garvitáció c. kiállítás kapcsá
Varga Rita 2019-es PORTFOLIÓ
Varga Rita Szabad gravitáció/ Patric Taylor
Feri szereti Ophéliát. A viktoriánus nőideáltól a #MeToo mozgalomig
Szabad gravitáció. Varga Rita kiállítása a Pécsi Galériában
Varga Rita festő művész portfóliója 2015-1998 között
2020-03-20 19:17:49
Varga Rita munkáinak rendre a fotografikus eljárások képezik az alapját, ez esetben mégsem beszélhetünk primér fotó utáni festészetről. A művész repretoárjában már régóta megtalálhatóak a képalkotásnak olyan mediális formái, mint a konceptuális fotográfia, a videóművészeti munkák, vagy az installáció. Ezzel együtt az alkotót már régóta foglalkoztatják a különféle történetekben tettenérhető női szerepek. A kétezres évek elejére tehető Ofélia-sorozatban már találkozhattunk a női szerep önvallomás-szerű kitárulkozásával festmények, fotósorozat, illetve videómunkák, videóinstallációk formájában. Számos munkáján szembesültünk a társadalmilag konstruált női szerepek problémájával, konfrontációival is. A Zsanett-sorozat egy konkrét médiatörténetet - a rendőrök által el, illetve el nem követett szexuális zaklatást és erőszakot - dolgozott fel festői eszközökkel. A közel ekkortájt készült terror-babák projektben egyaránt szerepeltek éneklő-táncoló gyerekbabák, vagy modellként gésának öltözött művészkollégák fotón, videón, illetve hétköznapi tárgyak mint ready made-ek. Mindhárom ciklus munkái olyan intermediális szemléletről árulkodnak, ahol a mediális tudatosság a kísérletezésben, a technikai képalkotás képzőművészeti kutatásában nyer teret.
varga rita portfól 2017-2005