Rácz Márton 2018

zeneművészet

Bemutatkozás

Közép- és felsőfokú zeneszerzés tanulmányaim után, Lukács Ervin növendékeként 1997-ben karmesterként végeztem a Zeneakadémián. Eötvös Péter és Jurij Szimonov mesterkurzusai után két karmesterversenyen indultam (Malko Nemzetközi Karmesterverseny Talent Prize különdíj, 2001; Kálmán Imre Nemzetközi Karmesterverseny I. díj, 2007). Az elmúlt 20 évben a Budapesti Operettszínház és Magyarország nemzeti színházainak állandó meghívott opera- és operettkarmestere voltam, valamint számos musical és kortárs mű magyarországi, európai, vagy akár világbemutatóját vezényeltem szerte az országban, Európában és Japánban (Festival d’Ile de France, az Imst-I TschirgArt Jazzfestival, a Concentus Moraviae fesztivál, a La Folle Journée, a BTF, stb.). 2001-2016 között a szolnoki Szigligeti Színház zeneigazgatója voltam. 2005 óta pedig a fertődi Esterházy-kastély fesztiváljainak, évadjainak művészeti vezetője vagyok.

Az MMA Művészeti Ösztöndíjprogramom témája az operettek eredeti zenekari anyagainak fellelése, katalogizálása, kottájának elemzése és előkészítése. Az operettekkel és azok forrásanyagával foglalkozó minden szakterület (színházi, zenei, dramaturgiai, könyvtárosi, esztétikai) komoly részkutatásokat végzett és végez, amelyek viszont sok esetben nem is igazán érnek össze egymással, de legkevésbé a zenei előadóművészeti gyakorlattal. Karmesterként és zenei vezetőként két évtized alatt folyamatosan találtam magamat szembe azzal a problémával, hogy a „Hungaricum“ magyar operettek megvalósításához nincs, vagy nem megfelelő minőségű, szakmaiságú kottaanyag áll rendelkezésre. Az elkövetkező 3 évben szeretném megtalálni a legtöbb autentikus zenekari anyagot, partitúrát, egyéb forrást (pl. zongorakivonatot), amelyek a legkülönbözőbb gyűjteményekben, , hagyatékokban, kottatárakban fellelhetőek

Iskolák

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem - karmester

Jelenlegi Munkahely

not set

Hírek, Események

2021-04-25 21:52:00

Hír

Hogyan került egy oldalra Huszka, Martos, Horthy és a Sovjet-kormány? A kulcsot, a választ a Lili bárónő első évének viharos története, nomeg a sokat látott kottája adja.

2020-12-21 00:10:00

Hír

Egy mára elfeledett Kálmán-operett - a Zsuzsi kisasszony, vagy másként a Farsang tündére - kálváriája, amelynek mintha minden dallamát már ismernénk

2020-08-15 22:10:00

Hír

A hivatalos, zenei bejegyzések és utasítások mellett a kottákat akkor is, mint ma is rengeteg személyes bejegyzés, mondhatnánk "garaffiti" tarkította. A zenész, s az emeber örök... S mégis ezek akarva akaratlanul is segítve a kutatást forrásértékűvé válhatnak.

2020-04-19 08:50:00

Hír

A cintányéros cudar világ közbeszólt - az áprilisi bemutató posztponálódik

2020-01-15 10:22:00

Esemény

Karmesterként lassan végigkíséri az életemet a János vitéz, mely egy örökérvényű remekmű, de amelynek esztétikája, stílusa, így zenei megvalósítása is az egyik legtöbb kérdést felvető alapmű.

2020-01-13 09:22:00

Esemény

A Mágnás Miska valamiért mindíg időszerű. Újra és újra, más és más értelmezésben színpadra kerül.

2019-09-26 22:41:00

Esemény

A Mágnás Miska az 1916-os, eredeti szövegkönyv alapján kerül bemutatásra Eszenyi Enikő rendezésében a Vígszínházban.

2019-06-01 13:59:00

Hír

A korábbi bejegyzésemben közölt Mágnás Miska duettje, Kencefice-dal alcímmell szerepel az 1916-ban kiadott eredeti szövegkönyv kottamellékletében!

2019-06-01 12:24:00

Hír

Egy zenetudmányilag olyan "léhának", folyamatosan változónak tartott műfaj esetében mi lehet az eredeti szerzői szándék bizonyítéka? Mikor lehetünk biztosak abban, hogy azt a művet játszuk, vagy halljuk, amelyik egy a szerző fejében megszületett, ahhoz legközelebb áll? Van-e egyáltalán ilyen?

2019-02-07 13:38:00

Hír

Miért is maradt ki a Mágnás Miska egyik eredeti száma? Mit is rejt egy kéziratos partitúra?